Autor: Maarit Eerme • 13. märts 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Klient peab saama ostud mugavalt sooritatud

Futurelab asutaja ja jaemüügekspert Alain Thys ütles, et jaekaubandus on muutunud tarbijakeskseks, mis tähendab, et ettevõte peab olema valmis klienti teenindama igal pool ja igal ajal.

Thys rääkis teisipäeval toimunud Makselahenduste Otsustajafoorumil, et jaekaubandus on liikumas toote- ja jaotuskeskselt mudelilt tarbijakesksele. “See tähendab, et tarbijad eeldavad jaekaubanduskogemuse saamist seal, kus nad seda ise soovivad,” rääkis ta.

Näiteks, kui klient soovib osta toiduaineid kell 2 öösel telefoni teel või proovida selga jakki, mis on müügil ainult Jaapanis, siis klient on mõistnud, et see on võimalik. Samuti on võimalik tutvuda kaupluse vaateaknaga ja esitada online tellimus (või vastupidi)

Tema sõnul räägivad paljud nendest arengutest, kuid suur hulk jaemüüjad siiski ei reageeri sellele reaalsusele veel piisavalt. “Seda tingivad osaliselt õigussüsteemid ja infrastruktuur, kuid ka asjaolu, et kaubamärgid ja jaemüüjad ei suuda omavahel kokkuleppele jõuda, kuidas ostlemine peaks toimuma,“ rääkis Thys.

„Tarbijate suur mõju seisneb selles, et nende rahakott sunnib jaemüüjaid arenema: täna liigutakse erinevatesse müügikanalitesse ja katsetatakse erinevaid mudeleid, homme liigutakse isikustatud kauplemise poole või 3D tootmiseni,“ loetles ta. Lisades, et need jaekaupmehed, kes ei suuda kaasa tulla, jäävad paratamatult maha.

Thysi sõnul ei mõjuta ostukäitumise muutumine inimeste makseviise, sest makseharjumused kujunevad aeglaselt. Tema sõnul on aga mitmed muudatused pidurdamatud. “Mida rohkem inimesi sooritab oste veebis, seda rohkem tekib digitaalseid makseviise.

Erinevate makseviiside arenemisega on kliendil üha raskem anda teenindajale jootraha. Kuid Dipjar USAs mõtles välja lahenduse, et peale maksmist veel korra kaarti läbi tõmmates saab jätta jootraha. Samuti soovivad kliendid maksta toodete eest võimalikult mugavalt, kasutades siis selleks näiteks Amazoni stiili (üks klikk, üks ost). Thysis rääkis veel, et kui klient saab aru NFC makseviisi eelistest, siis hakkavad kauplusesisesed ostud lõpuks liikuma telefoni.        

Lõpetuseks ütles Thysi, et tehnoloogilisi arenguid saab vaadelda nii imetluse kui kõhklusega, kuid siiski kehtivad aegumatud jaemüügireeglid: veenduge, et saate vastu võtta kliendi soovitud mistahes makseviisi; lõppude lõpuks, kui te ei saa raha vastu võtta, ei saa te ka müüa.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757