Autor: Maarit Eerme • 30. mai 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas panna vaateaken tulu teenima?

Vaateaken on kauplustel väärt reklaampind, mida ei tasu kasutamata jätta, sest see on kaupluse identiteedikandja ja halb vaateaken võib ostukäitumist mõjutada hoopis negatiivses suunas ning kaupluses pakutava kauba ja teenuse kvaliteedi kahtluse alla seada.

E&E aknakujunduse disainerid Evelin Vaherpuu ja Egerta Laine rääkisid, et vaateakna puhul on tähtis eristuda, luues hea idee najal kõnetav vaateaken. „Väga huvitavad on kõikvõimalikud interaktiivsed elemendid – kus vaataja saab akna väljanägemist oma käitumisega muuta,“ lisas Tartu Kunstikooli õppekava juht Madis Nurms. Tuues näiteks, et Philips on juba mõnda aega tagasi välja töötanud infrapunasensorite ja fotosilmaga vaateakna, mis registreerib vaataja pilgu. „Kui vaataja pilk peatub näiteks mõnel kleidil, kuvatakse kohe vaateakna klaasile kleidi tooteinfo ning aksessuaarisoovitused,“ selgitas Nurms.

Viewmark visuaalturundaja Anne Kanteri sõnul on vaateakna roll mööduja tähelepanu endale tõmmata, mille tulemusena loodab kaupmees lühemas perspektiivis passiivset möödujat oma kaupluse külastajaks saada kuni ostjani välja. „Pikemas perspektiivis kujundab vaateaken kaupluse üldist suhtumist ning kujundab väärtushinnanguid.“

Kanteri sõnul ei ole vaateakna kujundamisel kindlat retsepti. „See on tegelikult kunst ja igale uuele kujundusele peakski olema uus vaid ühekordselt kasutatav retsept, sest nii säilib värskus, uudsus ja jutustusele ei tule lõppu,“ ütles ta. Lisades, et see on protsess ja lugu, mida kaupmees oma kliendiga räägib.

Nurmsi sõnul töötavad väga hästi näiteks luksusbrändide Galeries Lafayette ja Louis Vuittoni vaateaknad. „See on nii seepärast, et enamasti mõtleb kaupmees sellele, et kuidas tema toode oleks aknal kenasti välja toodud aga unustab, et hea aknakujundus peaks ka vaatajat kaasa haarama,“ ütles Nurms. Ta lisas, et eelpool nimetatud poodide aknad jutustavad alati mingit lugu – need on justkui illustreeritud leheküljed mõnest juturaamatust.

„Kui rääkida vaateakna kujundusvõtetest, siis lühidalt võiks rõhutada kontrasti, mille läbi on lihtne saavutada tähelepanu koondumine,“ ütles Kanter. Selgitades, et kontrasti võtted on erinevad – näiteks pinnad, suurused, liikumine, kuju ja värv. „Ka täna Tallinnas ringi liikudes märkab kontrasti kasutamist.“

Vaherpuu ja Laine kinnitasid, et igal vaateaknal peab olema oma puudutus, mis teeb ta eriliseks. „Viimane aken, mis jättis erilise tunde oli Tartus asuvale Tasku keskusele loodud vaateaken. Aknakujunduse kandev idee oli karge, särav ja lummav lugu „Unistused täituvad taskus“ – kõik meie unistused on meie enda teha ja on justkui meie endi taskutes peidus, tuleb nad sealt vaid üles leida ja välja võtta,“ rääkisid E&E aknakujunduse disainerid.

„Tänapäeval on palju muutunud pakutava kauba või teenuse kvaliteediga samavõrd tähtsaks kaupluse keskkond ja loomulikult personaalne teenindus,“ ütles Kanter. Ta peab vaateakna rolli suhteliselt vähetähtsaks ostukäitumise mõjutajana kuid see on väärt reklaampind, mida ei raatsiks ka lihtsalt ära kasutamata jätta. Vaherpuu ja Laine nõustusid, et vaateaken on kaupluse tähtsamaid identiteedikandjaid ja hea reklaamikanal.  Kanter lisab, et kaupmees peab hoolikalt läbi mõtlema, kas soovitakse vaateakna reklaami eeliseid kasutada maksimaalselt hästi või pigem vaateaknast loobuda, sest halb vaateaken võib ostukäitumist mõjutada hoopis negatiivses suunas ning kaupluses pakutava kauba ja teenuse kvaliteedi kahtluse alla seada.

„Vaateaknal on oluline kandev idee, mis kõnetab ja kutsub sisse. Samuti peab arvestama erinevate aastaaegadega ning valgusega,“ rääkisid E&E aknakujunduse disainerid. Lisades, et valgustus on väga oluline, et hilisel õhtutunnil jalutades su aken silma paistaks.

Soovitused ideaalse vaateakna tegemiseks:

Pilkupüüdev – eristub tänavapildist ja konkurentide akendest erilise värvuse, valguse, kujunduselementide vms abil – aknal on oma lugu, mis ei pruugi olla vaatajate poolt üheselt mõistetav, ent on sellest hoolimata selgelt tunnetatav – vaataja pilgu liikumist suunatakse teadlikult. On loodud dünaamiline või staatiline kompositsioon ja see tõstab toote fookusesse – valgus suunab tähelepanu ja loob teatraalsust. Valguse iseloom toetab ideed – vaateaken mõjub värskelt ja uudselt

Jutustav

Liikuv

Hästi valgustatud

Loominguline

Allikas: Tartu Kunstikooli õppekava just Madis Nurms

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757