Tarbijatele on kampaaniad uueks normaalsuseks

Tarbijate jaoks on kampaaniatest kujunenud uus normaalsus, sest viiendik Nielseni Shopper Trends uuringule vastanuist ütles, et nad valivad poodi selle järgi, kus parasjagu sooduskampaania toimub. Samuti otsitakse aktiivselt kampaaniahindu ka kodupoest.

Aastatagusega võrreldes on leibkonna keskmine kulutus toidu- ja tarbekaupadele kasvanud 14% 361 euroni (210 eurot sellest kulub värskele toidule). Eesti tarbija hinnateadlikkus on mõnevõrra kahanenud 37%-lt 35%-le (inimesed kes väidavad teadvat enamikke ostetavate toodete hindu), ent sellegi poolest arvavad 76% vastanuist, et hinnad on aastaga tõusnud. Enam kui pooled neist ütlevad, et ostavad seetõttu enam soodus- /kampaaniahinnaga tooteid. Kolme prontsendipunkti võrra (13%-ni) on kasvanud nende ostlejate osakaal, kes kinnitavad, et ei vaata üldse toiduainete hindu.

Ehkki 73% vastanuid ütlevad, et planeerivad oma ostureise eelnevalt läbi, siis 74% tarbijaid tunnistab, et ostab tihti planeeritust enam. Vähenenud on ka nende tarbijate osakaal, kes peavad kinni kindlast toidueelarvest (70%-lt 61%-le). Aina enam otsib enam loodussõbralikke tooteid (45%) ning tervislikke tooteid (64%).

Kampaaniatest on kujunenud uus normaalsus: viiendik vastanuist ütleb, et valib poodi selle järgi, kus parasjagu sooduskampaania toimub. Niisamuti otsitakse kampaaniahindu aktiivselt ka oma ’kodupoes’ (22%). 13% vastanuist vahetab brände tihti kampaaniate tõttu ning kolmandik tarbijaist kinnitab, et ostab oma lemmikbrändi kampaania tõttu, mis tähendab tootjate jaoks suuremat subsideeritud toodete osakaalu. Iga kümnes vastaja ütles, et kampaaniad ei avalda nende ostukäitumisele üldse mõju.

Tarbija hindab meeldivat ostukogemust, laia sortimenti, suurepärast klienditeenendust ning seda kõike konkurentsivõimelise hinnatasemega. Nimetatud omadused aitavad jaekettidel selgemalt teistest eristuda. Tarbija eeldab sortimendis pakkumise erinevatest hinnasegmentidest ning soovib võimalusel kogu kauba osta ühest poest. Seega ei ole ka üllatus, et suuremapinnalised poeformaadid populaarseimateks osutuvad.

Uuringus osalenuist külastab kõige enam just supermarketeid ning ühes hüpermarketiga väidavad vastajad, et just seal kulutavad nad suurema osa oma rahast. Jaeketid on viimase aasta jooksul turule lisanud enim keskmise suuruse ja suuremaid supermarketeid, samas kui väikepoodide arv kahaneb endiselt. Keskmiselt käivad tarbijad supermarketis 10 korda kuus, hüpermarketites 2 külastuse võrra harvemini.

Keti omabrändide osas pole märgilisi muutuseid toimunud- tarbija näeb neid tihti kui odavat alternatiivi bränditootele. Samas kasvab aeglaselt nende tarbijate osakaal, kes hindavad omabränditooteid samakvaliteedilisteks bränditoodetega. Ühtlasi kasvab ka nende tarbijate osakaal, kes otsivad kallimaid ja kvaliteetsemaid omabrände.

Jaekettide lojaalsusprogrammid on suuremate kettide osas äravahetamiseni sarnased ning jätavad seeläbi oma peamise eesmärgi - tarbija tugevam sidumine oma ketiga - täitmata. Seetõttu on keskmisel tarbijal rahakoti vahel mitu kaarti, mille peamise väärtusena osataksegi hinnata tavahinnast soodsamat pakkumist. Eeldatavasti hakkavad jaeketid lähiajal selle infohulgaga ka põhjalikumat tööd tegema, et keskenduda sihitult enda väärtuslikuimale tarbijasegmendile.

ShopperTrends on iga-aastane Nielseni poolt teostatav tarbijate turu-uuring, mis kajastab enam kui 50 maailma riigi tarbijate käitumist jaeturul. Eestis viiakse uuringut läbi 2004ndast aastast. Uuringus osaleb igal aastal 550 leibkonda; vastajad on vanuses 15-65, peamised vastutajad toidu- ja esmatarbekaupade sisseostude eest.

Osale arutelus

  • Oliver Rist

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara