Pastarus: Eesti kaubanduses on ebakindluse kindel olukord

UPlift OÜ juhataja Urmas Pastarus, rääkis Äripäeva Kaubanduse Aastakongress 2013-l, et Eesti kaubandus olukord on stabiilne ning uute muutuste ootusärevuses.

Pastarus märkis, et kui vaadata mitte ainult Eestit, vaid maailma, siis nüüd ja täna oleme kummalises seisu kus ühtegi uut trendi ei ole. „Trend on see, et midagi uut pole öelda. Moel või teisel korratakse vana asju. Me oleme kahevahel olekus kus me ei suuda otsustada kuhu asi edasi liigub ja me ei julge eksperimenteerida uute totakustega,“ rääkis ta.

Rohkem kui varem on tema sõnul elevil kaupmehed selle osas, mis juhtub e-kaubandusega ehk tellimuskaubandusega. Kaupmehed on ootusärevad, kas nüüd on kätte jõudnud aeg, kus toimub kaua oodatud läbimurre.

Aastaks 2018 sulgeb Suurbritannias uksed umbes 62 000 jaekauplust, mis on tagajärg e-kaubanduse osakaalu kasvule 21%ni kogu jaekäibest. "Eesti kaupmehed ei näe Eestis selles osas mingeid muutusi, et lähema 5 aasta jooksul võiks midagi juhtuma hakata," rääkis Pastarus.

Pastarus rõhutas, et täna on jaekaubandusturul ebakindluse kindel olukord. „Me oleme kaubandusmaastikul, kus me oleme justkui saavutanud stabiilsuse ent me ei tea, mis juhtub järgmisena,“ ütles ta.

Tänane tarbija ei kaalu igat ostu, on ratsionaalne, teeb valikuid põhjalikult, ent Pastaruse hinnangul on küsimus selles, mis toimub tarbija sees - miks ta selline on ja kuidas ta käitub. Klient soovib võimalikult soodsalt kvaliteetset kaupa, seejuures meeldivat ostukeskkonda ja suurepärast teenindust. „Me ei suuda tarbija vastuolulisi soove rahuldada,“ nentis Pastarus, et kauplejad on keerulises olukorras.

Täna on keskmine osturetke kestus on lühem, klient käib harvem poes, ent on valmis kulutama lühema aja jooksul rohkem raha. See tähendab, et inimesed teevad oma osturetke eelistuste alusel ning kui kaupmees ei ole kliendi eelistuste hulgas on see kaotus. „Ärge unustage, et iga kord kui ta sisse astus, muutub see üha rariteetsemaks ning seda peab ära kasutama,“ rõhutas Pastarus.

Hind ei ole enam peamine. Esimest korda üle hulga aja julgesid eksperdid Pastaruse sõnul kirja panna, et kliendid mõtlevad ka muule kui odav hind. „Kas te kujutate ette, et kolm või viis aastat oleks keegi seda dogmat kanda, mingi kuutus on tänaseks toimunud ja hind ei ole enam peamine,“ ütles ta.

Kliendilojaalsus programmidesse Pastarus ei usu. „Ära kaotada ei saa, aga ega nad ei tööta ka. Kui me eelmistes punktides ei teadnud kindlat suunda, siis see on lähiaastate üks suur väljakutse,“ hindas ta.

E-kaubanduse ehk tellimuskaubanduses saab number üks. Pastarus rääkis, et revolutsiooni ootuses on oldud juba aastaid ent läbimurret toimunud ei ole, mis tõttu on ootus ikka õhus. Ta ennustas, et revolutsioon tellimuskaubanduses jääb 2014 ja 2018 aasta vahele igal juhul.

Pastarus on arvamusel, et ärimahud kaubanduses kasvavad. Tellimuskaubanduse läbimurre võib tulla ootamatult. Ta nentis, aga, et iga ärimees peaks hoolimata igasugustest uuringutest oma asja tegema. „Ära usu kõike, mida nad räägivad, keskendu faktidele ja tee oma asja,“ ütles ta.

Urmas Pastarus on viimased 5 aastat olnud ettevõtja ja konsultant, kelle tegevusvaldkonnaks on kontsepti ja teenuste disain kaubanduses ja teeninduses. Eelnevalt on ta töötanud arendusdirektorina nii Tallinna Kaubamajas, Reval Hotelligrupis kui ka panganduses.

Pastarus märkis, et tugines muuhulgas enda, juba kolmandat korda läbiviidud uuringule, milles osales 17 Eesti kauplejat. Ta nentid, et tegemist ei ole tõsiteaduslik uuringuga, küsimused esitati vabas vormis, ning tehti subjektiivne valik subjektiivsetest arvamustest.

 

Osale arutelus

  • Marta Jaakson

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara