Rahva Raamat eelarvestab tegevusi ning ennustamisega ei tegele

Rahva Raamatu juhatuse esimees Viljar Ots ütles eelarve koostamise kohta, et nemad ennustamisega ei tegele, sest välistegureid juhtida ei saa.

„Ettevõtjana peab iga päev mõtlema konkreetsetele tegevustele, mis kasvataks Sinu tulu või vähendaks kulu“, kommenteeris Ots ja lisas, et nad koostavad konkreetse kava ja eelarve tegevustele, mida plaanime teha.

Ots ütles, et kliente meelitada e-kauplusest kaupa ostma, siis seal peaksid olema kaubad odavamad, sest seal puuduvad kaupluse kinnisvarale minevad kulud.

Rahva Raamat plaanib avada aasta lõpus uue e-poe kaupluse.

Järgneb intervjuu Rahva Raamatu juhatuse esimehe Viljar Otsaga:

Mis on raamatumüügi trend?

Erinevate nimetuste arv on pärast masu tõusuteel, käive on taas positiivne, kuid tiraažid lähevad pigem väiksemaks.

Masu ajal kukkus raamatumüügi käive märksa vähem, kui mujal kaubanduses, sest ka rasketel aegadel investeeriti uutesse raamatukauplustesse. Investeerimine on olnud oluline, sest raamat on paljuski impulsiivne ost ja mida rohkem on kohti, kus inimene märkab raamatut või mida lühem maa on raamatupoodi minna, seda tihedamini ta ostu sooritab.

Eestlased on võrreldes naabritega väga head kirjastajad. Aastas lastakse välja umbes 4000 erinevat raamatut (võrdlusena Lätis 2000 ja Soomes 11 000). See teeb ühe raamatu 330 Eesti elaniku kohta, ühe raamatu 1000 Läti elaniku kohta ja ühe raamatu 500 Soome elaniku kohta.

Kui suur osakaal käibest on tavapoel võrreldes e-poega?

Kui me räägime e-raamatust, siis juba paar aastat tagasi Frankfurdi raamatumessil räägiti, et e-raamat kasvatab loetavust, kuid tänaseks pole seda veel enamus riikides juhtunud. Kui, siis inglise keelses keeleruumis Ameerika Ühendriikies ja Suurbritannias, kus e-raamtute müük on vastavalt ca 20% ja 15% raamatute kogumüügist. Eestis on see protsent 0,4% ja Kesk -Euroopas Saksaamaal, Prantsusmaal 1-2%.

Kuid koos paberraamatute kojutellimisega e-poest, on trend olnud viimastel aastatel suures kasvus. Olgugi, et nüüd hakkab protsendiline kasv vaikselt pidurduma, aga rahaline kasv on ikka hea. Kui paar aastat tagasi oli kasv 100%, siis hetkel on umbes 50%-70% aastas. Täna teeb veebipood sama palju käivet, kui mõni väiksem raamatupood. Hetkel kõige suuremad investeeringud lähevadki just e-äri arendamiseks.

Millal muutub tarbijatele e-poes ostmine lihtsamaks?

Sügisel käivitame uue e-kaupluse. Aga hetkel on juba e-kaupluses ostmine piisavalt mugav. Teed valiku, maksad ära ja võid raamatutele homme pakiautomaati järgi minna. Rahva Raamat pakub veebi klientidele tavahindadest 6% soodustust ning alates 20 eurosest tellimusest ka tasuta pakiautomaati toimetamist. Pakiautomaatide laialdane levik mõjutab e-kaubandust väga positiivselt.

Kas e-poes peavad olemas asjad odavamad?

Natuke küll, aga mitte väga oluliselt, sest kuigi e-poes puuduvad kauplustes kinnisvarale minevad kulud, on olemas püsivad investeeringud ning kättetoimetamise kulud.

Kui suurt rõhku panete teenindusele?

Teeninduse kvaliteet on meie jaoks väga tähtis. Saame iga nädal mõne e-maili, kus tänatakse mõnda kaupluse müüjat hea teeninduse eest. Kauplusesse tullakse tagasi tihti just hea teeninduse pärast.

Eestlaste teeninduse kõige nõrgem koht on lisamüügi tegemise oskus. Teeme kauplustes püsivalt mystery shoppingut ja näeme, et ka meil on selles arenguruumi.

Mis paneks tarbijaid rohkem raamatuid lugema?

Meie saame teha seda, et raamat oleks kliendile võimalikult paljudest kohtadest kättesaadav, hea hinnaga ning korraliku valikuga.

Meie põhiline konkurent tõstis paar kuud tagasi järjekordselt hindu ja hetkel on juba märgatav hinnavahe meie kasuks. 20€ raamat on Rahva Raamatus juba 1,5€ odavam. Suudame hindu täna madalamal hoida, kuna oleme viimastel aastatel suurt rõhku pannud efektiivsusele.

Millised on viimase aja suuremad uuendused Rahva Raamatus?

Oma tegemistes lähtume kahest märksõnast: innovaatilisus ja efektiivsus. Näiteks võtsime laos kasutusele paberivaba tarkvara lahenduse, millega hoiame kulud madalad, et saaks raamatute hinnad soodsad hoida. Hetkel investeerisime aga uude e-poodi, et tulla peagi välja ühe moodsaima raamatupoega maailmas.

