Autor: Birjo Must • 16. oktoober 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Maainimesed ostavad enim ehituskaupu veebipoest

Kodusest tugitoolist lahkumata saab soetada maja ehitamiseks vajalikke materjale, mis ei vaja käega järelekatsumist ega teiste toodetega võrdlemist.

Internetis ehitusmaterjale müüvate kaupmeeste kinnitusel muutuvad Eesti inimesed aasta-aastalt üha julgemaks ja kasutavad internetipoe eeliseid, milleks on mugavus ja soodsam hind. E-poest ostetakse peamiselt üldehitusmaterjale, sest nende puhul klient juba teab, millega tegu ja kuidas toode välja näeb.

Veebipoodi Ehituskaup.com haldava Profeld Ehituskaup OÜ omaniku Mait Lillemäe sõnul ostetakse palju ka hooajakaupa, näiteks kevadel-suvel kasvuhooneid ja aiatarbeid. “Teatud asju tahavad inimesed näha ja mina olen need oma poe valikust välja võtnud. Monitor ikkagi moonutab ja kui kaup koju saabub, siis võib see välja näha teistsugune kui ekraanil,” selgitas Lillemäe.

Soosing OÜ-le kuuluva veebipoe Ehituskaup24.ee müügijuhi Koit Koolmeistri sõnul on oluline ka asjaolu, et kuna üldehitusmaterjalide puhul on ostetava kauba hulk tükiliselt suur, siis on internetist ostmise puhul hinnavõit märkimisväärsem kui mõne muu üksiktoote puhul.

Ostavad nii eraisikud kui ka firmad

Poepidajate kinnitusel on internetist keeruline osta kaupa, mida klient sooviks enne käega katsuda või teiste võrreldavate toodetega kõrvutada – tapeedid, värvid ja keraamilised plaadid.

Lillemäe sõnul on nende kaupade soetamine justkui eriline rituaal, mida klient naudib. “Näiteks naine ja mees lähevad koos poodi valima, saavad seal paluda näidiseid ning rahulikult otsustada. Mulle endale ka ei meeldiks neid asju internetist osta,” märgib ta.

Internetist ehituskaupade ostmise võimalust kasutab aasta-aastalt aina rohkem inimesi. TV Online OÜ-le kuuluva veebipoe Otse24.ee juhi Tõnis Vändre hinnangul on tüüpiline veebipoe klient keskealine või pigem nooremapoolne inimene, kes on harjunud kasutama internetti.

Koolmeistri kinnitusel on e-poe kliendid nii eraisikud kui ka ettevõtted. Tema sõnul võib aga välja tuua, et julgemalt kasutab internetist ostmise võimalust väljaspool linna elav inimene.

“Interneti kaudu ostmisel on kliendi jaoks lahendatud ka kauba transpordi küsimus. Lisaks pole vaja spetsiaalselt linna poodi minna, et sealt ehitusmaterjale hankida,” põhjendas müügijuht.

Eelised on mugavus ja transport

E-poest ehituskaupade ostmisel on müüjate kinnitusel suurim eelis mugavus, sest kaubale ei pea ise järele sõitma. “Tsement ja Fibo plokk on ju igal pool sama. Neid pole vaja poodi vaatama minna,” märkis Lillemäe.

Koolmeistri sõnul kerkib ehitusmaterjali ostu puhul kohe ka kauba transportimise küsimus, sest kaup on tavaliselt kas liiga suur või raske, et seda igapäevasõidukiga ise ära vedada. “Internetist ostes saab klient automaatselt kauba transpordipakkumise, samas kui poodi ostu sooritama minnes peab ta need küsimused ise lahendama,” rääkis Koolmeister.

Internetipoest ostmisel saadakse üldjuhul kaup kätte juba mõne päeva jooksul. Koolmeistri sõnul pole kliendi põhimure tavaliselt mitte see, et saaks kauba võimalikult kiiresti kätte, vaid et kaup jõuaks temani mingil kindlal ajal ja et keegi oleks ka kaupa vastu võtmas.

Plussiks väikesed tegevuskulud

Internetipoes on kaupmeeste kinnitusel võimalik pakkuda tooteid mõnevõrra parema hinnaga, sest võrreldes tavakauplusega on seal kulud väiksemad. Hinnaeelis saavutatakse tänu suurte ostumahtude hinnaerinevusele ning väiksematele kuludele poe pidamisel.

Siiski tõdeb Vändre, et kuna internetikaubanduse käibenumbrid on ehituskaupade turul marginaalsed, on sisseostuhindade dikteerija ikkagi suures osas traditsiooniline jaekaubandus. “Olukord saab muutuda koos tarbijate harjumuste muutumisega ja üha süveneva harjumusega internetist osta,” arvab ta.

Kuigi enne ostu sooritamist pole inimesel võimalik kaupa oma käega katsuda, tuleb kaupmeeste kinnitusel ehitustoodete tagastamist ette harva. Neilgi juhtudel on tekkinud segadus seetõttu, et klient pole päris täpselt mõistnud, millised on toote omadused.

Internetist ostetud kauba puhul kehtib seadusega ette nähtud õigus taganeda lepingust 14 päeva jooksul.

KÜSIMUS: Kas ja milliseid kaebusi on tarbijakaitseametile esitatud seoses ehituskaupade ostmisega internetist?

Kadri Paul, tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna kommunikatsiooniekspert

Tarbijakaitseametile tuleb üldiselt ehitustoodete kohta harva kaebusi, umbes 5–10 aastas. Peamiselt on need seotud hinna avaldamisel tekkinud segadusega: tarbija peab olema tähelepanelik, kas hind käib ruutmeetri või tüki kohta. Näiteks oli meil kaebus, kus inimene tellis Gyproci plaate ja sai aru, et hind kehtib ühe plaadi kohta, tegelikult oli kaupleja hinna avaldamisega eksinud ja hind kehtis ruutmeetri kohta.

Teine hiljutine kaebus puudutas tänavakivide tellimust, kus vaidlus tekkis kivide kvaliteedi pärast. Tarbija ei pannud tellides tähele, et kivid on madalamast kategooriast, kus nende kvaliteet võib olla kehvem.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757