Autor: Fredy-Edwin Esse • 4. detsember 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Hullus Ameerika moodi

Ühendriikides pole kaupmehe jaoks midagi kurvemat kui tühi pood aasta kõige suuremal nädalavahetusel. Ometi riskivad kaupmehed oma pidevate allahindlustega ära lörtsida musta reede erilisuse ja enda kasumi.

Tänupühad ja must reede on ameeriklaste jaoks tõusnud aasta tähtsamaiks tarbimispühaks, kus mõne päeva jooksul kulutatakse kümneid miljardeid dollareid. Paljude jaoks on see kujunenud omamoodi spordiks, kus poest poodi sõna otseses mõttes joostakse odava kauba järele.

Sel aasta aga paistavad kaupmehed raskemas olukorras olevat, kus klientide võitmiseks ja käibe tekitamiseks ei piisa vaid tänupüha nädalavahetuse soodustustest. Seda väiksemate tarbija­kulutuste, ostuharjumuste ja soodustuste tajumise muutuste tõttu.

Poodides ja veebis kulutasid ameeriklased 27. novembrile järgnenud nelja päevaga 57,4 miljardit dollarit, mida on 2,9 protsenti vähem võrreldes mulluse müügiga. Riikliku jaemüügi föderatsiooni (NRF) andmeil ostles tänupühade nädalavahetuse jooksul 141 miljonit inimest, mis on peaaegu pool USA elanikkonnast ning kahe miljoni võrra rohkem kui läinud aastal. Küll aga kukkus keskmine kulutamine 3,9 protsenti, 407,02 dollarile.

Ekspertide sõnul tuleneb see paljuski musta reede soodustuse taju kahanemisest. Alates finantskriisi lõpust on kaupmehed toonud soodustusi üha varasemaks, alustades nendega juba halloween’i ajal oktoobri lõpus ja venitades need jõuludeni ehk ligi kaks kuud. See on tarbijates tekitanud tunde, et odav kaup on pidevalt saadaval.

Samas on tegu väga olulise perioodiga USA kaupmeeste jaoks, kes novembris ja detsembris teenivad 20–40 protsenti aastasest käibest ning 20 protsenti kasumist.

Erilised pingutused

Müügi kahanemine on seda üllatavam, sest sel aastal pingutasid kaupmehed rohkem kui kunagi varem. Kaubamajakett Kmart avas oma uksed juba tänupüha hommikul kell 6 ning oli lahti 41 tundi järjest, pälvides seetõttu ka hulganisti kriitikat. Klientide võitmiseks avasid Macy’s ja J.C. Penney’s esimest korda firma ajaloo jooksul uksed juba tänupüha päeval.

Nagu tavaks on saanud, ei möödunud ostlemised alati kõige pühademeelsemas olekus. Wal-­Martis puhkesid taas kaklused allahinnatud televiisorite pärast. NRF väljastab kaupmeestele rahvamassi ohjeldamise juhiseid pärast seda, kui 2008. aastal trambiti musta reede melus üks Wal-Marti töötaja surnuks. Sel aastal õnneks tõsisemaid vahejuhtumeid ei esinenud.

Samal ajal on üha enam inimesi üritamas vältida selliseid tõuklemisi ning nautimas oma kodu mugavust ostude tegemist. Musta reede veebimüük kasvas aastaga 15 protsenti, 1,2 miljardile dollarile ning tänupüha veebimüük kasvas viiendiku võrra, 766 miljonile dollarile. See on selge tõend, kuidas e-kaubandus tänu nutitelefonidele ja tahvelarvutitele kogub järjest enam mõjuvõimu.

Kujutelm soodustusest

Üldine arusaam musta reede allahindlustest on, et kaupmehed lasevad hinnad alla kaupadel, mis neil muidu väga müügiks ei lähe, või kaubal, millel on suur laojääk. Wall Street Journal paljastas läinud nädalal aga süsteemi, kus kaupmehed ja tarnijad teevad kuid enne koostööd, et mustal reedel saada soovitud kasumid.

Ajaleht tõi näiteks tuvastamata poe punase kardigani, mis mustaks reedeks oli 68 dollarilt hinnatud alla 39,99 dollarile. See kardigan ei olnudki kunagi mõeldud müügiks 68 dollariga ning kaupmees ja tarnija saavad “alandatud” hinnalt ikka soovitud kasumimarginaali.

See aitab ka seletada fakti, kuidas läinud aastal kukkus USA 31 suurima kaubamajaketi ja rõivamüüja keskmine brutomarginaal kolmanda kvartaliga võrreldes kõigest 0,2 protsendipunkti, 27,8%-le. Seda vaatamata oktoobri lõpus alanud ja kuni jõuludeni kestvate pühadeperioodi allahindlustele.

Populaarsemad esemed

USA suurimates kaubamajakettides oli kõige menukamad müügi­artiklid Apple’i tahvelarvuti iPad versioonid. Erinevad iPadid moodustasid koguni 18% kaubamajaketi Target kogumüügist ning olid firma kolm kõige populaarsemat eset. Wal-Marti müüduim ese oli iPad Mini, mis moodustas 6,5% maailma suurima jaemüüja musta reede müügist.

Lisaks olid inimeste seas populaarsed ka Microsofti tahvelarvuti Surface, Amazoni tahvelarvuti Kindle Fire ning äsja müüki jõudnud mängu­konsoolid Microsoftilt ning Sonylt.

Miks just must reede?

Laialdaselt on levinud müüt, et reedet hakati mustaks kutsuma, kuna kaupmehed olid terve varasema aasta olnud kahjumis ning kasumisse jõuti alles tänupühale järgnenud päeval. Vanasti oli tavapärane praktika märkida raamatupidamises ülejääki ehk kasumit musta tindiga ning kahjumit ehk puudujääki punasega. Seetõttu ka “must” reede.

Tõenäolisemalt on see hiljem kaupmeeste välja mõeldud teooria, et üritada ära kaotada aasta tähtsaima ostlemispäevaga seostuv negatiivne tähendus. Philadelphia politsei hakkas 1960ndatel nimetama tänupühale järgnevat kahte päeva mustaks reedeks ja mustaks laupäevaks suurte ummikute ja liiklusprobleemide tõttu.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757