Maailma juhtivate toidutootjate kasvu saladused

Maailma 10 juhtivat toiduaine kontserni on saavutanud enda tugeva positsiooni turul väiksemate tootjate ülevõtmisest ja innovaatilistest lahendustest. Vaata, millised need ettevõtted on ja mida nad teinud on ning milline on nende positsioon Eestis.

Vaatamata kiirelt kasvavale tehnoloogiasektorile on rahvusvahelised pakendatud toiduainete tootjad suutnud edukalt säilitada enda positsioon maailma suurimate ettevõtete hulgas. Nad on enda liidripositsiooni maailmamajanduses säilitanud põhiliselt omandamiste ja ülevõtmiste käigus. Seejuures on konsolideerimine 10 maailma juhtiva toiduainetööstuse hulgas kiirenenud ja kõikides v.a. Unilever, on aastatel 2008-2012 viidud lõpule ülemaailmse mastaabiga omandamisi ja ülevõtmisi. Selleks, et jääda globaalselt konkurentsivõimeliseks on maailma suurimad toiduainetööstused võtnud selge suuna: omandada regionaalsed tootjad ja suurendada oma tegevust sellistes valdkondades nagu suupisted ja tervislik toitumine.

Arenguriikides on palju tugevaid ja dünaamiliselt arenevaid toidu tootjaid, mis viitab sellele, et rahvusvahelistel kontsernidel on võimalik jätkata kasvamist ülevõtmiste ja omandamiste kaudu. Samas on turg endiselt väga killustunud, arvestades maailma toiduturu tohutut suurust. Näiteks absoluutse turuliidri Nestlé SA turuosa maailma toiduturust on ainult 3%. Ka Eesti toiduaineteturg tõestab, et suurkontsernide osa arenevatel turgudel on seni olnud väike, kuna sellised globaalsed tegijad nagu Nestlé SA ja Mondelez International asuvad Eestis turuosa poolest alles 22. Ja 24. Kohal. Globaalsete kontsernide seast on korralik turuosa ainult Unileveril, mis asub pakendatud toiduainete turul 9. kohal.

Graafik: 10 globaalset pakendatud toidu tootjat võrdluses omatoodete tootjate ja teistega 2008-2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brändiportfellide kohandamine turu vajadustega

Rahvusvahelised pakendatud toidu tootjad on olnud Eestis juba suhteliselt kaua, ja enamik neist on kohandanud oma brändiportfelli kohaliku turu vajadustele. Enamik maailma kümnest suurimast toiduainekontsernide brändist (nt Nestlé, Kraft, Philadelphia, Ben & Jerry's, Flora, jne.) ei ole Eestis veel tugevalt kanda kinnitanud. Selle põhjuseks on asjaolu, et kohalik kaubamärk annab arenevatel turgudel paremaid tulemusi kui katse kanda arenenud turgudel edukas kaubamärk üle arenevatele turgudele, kus tarbijaharjumused on erinevad.

Kui vaadata Eesti kümmet juhtivat pakendatud toiduainete tootjat, siis torkab silma, et suur osa nendest kuulub Soome kapitalile. Üldistades võib öelda, et enamik suuri kohalikke toiduainetööstusi, mis on tegutsenud aastakümneid, kuuluvad nüüd Skandinaavia kontsernidele. See näitab, et Skandinaavia ettevõtted konsolideerivad Eesti turgu, et haarata endale võimalikult suurt osa pirukast.

Pakendatud toidukaubad: 10 globaalset kontserni (2012)

 10 Eesti suurimat pakendatud toiduainete tootjat (2012)

1. Tere AS
2. Kalev AS
3. MAAG Grupp AS
4. Eesti Pagar AS
5. Karl Fazer Oy Ab
6. Rakvere Lihakombinaat AS
7. Premia Foods AS
8. Põltsamaa Meieri Juustutööstus OÜ
9. Unilever Group
10. Vaasan Oy

Allikas: Euromonitor International

Nestlé SA: maailma juhtiv pakendatud toiduainete kontsern

Nestlé on saavutanud maailmas juhtpositsiooni pakendatud toidukauba turul tänu ettevõtte mitmekesisele toiduainete portfellile ja laialdasele geograafilisele haardele. Nestlé on üks maailma kolmest juhtivast magusa-, jäätise- ja piimatööstusest ja suurima beebitoitude ja külmutatud töödeldud toidu tootja. Nestlé brändiportfelli kuuluvad kaubamärgid nagu Maggi, Nesquik, Nestlé, Bon Pari, Mivina, Lion ja KitKat on tuntud ka enamikule Eesti tarbijatele.

Alates 2008. aastast on Nestlé seadnud oma strateegiliseks eesmärgiks positsioneerida end ümber maailma juhtiva tervisliku toidu ja toitumise ettevõtteks. See ei ole kerge ülesanne, kuna Nestlét seostatakse põhiliselt maiustuste  ja jäätise tootjana, mida üldiselt ei seostata tervisliku toiduga. Tervisliku toidu osas keskendub Nestlé enim piimatoodetele ja beebitoitudele. Samas moodustab ettevõtte osa kogu toidu jaemüügiturust rahalises käibes alla 30%.  Samas on Nestlé hiljuti omandanud ettevõtteid ka sellistes valdkondades, mida iseloomustavad suurtootmine ja kõrged marginaalid, mitte tervislik toitumine: selle näiteks on 2011. aastal omandatud Hsu Fu Chi Holdings, mis on Hiina suuruselt teine maiustustetootja, ja 2010. aastal omandatud Kraft Foodsi Põhja-Ameerika külmutatud pitsade äri.

Mondelez International eraldus Kraft Foodsist

Mondelez International asutati 2012. aastal seoses Kraft Foodsi otsusega jagada oma tegevus kaheks börsil noteeritud sõltumatuks ettevõtteks. Põhja-Ameerika toiduainetetööstus jäi Kraft Foodsi alla, ja rahvusvahelise suupistetoitude äri nimeks sai Mondelez International. Dünaamiliselt kasvava rahvusvahelise äritegevuse eraldamine aeglasemalt kasvavast, kuid kasumlikumast Põhja-Ameerika toiduainetetööstusest võimaldab uuel ettevõttel suunata oma ressursid just põhitoodete arengusse.

Suupistetooted on olnud üks kõige kiiremini kasvavaid valdkondasid pakendatud toiduainete turul ja Mondelezi hästijuhitud tooteportfell on selles osas maailmas juhtival kohal. Hetkel moodustavad suupistetoidud Mondelezi müügitulust umbes 75%, samas peavad nad võitlema üha populaarsemaks muutuva tervisliku toitumise trendiga pakendatud toiduainete turul. Ettevõtte kaubamärkidest on Eesti tarbijatele tuntud näiteks Milka, Disko, Daim, Halls, Dirol, Pim's, jne

Kraft Foods Group on hetkel suuruselt maailma 7. toiduainetetootja. Samas on Kellogg tal üsna kannul ja tänu Pringlesi omandamisele 2012. aastal on Kelloggil head võimalused minna Kraft Foodsist varsti mööda.

Unileveri kontsern muudab oma kohta esmatarbekaupade turul

Unileveri, maailma suuruselt neljanda pakendatud toiduainete tootja osa Eesti toiduaineteturul on väga väike.  Kui 2006. aastal moodustasid Unileveri kõige suurema ärisegmendi toiduained, siis 2011. aastaks olid kõige olulisemaks osaks kontserni realisatsioonis muutunud isikuhooldustooted. Samas on Unileveri pakendatud toiduainete müük piisavalt suur, et kontsern saab kuuluda maailma juhtivate toiduainetetööstuste hulka.

Viimastel aastatel on Unilever optimeerinud oma äritegevust sellega, et müünud põhitegevusega mitteseotud tegevused. Ettevõtte on ka korraldanud ümber oma toiduainete tootmise ja muutnud oma ärifookust suunaga jäätistele, kastmetele, maitseainetele ja suppidele. Unilever on loobunud paljudest oma brändidest, jättes oma rohkem kui 900st brändist 2002. aastal järele 400 tugevat brändi. Ettevõttele kuulub endiselt lai valik globaalseid, regionaalseid ja rahvuslikke kaubamärke enamike pakendatud toiduainete kategooriates. Eestis on Unileveri brändidest esindatud näiteks Knorr, Rama, Hellman's, Algida, Delma, Lipton jne

Danone optimeerib oma tervisliku toidu äri

Danone on maailma juhtiv piimatööstus, mille brändiportfellis on sellised juhtivad globaalsed brändid nagu Danone, Activia ja Actimel. Viis maailma kümnest suurimast jogurtibrändist kuuluvad Danonele. Pikemas perspektiivis loovad Danone portfelli kuuluvad tervislikud jogurtid ja beebitoidud hea võimaluse lõigata kasu tervisliku toitumise populaarsuse kasvust tarbijate hulgas, mis on praegu kõige kiiremini kasvav toiduainetetööstuse haru.

Mars jääb perefirmaks

Pakendatud toiduainete globaalsel turul oli Mars 2012. aastal suuruselt kuues ettevõte (Eestis on Mars turuosalt alles 13. kohal). Mars on üks maailma suurimaid pere-ettevõtteid. 2012. aastal tuli suurim osa Marsi müügist maiustustest, eriti närimiskummist, mis on seotud Wrigley omandamisega 2008. aastal. Marsile kuulub 10st globaalsest juhtivast maiustusebrändist viis, sealhulgas turuliider Snickers, aga ka näiteks M&M’s, Orbit, jpt.  Kraft ja Mars on otsesed konkurendid enamikes kategooriates. Kuna mõlema probleemiks on asjaolu, et nende põhiturud on juba välja kujunenud, siis on tõenäoline, et Mars laiendab oma äritegevust ka väljapoole maiustusteärist.

Globaalsed suurkontsernid arenevate riikide suurfirmade vastu

Kõik globaalsed suurkontsernid on huvitatud laienemisest arenevatel turgudel. Selle põhjusteks on arenevate riikide turupotentsiaal ja kasvuvõimalused, aga ka majanduslik ebakindlus arenenud turgudel. Suur rahvastik, kiire majanduskasv ja suhteliselt madal esmatarbekaupade tarbimine inimese kohta on põhilised majanduslikud tegurid, miks suurfirmad investeerivad aktiivselt arenenud turgudele. Eesti puhul ei ole argumendiks turu suurus, vaid potentsiaal ületada arenenud turgusid majanduskasvu ja tarbimisega inimese kohta. Seetõttu on tõenäoline, et suured rahvusvahelised toiduainetööstused hoiavad Eestis silma peal kõigil suurematel kohalikel toidutööstustel, et teha turule sisenemiseks ühel hetkel ülevõtmispakkumise. Globaalselt on selge, et üha rohkem hakkavad globaalsete toiduainetetööstustega konkureerima Hiina, India ja Brasiilia enda tootjad. See trend on juba toimumas tehnoloogiasektoris ja seetõttu ei lähe enam kaua, kuni maailma 10 juhtivat suurfirmat peavad hakkama konkureerima arenevate turgude kiirelt kasvavate toiduainetetööstustega.

 Koht maailmasKoht EestisKoht LätisKoht Leedus
Nestle SA1221622
Mondelez International224145
PepsiCo3336748
Unilever491716
Danone5181939
Mars6131217
Kraft Foods7PuudubPuudubPuudub
Kellogg8406164
General Mills9PuudubPuudubPuudub
Lactalis10puudubPuudubPuudub

Osale arutelus

  • Roberta Kniuipyte

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara