Jaapani poeketid kasvatavad ise köögivilju

Jaapani poeketid on veendunud, et vananevad Jaapani põllumehed ei ole võimelised varustama poekette nagu Lawson ja Seven & I Holdings värskete põllusaadustega, mistõttu on kaupmeestel plaan investeerida põllumaasse ja õpetada noori põldu harima.

Peaminister Shinzo Abe põllumajandusreformikomitee juht Takeshi Niinami, kes on riigi suuruselt teise poeketi Lawson juhatuse esimees, on käivitanud alates 2010. aastast 12 põllumajandusühisettevõtet ja plaanib veel 28 asutamist, vahendab Bloomberg.

Ta laiendab tegevust põllumajanduses, kuna Abe kärbib riisikasvatajate subsideerimist ja püüab liita väikesed põllumaalapid suuremateks, mida saab välja rentida. Sel aastal käis peaminister välja idee, et võiks luua erimajandustsoonid, kus saaks proovida, kuidas kukub välja ettevõtete enamusosalusega põllumaa harimine, mis on praeguste seadustega keelatud.

„Farmide toodang jätkab langust, kui me ei võta midagi ette,“ ütles Lawsoni pressiesindaja Yayoi Sugihara. „Tahame, et noortest põllumeestest saaksid professionaalsed tootjad.“

Lawsoni ja Seven & I 7-Eleven poed ja Itochule osaliselt kuuluv Family Mart näevad kasvavas värskete põllumajandussaaduste näljas võimalust saada kundesid sagedamini poodi külastama. Lawsoni prognoosi kohaselt on ostjad, kes ostavad värsket toitu, külastavad kaks korda sagedamini poode ja kulutavad 20% rohkem. Nende probleemiks on, kuidas rahuldada elanikkonna nõudlust, kus viie aastakümnega on vähenenud põllupind 36%. Tüüpiline tänapäeva jaapani põlluharija on 60ndates aastates mees, kelle lapsed on maaelu maha jätnud.

Põllumajandusettevõtete arv kasvas 2009. aasta detsembrist kolme aastaga 1732 võrra 13 561-le, kui ettevõtetel lubati neis omandada vähemusosalus. Selliste ettevõtete käes on 7% Jaapani põllumaast.

7-Elevenil on üle 15 000 lähipoe kontseptsioonile vastavat poodi ja lisaks 215 poodi Ito-Yokado supermarketi kaubamärgi all, ütles ettevõtte pressiesindaja Hirotake Henmi. Lawsonil on umbes 11 500 lähipoodi.

Jaapani suurima supermarketiketi omanik Aeon on kasvanud alla viie aastaga riigi suurimaks köögivilja kasvatajaks. Ettevõtte 14 põllumajandusühisettevõtet kasvatavad kraami 230 hektaril ning 2016. aasta alguseks plaanitakse enam kui kahekordistada põllupinda. Siiski suudavad need ettevõtted katta vaid 1% Aeoni poeketis müüdavast värskest kapsast ja spinatist, mis jätab laienemisruumi.

Need plaanid on tekitanud vastuseisu 9,8 miljoni liikmeskonnaga põllupidajate lobbygrupis JA Group. Perefarmide leviku taga oli sõjajärgne restruktureerimine USA okupatsiooni aegu kindral Douglas MacArthuri käe all, kes võttis maaomanikelt võimu ja jaotas maa väikesteks põllulappideks. Oma rolli mängib ka mägisus ja kõrge rahvastikutihedus, mis segavad suurte farmide teket.

„Põllumajandus on kõige raskemalt reformitav sektor,“ tunnistas Abe 6. detsembri intervjuus.

Kiirestiriknevate toidukaupade, sealhulgas puu- ja köögiviljade, pagari- ja kondiitritoodete müük andis 14% Lawsoni müügist. Selle tootegrupi brutokasumimarginaal oli kõrgem kui 34%.

Põllumajandusega tegelevad tänapäeva Jaapanis ka toiduainetetööstused, ehitusfirmad ja isegi Toyota Motor.

Nishimatsu Construction alustas mullu lehtsalati kasvatamist köögiviljakasvatamistehases, mida valgustatakse LED-lampidega. Tokio ehitusettevõte, kes müüb toodangu Odakyu Electric Railway supermarketiketi kaudu, saab saaki 15 päeva pärast külvi, samas kui väljas lehtsalati kasvatamine võtab aega 2-3 kuud. Selle aasta lõpuks on plaan lehtsalatitoodang seitsmekordistada. Ettevõte plaanib hakata tootmiskontseptsiooni müüma ka teistele tööstuslikele farmidele. 

Osale arutelus

  • Romet Kreek

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Lihtsam viis e-poe loomiseks

Müü oma tooteid kasutades Eesti suurimat pilve-põhist platvormi! Meie võimas e-poe lahendus annab sulle kõik vajalikud tööriistad ehitamaks endale sobiv e-pood.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara