Autor: Maarit Eerme • 15. november 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rimi: sortimenti koostame korraga  erinevatele kauplustele

Rimi Eesti Foodi ostudirektor Elen Terras rääkis, et sortimendi koostamisel ja vahetamisel mõtlevad nad enda erinevatele kaupluse tüüpidele ning ei langeta otsuseid ainuisikuliselt.

Rimi Eesti Foodi ostudirektor Elen Terras rääkis, et neil varieerub toodete arv erinevates kauplustes 2000-30 000 vahel, mis on tingitud kaupluse suuruse erinevustest. „Kui mõtlete ühele kategooria juhile, siis tema vastutab kõikide kaupluste sortimendi eest,“ rääkis Terras. Rimil on koostöö üle 400 hankija ning kategooriajuhte saab üle lugeda kolme käe sõrmedega.

„Säästumarketi sortimendi koostamisel on väga oluline hind, sest seal on väga piiratud sortiment,“ sõnas Terras ning lisas, et Rimi puhul mõtlevad nad sortimendi koostamisel kvaliteedi ning hinna tasakaalule. „Seal ei ole eesmärk pakkuda kõige odavamat kaupa, kuid kliendile peab jääma mulje, et saab tooted hea hinnaga kätte.“

Kategooriajuhi töökorraldus

Terrase sõnul on paljudel jäänud mulje, et kategooria juht suhtleb hankijatega, maitseb erinevaid tooteid ja tal on tore töö. „Seda see ongi,“ kinnitab Terras. Kuid ta kommenteeris lisaks, et peab arvestama sellega, et kategooriajuhi suhtlus ei piirne ainult hankijatega. „Selles suures organisatsioonis nagu Rimi on, peame arvestama, et erinevatel formaatidel on erinevad soovid ja sellega peab kategooriajuht arvestama.“  Terras tõi näite, et kui kauplustel on probleem mingi tootega, siis kauplus pöördub kategooriajuhi poole ning tema ülesanne on probleemid lahendada. Erinevaid osapooli on väga palju, kellega kategooriajuht Rimis igapäevaselt suhtlema peab. „Hea on teada, kui vahest ei saa kategooriajuhti kätte, aga paraku on selliseid päevi, kus peab selle kõigega arvestama,“ rääkis Terras. Lõpus soovitas ta võtta temaga otse ühendust, kui kategooriajuhti ei ole võimalik mitu päeva tabada.

Rimi kategooriajuht peab tegelema klassikalise 4P mudeliga. „Kõik küsimused, mis on seotud toodete, hindade, kampaaniate ja väljapanekutega, siis see on kõik tema töö,“ loetles Terras. Rimi kategooriajuht vastutab veel kliendi rahulolu, toodete müügi, kasumi ja mahakandmiste eest.

Rimis toimub töökorraldus sedasi, et enamus kategooriatel on kindlad kuud, kus antud tooterühma sortiment üle vaadatakse ning värske sortimendi puhul tehakse seda pidevalt. „Rimisse kaupa pakkudes peab jälgima kindlasti kalendrit ning ette tuleb planeerida umbes 2-3 kuud, värskel 1-2 nädalat,“ andis Terras näpunäiteid. Rimi kampaaniad kestavad üldiselt 1-3 nädalat.

Sortimendi vahetus

Sortimendi vahetamine võtab Rimis aega 3 kuud. Terras tõi välja põhjused, miks see nii on:

1. Me ei võta otsuseid vastu ainuisikuliselt

2. Andmete sisestamine on hetkel käsitöö, kuid liigume automatiseerituse suunas3. Soovime aru saada kategooriast, et kus see asub täna ja kuhu soovib areneda. 4. Vaatame, mida klient vajab, mida turg pakub ning suhtleme hankijatega, et selgeks saada arendused.5. Jälgime erinevaid uuringuid

„Kuna sortimendi vahetamine on niivõrd detailne töö, siis ei jõua sellega tegeleda rohkem, kui üks kord aastas,“ põhjendas Terras. Lisaks on neil tarvis kampaaniate planeerimisel ja sortimendi koostamisel mõelda kolmele erinevale kaupluse formaadile.

Terras tõi välja, et Rimi eripära on see, et osaliselt on kohalik vastutuse otsustus ning osaliselt tsentraliseeritud Baltikumi ühene otsustus. „Tsentraalselt otsustatakse tööstus, omamärgitooted ning osa puu- ja köögiviljast,“ loetles Terras.

Lisaks andis Terras väiketootjatele lootust, et ka neil on võimalik Rimisse saada läbi Talu Toidab kontseptsiooni. „See on hea võimalus, kui tootjal ei ole tootmismaht veel nii suur, et katta terve Rimi kett,“ ütles ta.

Tulevikuplaanid

Järgmisel aasta alguses arendab Rimi välja iRimi kodulehe, kus saavad tootjad infot. „Soovime selle kaudu kampaaniaid planeerida ning jagada infot koguste planeerimise osas,“ selgitas Terras. Lisaks on neil tulemas uus planeerimistarkvara, kuhu on külge pandud toodete miinimum ja maksimum parameetrid, ja kui toote hulk jõuab miinimumi, siis teeb see tellimisettepaneku. Tema sõnul saab seda süsteemi liita tulevikus ka iRimi kodulehega. Oleme ühinenud ka DataPooliga, mis pakub andmete tehnilist lahendust.

Jaekettide esindajad jagasid seminaril „Mida peab tootja teadma oma tooteid jaekaubandusse pakkudes?“ tootjatele näpunäiteid.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757