Autor: Maarit Eerme • 12. veebruar 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Balti riikidest kasvas tarbijate kindlustunne aastaga kõige enam Eestis

Seoses eestlaste kasvanud sissetulekute ja hindade langusega on paranenud paljude inimeste isiklik finantseis ning rohkem tarbijaid leiab, et praegu on hea aeg osta soovitud ja vajalikke kaupu, leidis Nielsen Eesti juht Margo Kurisoo analüüsides tarbijate kindlustunnet.

Juhtiva ülemaailmse uuringufirma Nielsen andmetel, mis analüüsib tarbijate käitumist, oli maailma tarbijakindlustunde indeks esimest korda pärast mitut kvartalit languses, kahanedes 2014. aasta neljandas kvartalis kahe punkti võrra. Kuigi võrreldes kolmanda kvartaliga langes tarbijakindlustunde indeks viimases kvartalis vähesel määral kõikides regioonides, ületas aasta kokkuvõttes indeks siiski majanduslanguse eelset taset, mil see oli 94 punkti.

Neljandas kvartalis langes tarbijate kindlustunne ühe punkti võrra Põhja-Ameerikas ning Aasia ja Vaikse ookeani piirkonnas (langedes 106-ni). Kindlustunne langes ühe punkti võrra ka Lähis-Idas ja Aafrikas (95-ni), kolm punkti Ladina-Ameerikas (88-ni) ja kaks punkti Euroopas (76-ni).

Suurema majandusmahuga riikidest langes tarbija kindlustunde indeks võrreldes 2014. aasta III kvartaliga USA-s kaks punkti (106-ni), Hiinas neli punkti (107-ni) ja Jaapanis neli punkti (73-ni). Vastupidiselt suurenes aga tarbijate kindlustunne näiteks Saksamaal ja Suurbritannias ühe punkti võrra (tõustes vastavalt 98 ja 94-ni).

Ühtlasi oli ka Balti riikides kasv positiivne ja tarbijate kindlustunne suurenes III kvartaliga võrreldes kõige enam Eestis – kasv neli punkti (tõustes 84-ni), seejärel Lätis kolm punkti (tõustes 81-ni). Tarbijate kindlustunne on endiselt kõige kõrgem Leedus, kus indeks kasvas ühe punkti võrra (87-ni). 

„Eesti tarbijate kindlustunne oli neljandas kvartalis kõrgeim alates 2008. aasta teisest poolest. Seoses kasvanud sissetulekute ja hindade langusega on paranenud paljude inimeste isiklik finantsseis ning rohkem tarbijaid leiab, et praegu on hea aeg osta soovitud ja vajalikke kaupu,“ ütles Nielsen Eesti juht Margo Kurisoo.

Progress on küll aeglane, kuid 2013. aasta neljanda kvartaliga võrreldes on enam kui pooltel mõõdetavatel turgudel tarbijakindlustunde indeks kasvanud – kindlustunde indeks tõusis 39 turul 60-st. 11 turul oli aastane kindlustunde indeksi kasv kahekohaline, sealhulgas USA-s ja Suurbritannias kasvades vastavalt 12 ja 10 punkti.

Balti riikidest oli aastane kindlustunde indeksi kasv suurim Eestis, tõustes aastaga 73-lt punktilt 84-ni (kasv 11 punkti), Lätis ja Leedus oli aastane indeksi kasv viis punkti.

Veidi alla poole kõigist vastajatest (49%) üle maailma uskus, et tööturg on järgmise 12 kuu jooksul hea või suurepärane. Võrreldes III kvartaliga oli langus kolm protsenti. Balti riikidest on see näitaja kõige suurem Eestis – 35% vastanutest usub, et tööturg on suurepärane või väga hea (III kvartalis arvas sama 36% vastanutest). Lätis ja Leedus oli see näitaja viimases kvartalis 24% ja 32% (III kvartalis vastavalt 23% ja 28%).

Üle poole vastajatest üle maailma (53%) arvas, et majandus oli viimases kvartalis languses, mida on üks protsent vähem võrreldes 2014. aasta III kvartaliga ja neli punkti vähem võrreldes 2013. aasta IV kvartaliga. Kui 2014. aasta kolmandas kvartalis arvas 47% Eesti elanikest, et riigi majandus on languses, siis neljandas kvartalis oli see näitaja langenud 43 protsendini. Samuti on paranenud Läti elanike arvamus riigi majandusest – kui kolmandas kvartalis arvas 50% vastajatest, et Läti majandus on languses, siis neljandas kvartalis vähenes see näitaja 48 protsendini. Leedu elanikest arvas IV kvartalis üle poole (52%), et riigi majandus on languses. Seda on ühe protsendi võrra vähem kui III kvartalis.

Kõikide vastajate kulutamise ja säästmise kavatsused on suuremal määral jäänud samaks. Peaaegu pooled vastanutest (48%) plaanivad raha säästa, umbes kolm kümnest plaanivad kulutada vaba raha puhkusele (34%), uutele riietele (34%) ja koduvälisele meelelahutusele (30%). Üks neljandik vastajatest plaanivad osta uut tehnikat (24%) ja maksta võlgasid (25%). 13 protsendil vastanutest vaba raha üle jää.

Eestis plaanivad raha säästa 31% vastanutest (Lätis üksnes 15% ja Leedus 36% vastanutest). Eesti elanikest plaanib uutele riietele raha kulutada 24% vastanutest, koduvälisele meelelahutusele 28%, uutele tehnoloogiatele kulutada 13% ja võlgade maksmiseks 21% vastanutest. 

Võrreldes 2013. aasta sama ajaga kulutas 56% Euroopa riikide elanikest vähem uutele riietele. Eestis oli see näitaja 43%, Leedus 52% ja Lätis 51%. Pisut enam kui pool (51%) eurooplastest vähendas kulutusi väljaspool kodu meelelahutusele. Eestis oli see näitaja 44%, Lätis 43% ja Leedus 51%.

Odavamaid toidukaupu eelistas kolmandas kvartalis 50% Eesti elanikest, 32% lätlastest ja 41% leedukatest. Kõikide Euroopa riikide vastav näitaja oli 52%.

Eesti tarbijad muretsesid kolmandas kvartalis kõige rohkem (32%) majanduse pärast, sellele järgnes mure tervise pärast (29%). Mure majanduse pärast on kõige väiksem Leedus (9%), millele järgneb Läti 13 protsendiga.

Võrreldes III kvartaliga on Eestis langenud aga mure sõja pärast – kui kolmandas kvartalis tundis sõja pärast muret 21% vastanutest siis neljandas kvartalis oli see langenud 16 protsendini. Lätlastest on sõja pärast mures 21% ja leedulastest 10% vastanutest.

Nielseni üleilmne tarbijakindlustunde ja ostukavatsuste uuring viidi läbi 10.-28. november 2014. Veebis küsitleti enam kui 30 000 tarbijat 60 Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna, Euroopa, Ladina-Ameerika, Lähis-Ida ja Aafrika ning Põhja-Ameerika riigis. Valimi puhul on lähtutud iga riigi internetikasutajate vanuselisest ja soolisest koosseisust ning see on kaalutud nii, et see esindaks internetti kasutavaid tarbijaid. Vea ülemmäär on ±0,6%. Nielseni uuring põhineb ainult nende vastajate käitumisel, kellel on juurdepääs internetile. Internetikasutus on riigiti erinev. Nielsen kaasab uuringutesse ainult need riigid, kus internetti kasutab vähemalt 60% elanikkonnast või 10 miljonit inimest. Hiina tarbijate kindlustunde indeks on kokku pandud Hiinas eraldi segametoodika alusel tehtud 3500 vastajaga uuringu põhjal. Sellesse uuringusse kaasatud Sahara kõrbest lõuna poole jäävate riikide puhul põhinevad andmed Ghana, Keenia ja Nigeeria 1600 vastajaga mobiiliuuringul. Nielseni üleilmset uuringut viiakse läbi alates 2005. aastast.

Nielsen N.V. on üleilmne teabe- ja uuringufirma, mis on juhtpositsioonil turundus- ja tarbijateabe, televisiooni ja muu meedia mõõtmise, võrguintelligentsi ja mobiilimõõtmise alal. Nielsen on esindatud 100 riigis.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757