Kas kauplustele tasuks panna iseteenindavad kassad?

Kauplustesse me hetkel iseteeninduskassasid ei planeeri, sest klientidele on oluline teenindajaga suhtlemine ning temapoolsed soovitused. Raha vastuvõtmine ei ole väga kulukas, kuid selle jaoks eraldi süsteemi loomine on kulukas ettevõtmine.

Milliseid raamatuid võiksid kirjastajad rohkem välja anda?

Hetkel on kõik raamatu žanrid piisavalt esindatud. Kõige enam müüakse ilukirjandust, siis lasteraamatud. Klientide lemmikud on veel ajalugu, kokandus ning kodu ja aed.

Head ajalooraamatut ostetakse ükskõik mis hinnaga. Need on väga ihaldatud ning klientide poolt tunnustatud. Kokaraamatuid trükitakse meeletult ja samas ostetakse ka.

Eesti kirjanik müüb paremini, kui tõlgitud teosed, kuid viimasel ajal on hittraamatu hallid varjundid triloogia read natuke sassi löönud.

Välismaalastest kliendid küsivad eesti keelseid raamatuid võõrkeeltes ja neid võiks selgelt rohkem olla ning vähe on ka Eestimaad tutvustavaid raamatuid võõrkeeltes.

Mis aitab raamatutel paremini müüa?

Ei tööta lihtsad raamatute reklaamid, kus on pealkiri, autor, lehekülgede arv ja kolm rida tutvustust. Pigem töötab see, kui keegi tutvustab raamatut kas televisioonis, raadios, üritustel. Viimastel aastatel on raamatute esitlused raamatupoodides iganädalased asjad ja tuntud autorite raamatute esitlustel õnnestub müüa 50-100 raamatut. Nendelt esitlustelt tehakse meediakajastusi ning see aitabki kokkuvõttes raamatute müügiedule kaasa.

Missugune on hea raamatukauplus?

Raamatupood peab olema koht, kus on mõnus olla. Rahva Raamat ei olegi sõna otseses mõttes raamatupood, vaid mõnus, õdus ja hubane, targa ajaveetmise koht. Selle tunde loovad paljud asjad – alustades kohvikutest, soojast ja professionaalsest teenindusest ning lõpetades meeldiva sisekujundusega.

Kas Rahva Raamatul on plaanis avada lähiajal mõni uus kauplus?

Järgmisel aastal avame kaupluse Narvas. Lisaks renoveerisime hiljuti Tallinnas eelmise aasta detsembris 100 aastaseks saanud Pärnu mnt kaupluse.

Kui tihti ostate ise Rahva Raamatu kauplustest raamatuid?

Iga nädal.

Kui tihti külastate konkurendi raamatukaupluseid?

Vahest ikka käin ja viskan pilgu peale.

Mida ootate järgmiselt aastalt?

Ootame, et eestlane oleks jätkuvalt lugeja rahvas ja kirjastajatel oleks vaimu teha häid raamatuid.

Missugust müügikasvu ennustate?

Me ennustamisega ei tegele, sest välistegureid juhtida ei saa ja üldisele eelarve koostamisele suurt rõhku ei pane, sest sellest tulu ei kasva. Ettevõtjana peab iga päev mõtlema konkreetsetele tegevustele, mis kasvataks Sinu tulu või vähendaks kulu. Kui need tegevused nõuavad investeeringuid, tuleb teha konkreetsed arvutused ehk eelarvestada. Näiteks, iga uue poe ehituse me eelarvestame 7 aasta peale.

Raamatupoodidele põhilise tuluteenimise kuuks on detsember ning pärast seda saab alles öelda, kuidas möödunud aasta läks. Enne seda ei ole mõtet ka järgneva aasta tulu-kulu prognoose teha.

Faktid:

  • 2012. aasta käive oli 12,8 miljonit eurot
  • 2012. aasta kasum 287 tuhat eurot
  • Hulgimüügi osakaal on 40% ja jaemüük on 60%
  • Püsiklientide arv 150 000
  • Erinevaid hankijaid on 1000
  • 7 jaekauplus ja veebipood
  • Aastas müüakse 1,44 miljonit raamatut ja 2,1 miljonit toodet
  • 30% e-raamatute osakaalust on Rahva Raamatu käes
  • E-raamatute müük on 0,4% kogu raamatute müügist

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

RTT kaasaegne kassatarkvara

Kassatarkvara oluliseks eesmärgiks on pakkuda kliendile kiiret ja mugavat teenindust. Suureks trendiks on saanud mobiilsus ehk tarkvara saab kasutada ka nutitelefonis või tahvelarvutis. Loe lähemalt, mis on kassatarkvara valikul oluline ning milliseid eeliseid annab RTT kassatarkvara.

AccountStudio - lihtsalt kohandatav terviklik äritarkvara

Äritarkvara, mida on võimalik kohandada erinevate nõudmiste ja tegevusaladega väike- ja suurettevõtetele. Tarkvara liidestab ettevõtte e-poe nii, et tehingud e-poes kajastuvad ilma valu ja vaevata nii laos kui ka raamatupidamises.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara