Kuidas panna vaateaken tulu teenima?

Vaateaken on kauplustel väärt reklaampind, mida ei tasu kasutamata jätta, sest see on kaupluse identiteedikandja ja halb vaateaken võib ostukäitumist mõjutada hoopis negatiivses suunas ning kaupluses pakutava kauba ja teenuse kvaliteedi kahtluse alla seada.

E&E aknakujunduse disainerid Evelin Vaherpuu ja Egerta Laine rääkisid, et vaateakna puhul on tähtis eristuda, luues hea idee najal kõnetav vaateaken. „Väga huvitavad on kõikvõimalikud interaktiivsed elemendid – kus vaataja saab akna väljanägemist oma käitumisega muuta,“ lisas Tartu Kunstikooli õppekava juht Madis Nurms. Tuues näiteks, et Philips on juba mõnda aega tagasi välja töötanud infrapunasensorite ja fotosilmaga vaateakna, mis registreerib vaataja pilgu. „Kui vaataja pilk peatub näiteks mõnel kleidil, kuvatakse kohe vaateakna klaasile kleidi tooteinfo ning aksessuaarisoovitused,“ selgitas Nurms.

Viewmark visuaalturundaja Anne Kanteri sõnul on vaateakna roll mööduja tähelepanu endale tõmmata, mille tulemusena loodab kaupmees lühemas perspektiivis passiivset möödujat oma kaupluse külastajaks saada kuni ostjani välja. „Pikemas perspektiivis kujundab vaateaken kaupluse üldist suhtumist ning kujundab väärtushinnanguid.“

Kanteri sõnul ei ole vaateakna kujundamisel kindlat retsepti. „See on tegelikult kunst ja igale uuele kujundusele peakski olema uus vaid ühekordselt kasutatav retsept, sest nii säilib värskus, uudsus ja jutustusele ei tule lõppu,“ ütles ta. Lisades, et see on protsess ja lugu, mida kaupmees oma kliendiga räägib.

Nurmsi sõnul töötavad väga hästi näiteks luksusbrändide Galeries Lafayette ja Louis Vuittoni vaateaknad. „See on nii seepärast, et enamasti mõtleb kaupmees sellele, et kuidas tema toode oleks aknal kenasti välja toodud aga unustab, et hea aknakujundus peaks ka vaatajat kaasa haarama,“ ütles Nurms. Ta lisas, et eelpool nimetatud poodide aknad jutustavad alati mingit lugu – need on justkui illustreeritud leheküljed mõnest juturaamatust.

„Kui rääkida vaateakna kujundusvõtetest, siis lühidalt võiks rõhutada kontrasti, mille läbi on lihtne saavutada tähelepanu koondumine,“ ütles Kanter. Selgitades, et kontrasti võtted on erinevad – näiteks pinnad, suurused, liikumine, kuju ja värv. „Ka täna Tallinnas ringi liikudes märkab kontrasti kasutamist.“

Vaherpuu ja Laine kinnitasid, et igal vaateaknal peab olema oma puudutus, mis teeb ta eriliseks. „Viimane aken, mis jättis erilise tunde oli Tartus asuvale Tasku keskusele loodud vaateaken. Aknakujunduse kandev idee oli karge, särav ja lummav lugu „Unistused täituvad taskus“ – kõik meie unistused on meie enda teha ja on justkui meie endi taskutes peidus, tuleb nad sealt vaid üles leida ja välja võtta,“ rääkisid E&E aknakujunduse disainerid.

„Tänapäeval on palju muutunud pakutava kauba või teenuse kvaliteediga samavõrd tähtsaks kaupluse keskkond ja loomulikult personaalne teenindus,“ ütles Kanter. Ta peab vaateakna rolli suhteliselt vähetähtsaks ostukäitumise mõjutajana kuid see on väärt reklaampind, mida ei raatsiks ka lihtsalt ära kasutamata jätta. Vaherpuu ja Laine nõustusid, et vaateaken on kaupluse tähtsamaid identiteedikandjaid ja hea reklaamikanal.  Kanter lisab, et kaupmees peab hoolikalt läbi mõtlema, kas soovitakse vaateakna reklaami eeliseid kasutada maksimaalselt hästi või pigem vaateaknast loobuda, sest halb vaateaken võib ostukäitumist mõjutada hoopis negatiivses suunas ning kaupluses pakutava kauba ja teenuse kvaliteedi kahtluse alla seada.

„Vaateaknal on oluline kandev idee, mis kõnetab ja kutsub sisse. Samuti peab arvestama erinevate aastaaegadega ning valgusega,“ rääkisid E&E aknakujunduse disainerid. Lisades, et valgustus on väga oluline, et hilisel õhtutunnil jalutades su aken silma paistaks.

Soovitused ideaalse vaateakna tegemiseks:

Pilkupüüdev – eristub tänavapildist ja konkurentide akendest erilise värvuse, valguse, kujunduselementide vms abil
Jutustav – aknal on oma lugu, mis ei pruugi olla vaatajate poolt üheselt mõistetav, ent on sellest hoolimata selgelt tunnetatav
Liikuv – vaataja pilgu liikumist suunatakse teadlikult. On loodud dünaamiline või staatiline kompositsioon ja see tõstab toote fookusesse
Hästi valgustatud – valgus suunab tähelepanu ja loob teatraalsust. Valguse iseloom toetab ideed
Loominguline – vaateaken mõjub värskelt ja uudselt

Allikas: Tartu Kunstikooli õppekava just Madis Nurms

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Lihtsam viis e-poe loomiseks

Müü oma tooteid kasutades Eesti suurimat pilve-põhist platvormi! Meie võimas e-poe lahendus annab sulle kõik vajalikud tööriistad ehitamaks endale sobiv e-pood.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara