16. juuni 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tallinn Dolls laienes Soome

Neli aastat tagasi loodud rõivaettevõte ja seltskonnaüritustel nukulike kleitidega laineid löönud Tallinn Dolls on kiiresti kasvanud ja laienenud, kasum ja käive on pea kahekordistunud ning kauplus Helsingis avatud.

"Algus oli väga raske. Paljud ettevõtted kaasavad investeeringuid, kuid meie otsustasime, et teiste rahadega esialgu mängima ei hakka. Pakkumisi on olnud küll, kuid tundus õigem esimesed õppetunnid enda nahal läbi kogeda," rääkis ettevõtte omanik ning varasemalt ka turundusagentuuri KalaMari loonud Mari Martin. Ta pani ettevõtte käivitamisel mängu nii enda raha ja ka naha, rääkimata higist ja vaevast. "Kahetseda ei ole küll mitte kui midagi," lisas Martin.

Ettevõttega alustati 2009. aasta lõpul masu aegu, vormistamiseni jõuti aasta hiljem. Tollel ajal ei olnud Eestis teisi moebrände peale Baltika portfelli, olid vaid õmblusateljeed. Alguasegadel särisevalt põlenud tegutsemismootor tõukas takka ja ärgitas Martinit tegutsema nii, et kõik takistused said ületatud ja ettevõtte käima tõmmatud. Martin pidi olema ise kõigega kursis, ühel päeval lahendama IT-probleeme, järgmisel päeval loomingulisi kitsaskohti ja kolmandal päeval oli vaja uusi inimesi juhendada. "Olen aru saanud, et kui millestki päris hästi aru ei saa, siis see osa hakkab kohe ka lonkama. Õnneks on Dollsi ümber alati olnud väga andekad ja head inimesed. See on see, mis on meid väga palju edasi aidanud," märkis Martin.

Ettevõtte fenomeniks omaette võib pidada ka seda, et neil puudub igasugune turunduseelarve. "Meil ei ole mitte kunagi olnud turunduseelarvet. Me lihtsalt loome ideid. Meie igapäevane elu ongi just väga piiratud vahenditega toime tulemine. Loomine midagi mitte millestki," rääkis Martin.

Ettevõtlus kui "on going problem"

Need ettevõtted, mis on turul üle kolme aasta vastu pidanud, võivad Martini sõnul olla õnnelikud, kuid märgi jätavad maha need, kes on seda juba viis aastat suutnud. Tallinn Dollsil täitub peagi viis aastat. "Julgeme oma kogemusest öelda, et Eestis on omaette luksus ka ellu jääda. Ettevõtlus on igapäevane, "on going problem". Pidev probleemide lahendamine," rääkis Martin.

Tema hinnangul on ettevõtluses määravaks just see, kuidas osatakse lahendada keerulised probleemid. "Pead ei saa kunagi liiva alla peita, vaid alati peavad olemas olema lahendused," rääkis Martin. Ta lisas, et inimesed, kes ei armasta probleeme ja nende lahendamist, ei saa kunagi ettevõtluses toimida.

Tallinn Dolls on viimastel aastatel teinud märkimisväärse arengu rahuvahelistumise nimel. "Me usume, et enne kui hakata välisturgusid vallutama, peavad põhiasjad täiesti selged olema. Sest mujal maailmas on konkurents tuhat korda tugevam kui Eestis ja väga kerge on kõrvetada saada," lausus Martin. Ta möönis, et ka nende ettevõte on kergelt kõrvetada saanud, kuid tänaseks on jõutud kenasti plusspoolele. Lisaks Eesti eliitseltskonna prouade garderoobile on ettevõtte kleidid esindatud Londoni keti Debenhamsi Rocca al Mare kaupluses ja sügisest ka Riia omas. Rahvusvahelisel areenil Dollabeli kaubamärgi all figureeriv ettevõte  soovib Debenhamsiga ka Londoni suunal edaspidi tihedamat koostööd teha.  Ettevõte müüb oma kleite ka Peterburi kauplustes ning värskelt on avatud pood Helsingis Kamppi keskuses. "See oli tõesti väga julge plaan ning eks tulevik näitab, milliseid põnevaid üllatusi see meile kaasa toob. Hetkel teeme meeletult tööd selle kallal, et Dollabel brand, mida välisturgudel kasutame,  Soome südametesse viia," märkis Martin.

Soomlased Eesti osas umbusklikud

Soomlased kaupade ja toodete puhul Eesti päritolu väga ei hinda ja selles mõttes on Soome näol tegemist Martini sõnul raske missiooniga. Ka eestlaste ja soomlaste maitsed on nii kultuurilises kui ärilises plaanis väga erinevad. 

Mis puudutab kauplusse tehtud investeeringuid, siis Martini sõnul oldi vägagi tagasihoidlikud ja pigem loomingulised. Kõik töötajad pandi meisterdama ja voltima ning kauplus vuntsiti kauniks üsna käepäraste vahenditega. "Praegu on Soomes hea periood alustada, ühest küljest on seal majandusraskused, kuid seetõttu saime me väga hea pinna, väga hea asukohaga. Soomes on täiesti uue brändi sissetöötamine väga aeganõudev, inimesed on väga ettevaatlikud ja pigem aeglased," märkis Martin.

 Moeäriinimestele tehakse baaris tavaliselt välja

Moeäri pole Martini hinnangul kindlast sama kasumlik ettevõtmine kui mõni argisem ärisektor, kuid see pakub jällegi loomingulist rahuldust. "Üldiselt on moevaldkond vähem kasumlik kui teised valdkonnad. Inglismaal on baarides liikvel nii-öelda nali, et kui oled moevaldkonnast, siis teevad teised Sulle välja," naeris Martin ja lisas, et eks see valdkond on suuresti üles ehitatud hobile ja kutsumusele ning on edukas vaid siis, kui looming on tugevalt seotud tarbijaga. Kui see pakub tarbijale emotsioone ja paneb ta ennast enesekindlalt tundma.

Lisaks välisturgudel jõulisele laienemisele kavatseb Tallinn Dolls Martini sõnul  tulevikku silmas pidades Eestis ka uusi tooteid turule tuua.  "Kindlasti soovime aksessuaaride ja kottide liini avada. Vaatamata rahvusvahelistumisele jääb Eesti meile kindlasti kõige armsamaks, sest siin on meie loovmootor ja tootmine," lisas Martin.

Ettevõtte mullune käive oli 133 000 eurot ja kasum 32 000 eurot.

 

KOMMENTAAR

Tallinn Dolls on kuulsust kogunud

Jaanika Terasmaa, Baltika Turundusosakonna juht :

Baltika Grupp suhtub väga positiivselt Eesti moemaastikul tegutsevatesse disainerbrändidesse, eriti veel kui luuakse tiražeeritud kollektsioone ja kliendid on leidnud oma tee selleni - nii kodumaal kui ka mujal naaberriikides. Tallinn Dolls on silma paistnud väga paljude eriprojektidega ja seeläbi ka kuulsust kogunud ja oma nähtavust tõestanud. Nende kogemuste pagasis on koostööprojekte nii nimekate kohalike disaineritega, nagu näiteks Karolin Kuusik, kui ka karastusjoogiettevõttega Coca-Cola ning särgitootjaga Sangar.

Iga moevaldkonna ettevõte peab aru saama, kes on tema klient ja miks klient peaks just tema loodut ostma, kuidas ta eristub ümbritsevatest konkurentidest ja mis on tema pikaajalised eesmärgid. Kui on selle suutnud selgeks teha nii endale kui ümbritsevatele, on ka lootust edule.

Autor: Kristi Malmberg, Kaisa Gabral

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757