Autor: Haldi Ellam, kaasautor • 13. juuni 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tööstusettevõtte oma pood annab head tagasisidet

Tööstusettevõtted peavad oma poe olemasolu juures tähtsaks võimalust saada klientidelt otsest tagasisidet ning paindlikke võimalusi kaubavaliku kujundamisel.

Eesti üks suuremaid kalatootjaid ja -müüjaid AS M.V.Wool turustab oma tooteid suuremates Eesti kauplusekettides. Sellest hoolimata on ettevõttel ka oma tehasepood. Kalatööstuse juhataja Mati Vetevool pidas oma tehasepoe juures kõige olulisemaks väga head ja kiiret tagasisidet, mis tuleb poe letis müüvatelt oma ettevõtte töötajatelt.

“Tehasepoed on igal pool maailmas populaarsed,” rääkis Vetevool. “Nii on see ka meil. Kust sa veel paremat kaupa saad kui mitte tehasepoest? Seda saab kõige paremini varustada, müüa selliseid tooteid, mida mujal ei ole,” selgitas ta.

Vetevoolu sõnul on tehasepood peegeldus, mis annab väga hea ülevaate inimeste arvamusest. “Hea on saada inimestelt otsest tagasisidet, mida edasimüüjate kaudu nii lihtsalt ei saa,” märkis ta.

Teiseks eeliseks pidas Vetevool seda, et enda poes saab ise hinda kujundada, müüa tootmise kõrvalt tekkinud jääke ning lisaks ei pea kellelegi renti maksma, mistõttu on ka poe haldus­kulud väiksemad.

Julge hundi rind on rasvane. Oma poe avamist kaaluvatele ettevõtetele tuletab Vetevool meelde kaht eesti vanasõna: julge hundi rind on rasvane ja ara koera nahk on kerge.

“Toota ei ole kunst, kunst on kogu oma toodang maha müüa. Müümiseks peab olema väljund ja tehasepood on üks neist,” toonitas ta.

Siiski on Vetevoolu sõnul vajalik ka vahendajate kaudu müüa, sel juhul ei ole aga võimalik kogu müügiprotsessi ise hallata. “Sina toodad nii hästi, kui oskad, pood müüb nii hästi, kui suudab,” lisas ta.

Oma pood võimaldab tooteid paremini esile tõsta. Saaremaa Sepad OÜ juhataja Andres Ella sõnul on neil oma poode vaja eelkõige kliendisuhete seisukohalt. “Sepad müüvad emotsiooni, mitte rauatükke. Oma poes me saame seda emotsiooni, kohapealset tunnet ja staatust paremini edasi anda,” selgitas ta. Teisalt võimaldavad esinduspoed tema sõnul kliendiga otse suhelda ning vastu võtta eritellimusi.

“Püüame olla kliendikesksed, mitte ajada oma jonni. Kuna tegemist on nišitoodanguga, siis peaks igal nišifirmal olema vähemalt üks pood, kus saaks lõpptarbijaga kontakti,” rääkis ettevõtte juht. “Edasimüüjate kaudu saab soetada peamiselt seeriatoodangu kaupu, eritellimusi aga võtame oma poodides. Sageli mõjuvad eritellimused värskendavalt ning soodustavad ka uute toodete väljamõtlemist,” selgitas ta.

Valel ajal vales kohas. Ella sõnul on poe asutamisel asukoht oluline, kuid sageli ei ole kõik tingimused selged. “Me oleme nii avanud kui ka sulgenud oma kauplusi,” selgitas ta. “Oleme olnud valel ajas, vales kohas. Kui pood ära ei tasu, tuleb see kinni panna.”

Ella tunnistas, et Tallinna piirkonnas asuvad poed on suunatud peamiselt turistidele. Kokku on ettevõttel kolm esinduspoodi, üks tootmis­kohas Saaremaal ja kaks Tallinna linnasüdames. Lisaks asub ettevõttel esindus Kuressaare lossihoovis, kus korraldatakse ka töötubasid.

Teistest müügikanalitest rõhutas Ella ka edasimüüjate vajalikkust. “Meie tooted on müügil suuremates ehitustarvete poodides. Täidame ära nende sepist sooviva kliendi segmendi.”

Lisaks omapoodidele ja edasimüüjatele turustab ettevõte oma tooteid ka e-poes. “Kuidas muidu? See on jaekaubanduse tulevik!” nentis ettevõtte juht.

Oma poes tasub müüa muutuvat sortimenti

Peamiselt kodutekstiile tootev AS Teaspon avas esimese oma poe 1991. aastal.

“Oma poe avamise tingis vajadus valmistada tooteid välisturu tellimustest ülejäävast kangast. Neid tooteid oli kõige lihtsam realiseerida oma poodides, sest sortiment muutus pidevalt,” ütles Teasponi turundusdirektor Eili Paap. “Esinduspoed andsid eelise kujundada hinda ja hallata kogu turundust.”

Turundusjuhi sõnul toimub suurem osa Teasponi müügist Eesti turul nende seitsmes esinduspoes. 70% toodangust läheb aga ekspordiks. “Oma kaupluse­keti omamine tõstab firma mainet tarbija silmis,” märkis ta. Teistes kettides Teaspon oma kaupa ei müü, välja arvatud Tallinna Kaubamaja. Seega saavad esinduspoed eelise, kuna samu tooteid mujalt ei leia. Teisteks klientideks on vaid hulgitellijad: lasteaiad, koolid, restoranid.

Poe avamise puhul on Paapi hinnangul olulism asukoht. Tänapäeval on kogu kaubandus koondunud kaubakeskustesse ja eraldi poodidel on keeruline kliente enda juurde meelitada.

Ka ütles Paap, et Eestis tehakse suurem osa oste siiski kohapeal. “Eesti on küll e-riik, aga enamik oste tehakse siiski poest, mitte internetist. Vanusegrupiti külastavad meie poode kõik, e-poe osakaal on väike,” kommenteeris Paap. Tema hinnangul on inimestel vajadus saada ostukogemus, katsuda ja võrrelda tooteid.

Vaata, kas inimesed käivad poe asukohas

Kodumaiseid villaseid lasteriideid valmistav Villapai müüs oma tooteid esialgu ­e-poes, kus pakkus ka teiste väikefirmade tooteid. Oma esinduspoe avamine Tallinnas Telliskivi loomelinnakus oli järgmine samm ettevõtte arengus.

“Ühelt poolt tingis vajaduse poe järele see, et osa kliente tahtis kaupa oma käega katsuda ja eelistas kaubal ise järel käia ettevõtte kontoris. Teisalt on meie kaup paljuski turistidele meelepärane,” selgitas Kadri Viirand.

Tema sõnul oli oma poe avamise eesmärk täiustada turundust. Poe avamise juures oli ettevõttele kõige olulisem õige asukoha leidmine. “Otsisime head kohta umbes kaks aastat,” meenutas ta. “Alguses olime Tuukri tänaval, kus me ei olnud hästi kättesaadavad. Olime küll kesklinnas, kuid inimeste liikumisteedest kaugel. Asukoht on kõige olulisem!” mainis ta.

Enne poe avamist tuleb leida õige asukoht ja vaadata, kas inimesed kõnnivad seal või mitte. Alles siis tasub hakata investeeringuid tegema poe mööbli ja väljanägemise peale, soovitas Viirand.

Teiseks väikefirmadele oluliseks aspektiks pidas ta koostööd teiste väikefirmadega, et kulusid kokku hoida. “Suure pinna rent ja sisustamiskulud on hõlpsam teiste väikeste firmade vahel ära jagada,” ütles ta. “Eerini ja Nurme Seebi tooteid (kellega on pood kahasse – toim) müüsime ka oma e-poes.”

Masstoodang vajab mahukat müüki

Viljandis asuva küünlatööstuse ASi Hansacandle müügijuhi Harri Aaltoneni sõnul ei ole masstoodangule oma poodide rajamine mõttekas, kui eesmärk on kasumi teenimine. Sel põhjusel sulges ettevõte ka oma ainsa Viljandis asunud poe.

“Masstooteid on mõttekam turustada jaekaubanduse kaudu. Suverniirküünalde korral oleks aga teine asi,” leidis ta

Müügijuhi sõnul tahtis osa töötajaid katsetada oma poe toimimist.

Kokkuvõtteks tõdeti, et küünlaid ostetakse hooajaliselt. “Kui küünlaid kasutatakse kolm kuud, ei tasu 12 kuud poodi pidada,” ütles Aaltonen.

Tehasepoe positiivsed mõjud

Maine. Vahetu kontakt lõpptarbijaga, võimalik edasi anda emotsiooni, mis puudub edasimüüja juures.

Hinnakujundus. Enda poes saab ise hinda kiiresti ja paindlikult muuta.

Ükisiktooted. Võimalik müüa tootmise kõrvalt tekkinud jääke.

Hinnavõit. Kellelegi ei pea renti maksma, mistõttu osutuvad poe halduskulud väiksemaks.

Lai valik. Tehasepoodi saab kõige paremini varustada, müüa selliseid tooteid, mida mujal ei müüda.

Tagasiside. Annab hea ülevaate inimeste arvamusest. 

Eritellimused. Võimaldab vastu võtta eritellimusi, lähtudes konkreetse kliendi soovidest.

Autor: Haldi Ellam

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757