Autor: Maarit Eerme • 22. oktoober 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rimi uus juht: kasvatame turuosa

Rimi Eesti Foodi uus tegevjuht Anders Torell ütles, et soovib jätkata ettevõtte valitud senise strateegiaga, kasvatada Rimi käivet ja turuosa ning pakkuda klientidele paremat sortimenti.

Anders Torelli sõnul tegi talle ettepaneku hakata Rimi Eesti Foodi juhiks juba jaanuaris Rimi Balticu tegevdirektor Edgars Sesemann. „See oli minu jaoks pere otsus,“ ütles Torell, sest tal on kodus kaks tütart ning seda oli tarvis kõik koos otsustada. „Töö perspektiivis ei olnud see raske otsus, sest see oli hea võimalus edasiliikumiseks,“ kinnitas Torell.

Torell on ICA Grupis töötanud juba 10 aastat ning on tulemustele orienteeritud ning ta on kindel, et olemasoleva meeskonnaga on võimalik luua häid tulemusi ja perekonnaga proovida uusi elamusi.

Rimi Eestis on talle kõige suuremaks väljakutseks jätkata ettevõtte töötamist selles suunas, nagu ta hetkel on ning kasvatada käivet. „Soovime jätkata uute kaupluste avamisega ning kasvatada ka Rimi turuosa,“ lisas ta. Isiklikus plaanis soovib ta õppida eesti keelt, elada perena sisse Eesti ühiskonda ning õppima tundma kõiki ettevõtte töötajaid.

Torelli sõnul oli tema eelmise töö ja praeguse töö põhiliseks ühiseks jooneks pakkuda tarbijatele õiget valikut ja teha parimad kauplused. „Minu põhieesmärk on püüelda selles suunas, et kliendid tuleksid üha uuesti tagasi ning oleks tarbija esimene eelistus,“ kinnitas ta. Rimi suurimateks tugevusteks on tema sõnul fookustatud tegevus sortimendi arendamisel ja värske toidu pakkumine ning isiklik suhtlemine klientidega kliendikaardi ja personaalsete pakkumiste kaudu.

Minu kõige suurem eesmärk on kasvatada müüke, hoida turupositsiooni ning kasvatada turuosa. Ettevõttel on olnud senimaani väga positiivne tulemuste areng ning ta soovib seda ka jätkata.

Algus on olnud väga hea, sest ta on tutvunud juba peaaegu kõikide Rimi ja Säästumarketi kauplustega ning soovib kohtuda võimalikult paljude inimestega, et saada tundma ettevõtte sisekliimat.

„Ma usun, et kolleegide jaoks oli Anders Lorentzsoni lahkumine üllatus,“ ütles Torell. Lorentzson oli tõeliselt aktiivne juht, kes oskas piire murda ning andis kindlasti olulise panuse Rimi arengusse. Tema lahkumisse suhtuti lugupidamisega, sest tegemist oli perekondlike põhjustega. „Usun, et keegi ei kahelnud, et uus juht on sama võimekas, kellel on pikaajalised kogemused kaupluste juhtimisega,“ rääkis ta. 

Uued kauplused ja muudatused

Torell usub, et uutele kauplustele on veel piisavalt ruumi. Sellel nädalal avavad nad Tallinnas Postimaja Rimi ning leiavad, et veel on häid asukohti uutele kauplustele. „Tuleb leida õige koht, kus kliendid käivad ning elavad,“ ütles ta, lisades, et hetkel ei ole neil plaanis ühtegi kauplust sulgeda, kuid vajadusel alati kaalutakse ka seda võimalust. See on selge, et mõni kauplus töötab paremini kui teine, oli Torelli kindel sõnum.

Rimi Tallinna kesklinna kauplused on erineva suunitlusega – Postimajja tuleb väiksema sortimendiga kauplus ning Norde Centrum on hüpermarketi tüüpi pood. Torelli sõnul soovivad nad pakkuda piirkonna inimestele mõeldes just neile sobilikku tootevalikut ja ta ei usu, et antud piirkonnas on nende kauplusi liiga palju. „Ma arvan, et meie kolmes Tallinna kesklinna kaupluses – Postimaja, Kaubahall ja Norde Centrum – käivad erinevad inimesed,“ kinnitas Torell.

Kolme aasta perspektiivis plaanivad nad kasvada kiiremini, kui nad seda seni teinud on. Kõige rohkem kasvu on plaanis Rimi kauplustel, sest Säästumarketite osakaal käibest on natuke vähenenud ja ei kasva enam nii kiiresti. Seega soovivad nad fookustada enda tegevuse Rimile ja jätkata kliendikaardi arendamise ning värske toidu osakaalu suurendamisega.

Säästumarketil on väga hea turupositsioon, kuid tema tulemusi mõjutab Torelli sõnul see, et elanikkond väheneb, inimesed kolivad Tallinnasse, Tartusse ja teistesse suurlinnadesse, kus on mõistlikum teha Rimi kontseptsiooniga kauplus. Säästumarket jääb pigem väikeste linnade jaoks, kus elatustase on madalam.

Säästumarketite muutmise mini-Rimideks on kliendid hästi vastu võtnud. „Toodete hind võib küll kõrgem olla, kuid teenindus on parem ning valikus on teistsugused tooted nagu näiteks pitsad, salatibaarid, mida Säästumarketis ei ole võimalik pakkuda,“ rääkis Torell. Lisades, et Säästumarket töötab kuluefektiivselt ning keskendub odavate toodete pakkumisele.

Torell kinnitas, et Säästumarketite muutmine mini-Rimideks ei olnud Säästumarketite üldise käibe langus, vaid ikka antud piirkonna ootustele ja soovidele vastamine. „Mõned kauplused, mida oleme siiani ümber ehitanud, on väga edukad,“ rääkis ta.

Klient on kõige tähtsam

Kliendid peaksid külastama Rimi kauplusi seetõttu, et me usume enda sortimendi tugevusse. Kauplused paiknevad õigetes kohtades ja teenindajad on head. Torelli sõnul kommunikeerivad nad seda ka enda klientidele, et nad on väga personaalsed ja see on nende suur saavutus.

Kauplustes ei tohiks olla suuri järjekordasid, sest Rimi planeerib enda tegevusi, et oleks optimaalne kassapidajate arv. Tema sõnul on Säästumarketis väga hea süsteem, et kui järjekorras on rohkem kui kolm inimest, siis lastakse kella ja avatakse uus kassa. Kõik sõltub planeerimisest ja foukustamisest, kuidas asjad on planeeritud. „Tallinnas on hetkel väga raske leida teenindajaid ja seetõttu võivad olla ka selles piirkonnas pikemad järjekorrad,“ rääkis Torell.

Teenindajate leidmise probleem on Torelli sõnul segu erinevatest punktidest, et kus palk on liiga väike, seal ei peeta lugu antud positsioonist.„Me üritame pakkuda teenindajatele lisaks palgale ka muid hüvesid, et neid hoida ametipostil. Näiteks juhi motiveerimine, boonuste pakett, positiivne töökeskkond, madalam toidukauba hind,“ kommenteeris ta. Lisades, et nad alles arendavad seda valdkonda, et saavutada (sellest parim olukord) parima tööandja positsioon jaekaubanduses.

Teenindajate puuduse probleemi lahendamiseks uuritakse võimalusi. Selveris pakutav iseteeninduskassa on üks võimalus, kuidas tipptunnil kassade probleemi lahendada. „Rootsi kogemuse põhjal saan öelda, et see ei vähenda teenindajate hulka nii palju, kui arvatakse,“ kinnitas Torell. Ta kommenteeris lisaks, et ka selles iseteeninduse piirkonnas peab olema teenindaja, kes vajadusel abistab ja valvab.

Toodete valiku puhul kinnitas Torell, et neid nad valivad suheldes tarnijatega, uurides, mida pakutakse ja mis on tulemas. „Analüüsime, mida tarbijad soovivad ning millised on trendid,“ kommenteeris ta. Rimi üritab olla innovaatiline, mis on nende sõnul väga tähtis, et olla teistest jaekettidest erinev.

Torell on kindel, et nende eelis on see, et neil on suur valik omamärgitooteid. „Ma usun, et see valdkond kasvab veel,“ on Torell enesekindel. Ta lisas, et kui mingi toode letil ei müü, siis seda ka nende letil ei oleks ja see kehtib ka omamärgitoodete puhul. Näitena tõi ta selle, et hüpermarketis on neil omamärgitoodete osakaal 15%.

Rimi suurendas mõni aeg tagasi kilekottide müügihinna kahekordseks, et tarbijad oleksid keskkonnasäästlikumad ning valiksid paberkoti. Kui küsida, miks enamikus Rimi kauplustes on ikkagi suuremas osas kilekotid väljas ning paberkotte on väga vähe näha, siis Torell soovitas kohe nendega ühendust võtta ning öelda, kus ei ole müügil paberist kotti. „Võimalik, et on tekkinud tarneauk, aga igas kaupluses peab olema kliendil valida erinevate kottide seast,“ kinnitas Torell. Statistika kohaselt on Rimis paberkottide müük tõusnud kolm korda ning kilekottide müük vähenenud alates hinnamuutusest.

Rimi on tulnud, et jääda

Torelli sõnul jälgib Rimi kõiki konkurente, kes turul tegutsevad, sest nad kõik on tugevad ja turg on väga raske. „Ma ei tahaks seda rohkem kommenteerida, et keda me kõige suuremaks konkurendiks peame,“ rääkis ta. Lisades, et jaekaubandus on niivõrd piirkondlik, siis tuleb keskenduda iga piirkonna konkurendile eraldi ja arvestama sealse turuolukorraga.

„Kui vaadata kaugele tulevikku, siis toimub turul kindlasti muudatusi, kuid hetkel neid ei näe. Rimi on tulnud siia, et jääda,“ on Torell kindel.

Anders Torell CV

2013– … – Rimi Eesti Foodi tegevjuht

2003– … – ICA AB2009–2013 – ICA Sweden AB ICA Maxi formaadidirektor (77 hüpermarketit)2008 – ICA Sweden AB ICA Nära formaadidirektor (730 väikest supermarketit)2003–2007 – ICA Sweden AB/ICA AB logistikadirektor2001–2003 – Carlsberg Sweden AB logistikadirektor1999–-2001 – Baltic Beverages Holding AB logistikadirektor1996–1999 – Falcon Breweries AB projektijuht, piirkonna juht1993–1996 – Scansped AB projektijuht, tootmise kontroller1988–1993 – magistrikraad mehaanilises ehituses Chalmers Technical Universitys

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757