Autor: Maarit Eerme • 24. märts 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mis on e-poe puhul oluline silmas pidada?

Kuus punkti, mida soovitab digiagentuuri OKIA partner Kaupo Kalda enda blogis jälgida, kui soovid luua head e-poodi.

Kasutajakogemus, disain, ekraanid

Kogu asi peaks olema lihtne ja kena kasutada, ostuprotsess võimalikult meeldiv. Tihti pööratakse põhirõhk vaid tagatoale, et tehnilised süsteemid töötaksid, samas kasutajale on see, et asi töötab, elementaarne ning tema seda ei tajugi. Rõhk unustatakse panna aga sellele, mida poekülastaja peamiselt tajub – e-poe kasutuskogemus.  Selle hulka käib hea lihtne ja kena disainiga kasutajaliides. Nagu ka keskmine korralik kauplus on kena sisekujundusega, ei tohiks seda ka veebis unustada ning kasutajale “roostetavat nurgaatagust urgast pakkuda”.

Samuti on oluline teada, et ka nutitelefonidest ostetakse kaupu. Isegi päris palju. Isegi autosid. Seda kõike kiirelt tõusvas tempos.

Sisselogimine, mittelogimine, boonused, segmenteerimine

Klassikaliselt tsiteeritakse case’i, kus kohustusliku sisselogimise nõude eemaldamine tõstis müüki 300 miljoni dollari võrra aastas. Hea kompromiss on siin pakkuda võimalust küll sisselogimata osta, kuid kommunikeerida juurde, et sisseloginuna on sul eelised. Kogud punkte, saad soodustust vms. See on aga oluline eelkõige siis, kui sa tõepoolest hiljem andmeid ka segmenteeritult kasutad. Kui kogud lihtsalt tuima andmebaasi ja saadad ikka kõigile ühtviisi 100 000 uudiskirja, pole nagu väga pointi?

Protsess

Mõtle läbi kogu protsess. Millised on teavituskirjad kliendile, milline on ostujärgne kommunikatsioon jne. Näiteks “tnx” lehel võiks ju pakkuda palju rohkem “mooduleid”, kui “tänud ostu eest” tekstirida.

Tarneaeg

Üleskutse: kes teeb Eestis ära “same day delivery“? :) Ehk kui olen nõus maksma, siis kuller toob kauba kohale TÄNA, eeldusel, et kaup on laos. Pitsat ja sushit saan ju tellida poole päevaga. See oleks ideaalmudel. Järgmine koht oleks vaadata, kuidas tarneaega võimalikult lühikeseks saada. Sellest võib saada sinu konkurentsieelis.

Edit: Eestis siiski peaksid olema mõned “same day delivery” poed, näiteks EMT (pitsa- ja sushikulleritest rääkimata)? Kui tead häid näiteid, siis kirjuta kommentaaridesse.

SEO, turundus

Jälgi, et su e-pood oleks võimalikult hästi otsingutele optimeeritud. Siin on palju nõkse, alustades sellest, et televiisori tootenimi pole “F8000? vaid “Televiisor Samsung F8000? ja lõpetades täägide ning muu sellisega. SEO jaoks on vaja kindlasti eraldi põhjalik projekt teha, et see toimiks võimalikult hästi. Alguses kulutad veidi rohkem, aga see tuleb tavaliselt kuhjaga tagasi.

Loomulikult tuleb siin kombineerida turundust ka muu meediaga, k.a. tasulised Google reklaamid, “jälitavad” reklaamid, kohalikud meediapinnad jms. Kasutada võiks professionaalide abi, näiteks tublimaid meediaagentuure põhjaliku meediaplaani tegemisel. Ei ole mõistlik osta kallist sitehat‘i, kui 99% nägijatest pole su sihtgrupp. Umbes sama, nagu panna naiste pesupoodi üles kalaõngede nurk.

Väga oluline kontaktipidamise vahend ja võimas, kui mitte võimsaim müügikanal on teadupärast meiliturundus. Mõtle selle peale, kas seda annaks segmenteerida. Kas täielikult või osaliselt automatiseeritult. Näiteks võiksid olla meilipakkumistes nii üldised pakkumised kui konkreetsele kasutajale suunatud ideid, mida saab teatud nõksudega tema varasemast ostukäitumisest ehk tuletada. Kui mulle meeldivad värsked parfüümid, siis on suur tõenäosus, et ka minu järgmine ost on sinnakanti. See on algoritmipähkel arendajale.

Lisaks tuleks mõelda muidugi, kas ja kuidas toimetada sotsiaalmeedias, kuidas neid kokku miksida.

Arendamine

Mõtle, kui kõik oleks kohe valmis. Tallinn oleks kohe valmis. Windows oleks kohe valmis. iPhone oleks kohe valmis. Mine välja minimaalse versiooniga ning hakka kogume mõtteid ja ideid, kuidas oma poodi tuunida üha paremaks. Iga kuu näiteks lahendada ja tuunida üht moodulit või protsessi osa. Muidi paneb rong minema ning sa jääd järele vaatama – aga me tegime ju parima võimaliku e-poe?

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757