Kaubanduskinnisvaral hea aasta

Kinnisvarafirmade sõnul oli möödunud aasta kriisist taastumise aastaks – trendiks oli tõus. Eriti hästi läks kaubanduspindadel, kaubanduskinnisvara puhul oli möödunud aasta viimaste aastate aktiivsemaid ning teenused koonduvad veelgi enam keskustesse.

Kinnisvarafirmade TOPis kolmandal kohal olev Rocca al Mare Kaubanduskeskus ja neljandal kohal olev Magistrali Kaubanduskeskus kuuluvad Cityconile, mille Baltimaade ja Taani äridirektor Mati Pops ütleb, et head majandustulemused olid ootuspärased, kuna ettevõtte tegevust planeeritakse läbimõeldult. “Heade tulemuste taga on professionaalne juhtimine ja teatud pikaajaliste minevikus tehtud otsuste realiseerumine,” sõnab Pops. Mõlemad keskused on tema sõnul väga hea kaupluste kooslusega ja vastavad külastajate ootustele. “Näiteks Magistral on Mustamäe süda ja Rocca al Mare laiemalt öelduna kliendisõbralik, laheda atmosfääriga keskus – lisaks parim kaupade valik linnas,” räägib Pops. “Meil on täna vaieldamatult parim kaubanduskeskuste turundus, ka see on määrava tähendusega,” lisab ta.

Selle aasta tulemused võetakse kokku järgmisel aastal. “Kuid kindlasti oleme rahul,” ütleb Pops. Tema sõnul on Rocca al Mares avatud sellel aastal uusi kauplusi-brände rohkem kui kõikides teistes keskustes kokku. “Kristiine keskus on lõpuks ometi saanud väärika sissepääsu ja peatselt avame renoveeritud osa koos H&Miga.”

Pops räägib, et aasta alguses käitus tarbija ettevaatlikumalt, kuna kulud üldiselt on tõusnud palju. Paljuski on tarbimist mõjutanud ka kliima, näiteks külm kevad nullis ära kevadmoe müügi. “Üha enam toimib suund, kus inimene teeb väga ratsionaalseid oste. Lisaks on klient rohkem informeeritum kui kunagi varem,” räägib ta. Kaubanduskeskuste seireuuringust ilmnes ka, et suured keskused on eelistatumad, kuna seal saab kõik korraga ja väiksema ajakuluga ära teha, selgitab Pops, kelle sõnul kliendi jaoks märksõnadeks ka praktiline kvaliteet, mugavus ja aja väärtustamine.

Tulevikku prognoosides ütleb Pops, et järjest suuremat tähtsust omavad info kogumisel ja ostuotsuste tegemisel e-kanalid, samas ei vähene füüsiline ostmine ja ajaveetmine keskustes.

“Kaubandus, toitlustus ja teenused koonduvad veelgi rohkem keskustesse,” usub Pops. “Turistide raha osakaal kaubanduskeskustes kasvab. Rocca al Mare, Kristiine ja Magistral on jätkuvalt hea külastatavusega edukad keskused, kuna nende asukohad on õigesti valitud ja tegevus professionaalselt juhitud,” usub ta.

Viimaste aegade aktiivseim aasta

Edetabelis teisel kohal oleva Tallinna Kaubamaja Kinnisvara tegevjuht Peeter Kütt räägib, et möödunud aasta oli kaubanduskinnisvara sektoris viimaste aastate aktiivsemaid. Seda ka Kaubamaja kontsernile. “Investeerisime ärikinnisvarasse ligi 19 miljonit eurot. Omandasime kolm tegutsevat heas asukohas kaubandushoonet Tallinnas ja ehitasime ühe Selveri Sakus. Möödunud aasta tulemused vastasid meie ootustele ja oleme sellega rahul,” räägib Kütt.

Küti sõnul on heade tulemuste taga õiged otsused – kinnisvaraäri on pikkade tasuvusaegadega ja eeldused headeks tulemusteks loovad tugevad partnerid. “Kaubamaja kontserni ettevõtted ongi tugevad partnerid,” lisab ta.

Ka käesolev aasta on olnud tegevusterohke. “Praegu teeme viimaseid ettevalmistusi Peetri Selveri ehitustööde lõpetamiseks Tallinna piiril Tartu maantee ääres ja samuti uue autosalongi avamiseks Riias. Oleme nende arengutega rahul, aga töötame juba aktiivselt uute projektide ettevalmistamisega. Näiteks valmistame ette Viimsi Keskuse arendust, mis on plaanis valmis saada 2015. aastal,” räägib Kütt.

Konkurents kärbib tulusid

Kütt ütleb, et kaubanduskinnisvara turul toimub ühelt poolt aktiivne ärivõimaluste otsimine, aga teisalt sunnib kaubandussektoris tihenenud konkurents kõiki uusi projekte väga tõsiselt kaaluma. “Kindlasti on juba olemasolevate suuremate kaubanduskeskuste puhul laiendamine või olemasoleva keskuse renoveerimine seotud väiksemate riskidega kui uue suurarenduse ettevõtmine. Seda kinnitavad mitmed tänaseks töös olevad näited.”

Teisalt on alustatud vähem täiesti uusi arendusi ning võib arvata, et kõiki väljakuulutatud arendusi lähiaastatel teoks ei tehta.

Kütt usub, et täna tugevad ja hästi juhitud kaubanduskeskused muutuvad veelgi populaarsemateks ja äriliselt edukamateks. “Aga paraku kujuneb samal ajal ebasoodsamas asukohas ja nõrgematel keskustel olukord keerulisemaks. Usutavasti lõhe edukate ja vähem edukate vahel kasvab ka tulevikus,” lisab ta.

Kommentaar: Sellel aastal topelttõus
VILJAR ARAKAS, EfTEN Kinnisvarafond ASi tegevjuht

Möödunud aasta tulemustega võrreldes on meil sel aastal toimunud topelttõus, aga turg pole nii palju kasvanud kui meie tulemused. Oleme selle nimel teinud hulga investeeringuid, ostnud uusi hooneid ja olnud aktiivsed.

Möödunud aasta oli kriisi põhjast taastumise aasta. Trend oli ülespoole, nii müügi- kui ka üürihinnad kinnisvaral kasvavasid. Sel aastal oleme teinud ise investeeringuid: ehitame Palace’i hotelli ja Mustika keskust.

Samas pole keegi kaitstud turu muutuste eest, sõltume ikkagi üldisest majanduskeskkonnast.Tänu Euroopa Keskpanga odava raha mõjule on hinnad liikunud, aga 2009.–2010. aastad olid ostu poolest veelgi parem, sest hinnad olid siis veelgi soodsamad. Samas näeme ka praegu teatud hoonetes potentsiaali, aga see sõltub juba konkreetsest objektist.

Osale arutelus

  • Urve Vilk

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara