Autor: Maarit Eerme • 3. märts 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tarbimispäevik: miks on kaval meelitada poodi naine koos sõbrannaga?

Kaubandus.ee palus neljal inimesel, kes esindasid sihtgruppe: pereema, ärimees, õpilane ja pensionär, kirja panna oma ostud ning põhjendada, miks nad just neid tooteid ostavad ning kuidas nad oste sooritavad.

Järeldused toob kaubandus.ee nüüd ka oma lugejateni:

* Poliitik ja viie lapse ema Liisa-Ly Pakosta rääkis oma tarbimispäevikut kommenteerides, et tema jälgib põhitoiduainetel liitri, kilo või tüki hinda. Üheks põhjuseks on see, et nende pere tarbib väga palju piima, 30 liitrit nädalas, ning siis katsub ta üle 54 sendi liitri eest mitte maksta.

Pakosta liigub toidukauplusesse kolme põhitoiduaine järgi: must leib, värske räim ja piim. Ta rääkis, et Selverit külastab ta vaid juhul, kui tal on paari konkreetset asja vaja, sest selle poe iseteenindussüsteem saadab suured, nende jaoks aga normaalkoguses ostukorvi, ostukontrolli. „Kuigi meil on alati klappinud, on see ostukontroll väsinud lastega ja mitme suure hoolikalt valmis pakitud kotiga aeganõudev ja tüütu,“ ütles Pakosta. Seega Pakosta ostab suured kogused Maximast ja kui midagi veidi osta, siis Selverist või Prismast.

Üks peamisi põhjusi, miks Pakosta külastab Prismat on see, et sealt saab värsket räime, sest seda ei müüda kodulähedastes kauplustes, kus on mugav parkida. Kuid teinekord ei ole ka Prismast räime saada. Pakosta üritab vältida neid kauplusi, kus parkla on kaugel, sest kottide tassimine ja käru lükkamine läbi lume, pori ning takistuste on vaevarikas.  Lisaks on ta seisukohal, et vahemaa autost ostukohani ei pea tähendama rahvamatka ning selle vahemaa jooksul ei tuleks riietuda.

Pakosta ostab põhiasju, mis säilivad kaua, kui need on soodsas pakkumises. Lisaks kaalub Pakosta kaalub e-poe teenusele üleminekut, seni pakkus seda ainult Stockmann, kuid temal oli küllaltki kõrge ostupiir tasuta kojuveoteenuseks. „Maximat ei ole veel proovinud, kuna lugesin uudistest tarneraskustest ja ei saa riskida, et lapsed on ilma piimata.“

„Kaks naist koos on kaubandusvõrgus kõige enam ostev seltskond,“ ütles Pakosta oma tarbimispäevikut kommenteerides. Nimelt lapse ujumistreener helistas talle ja ütles, et ujumisprille on vaja ning seetõttu läks ta õega Kristiine Keskusese Sportlandi, sest see asub parkimiskohale kõige lähemal. „Kuna seal oli ka talvekaupade allahindlus ning kuna mu õde on matkaja, soovitas ta mul osta hea liikuvusega matkapüksid – algselt mul ei olnud plaanis neid osta.“

Lisaks tegi ta veel ühe emotsiooniostu, sest Evelin Samueli Eesti kunsti värviraamatut ei olnud Apollo raamatupoes saada ning siis ostsis ta lisaks ka 5 erinevat allahinnatud töövihikut.

Üks vajalik ost oli ka tal, kuna lapsel olid taas balletti sukkpüksid katki läinud ning oli tarvis osta uusi. „Kuna trennil oli kokkulepe kindla poega, siis ma ei hakanud mujalt neid üldse otsima ja sain ka allahindlust 10%.“

„Loen läbi kõik reklaamid, mis postkasti tulevad ning seetõttu sai minna ka Stockmanni -20% allahindluskupongiga ostma piimavahustajat, mida ma poleks niisama ostnud,“ rääkis Pakosta.

Lõpetuseks ütles ta, et ta on suhteliselt tüütu klient, sest tema jaoks on väga tähtis kvaliteet.

Ülemiste City arendaja Mainor Ülemiste turundusjuht Georgi Viies rääkis, et tema eelistus on sooritada ostud kodu lähedalt ja võimalikult kiiresti tehes seda kaks-kolm korda nädalas. „Ma ei tea, miks me ostame kilepiima, kuid olen mõelnud, et tetrapakendis on liiga palju pakendit,“ ütles Viies. Ta isas, et kui Viimsi Rimis läheb piima ostuks, siis Rimi piima ta oma ostukorvi kunagi ei pane, sest seal on pakendile kirjutatud kolmes keeles ning tekib kahtlus, et tegemist ei ole eestimaise tootega. Siis jääb temal valikusse ainult Tere. Teine päev ostsid nad Miiduranna Konsumis Farmi piima, kuna see oli kampaanias, kuid Viies seda niisama ei ostaks, sest tema hinnangul on pakend kole.

Viieste peres on teine valuuta kohukesed ja nende valiku on paika pannud 4-aastane. „Tavaliselt ostame 4+2 pakendi, sest see on suur ja mugav. Ei tea, kas on ka hinnaeelis.“ Viiesel tekkis küsimus, et kas tänapäeva lapsed teavad, kes on Raivo Järvi ning mis on kohukese pakendil kujutatud.

„Kui me linnast koju sõidame, siis arutame, kuhu poodi minna ning siis saab põhiliseks kaalukeeleks piiksuv iseteeninduspult. Laps saab natuke mängida ja pere saab lapsega kvaliteetaega veeta,“ rääkis Viies kaupluse valiku kohta.

Viies selgitas ka seda, et nende perel on kiiksuga ostud, sest teatud asju eelistavad nad kindlat kaubamärki. Näiteks Best Beans kohviube saab ainult Viimsi Comarketist nagu ka ühte chilli kastet ja seetõttu saab see kauplus ka nende pere selle korra ostukorvi endale.

Tööstuskauba poole pealt tegi Viies nädala jooksul ühe suurema ostu, sest 14. aastasel lapsel lakkas 3aastane nutitelefon töötamast. Esimesena tegin kõne IM Arvutitesse, et uurida, kas neil on pakkuda iPhone5C, kuid nende laos seda ei olnud, siis pöördusin Euronicsi e-poodi, mis näitab ka ilusasti laoseisu. „Ülemiste Keskuse Euronicist sain koos sõiduga ostu sooritatud 14 minutiga. Teenindaja vahepeal küsis, et ehk soovime hoopiski iPhone5S, kuid vastuseks oli ei. Lisaks ei pakutud poes muid võimalusi, kui iPhone aga ju müüjad teavad, et pole mõtet midagi muud soovitada.“

Viies põhjendas, et miks ta seda telefoni e-poest ei ostnud sellega, et kui ta on mingi mõtte juba pähe võtnud, siis tahab ta seda kohe saada ning ei jõua homseni oodata.

Prantsuse Lütseumi abiturient Elisa Sinisalu rääkis, et tema külastab ainult Nõmme Comaeketit, sest see kauplus asub talle mõnusalt lähedal. Ja väga suuri koguseid ta ei osta. Sinisalu rääkis, et ostab mõningaid asju hinna kaalutlustel, kuid teisi tooteid jälle brändist lähtuvalt. „Näiteks ostis ta Häädemeeste mineraalvett, kuna oli soodsam ja arvas, et maitses erinevust ei ole. Kuid tuli välja, et Borjom on ikkagi parem, kuid kaks korda kallim.“ Lisaks ostis ta kallima fetajuustu pakendi, sest eelmine kord vaakumpakendis feta juustu ostes oli Sinisalu sõnul see imeliku maitsega ning seekord eelistas ta kallimat varianti – fetakuubikud vees.

Lisaks ostab Sinisalu ka suures pakendis Orbiti nätsu, sest tema hinnangul ei ole mõtet väikeseid osta, kuna ta tarbib nätsu palju. Kaupluses avastas ta, et suurem pakend ei ole ilmtingimata odavam kui väikesed pakid.

Sinisalu märkis ära ka seda, et tema jaoks on määrav tootel bakterite silt nagu see on ka Gefiluse maitsestamata jogurtil. „Mõjub vist see, kes esimesena seda välja ütleb, et kasutab baktereid ning need mõjuvad tervisele hästi,“ ütles Sinisalu.

„Viru Keskuse Mangost ostsin mustad teksapüksid, sest ei viitsinud hakata Rocca Al Maresse sõitma. Lisaks on see suur ning õpilasel ka keeruline sinna saada,“ rääkis Sinisalu.

Ükspäev sattus ta juhuslikult Aia tänava antikvariaati ning ostsin planeerimatult hõbesõrmuse. Sinisalu sattus müüjaga juttu rääkima vene keeles, mida ta eriti ei oska, ning põneva jutu lõpetuseks tegi ta ka allahindlust, mida ei oleks tohtinud teha.

Sinisalu rääkis veel seda, et ta on otsinud endale klassikalist käekotti ning leidis selle alles nüüd Montonist. „Üldiselt tehakse selliseid käekotte, kus on igasugused kulinad küljes, mis mulle üldse ei meeldi.“ Lisaks astus ta ka raamatupoodi, kus kuulis emotsionaalset luulekogu esitlust, mis pani mind seda luulekogu ostma ning sain sinna sisse ka pühenduse. Lisaks peab ära märkima, et tegemist ei olnud kuulsa luuletajaga.

„Noortel on väga palju emotsioonioste, kuid ostetakse asju, mis on praktilised,“ ütles Sinisalu lõpetuseks.

Pensionär Mall Sume rääkis, et tema väldib suuremaid oste, sest asju on palju. „Viin juba midagi uuskasutuskeskustesse, sest peaks hakkama vaikselt otsi juba kokku tõmbama,“ ütles Sume. Lisades, et aga ikka juhtub, et vahest tuleb ette emotsioonioste ning koju tuleb ka palju erinevaid reklaamkatalooge.

Sume külastab peamiselt Selverit ja Stockmanni, sest seal on kvaliteetsed toiduained. „Ostan pudeliga Pajumäe piima, mis on pastoriseerimata. Mõtlen, et see on ikka korralik lehmapiim.“ Lisaks eelistab Sume ka porgandi toormahla. Ta on mõelnud ka mahlapressi soetamisele, kuid siis jõuab ta järeldusele, et seda ei ole kuskil hoida.

„Kui ma midagi tahan, siis ikka ostan,“ ütles Sume. Ta selgitas, et ta ei jookse ühest poest teise, et midagi soodsamalt saada. Kuid teinekord on tal juhtunud ka selliseid asju, et poes ei saa tehingut teha, sest kuu lõpus on raha otsa saanud.

Järeldused:

- Kaks naist koos ostavad poest rohkem kui üks naine. Kauplused võiksid kaaluda kampaaniait a la "Tule sõbrannaga koos poodi ja saate tasuta kohvi"!

- Arvatakse, et koju saadetavad otsepostid ei tööta, kuid inimesed ikka loevad neid ja külastavad nende järgi kauplusi.- Jälgitakse tüki hinda, kuid kauplustes ei ole see väga suurelt välja kuvatud. Võiks olla suuremalt välja reklaamitud.- Lõpuks ka jõukamad inimesed vaatavad piima hinda ühe sendi kaupa- Kui on piisavalt oluline tööstuskaup, siis ollakse valmis külastama teist kauplust- E-kaubandusest ostetakse palju, kuid on ebamugavad lahendused – nt tarnekindluse probleem ja tarneaja pikkus.- Iseteeninduskassas karistatakse suurte ostude tegijaid. Saadetakse ostukontrolli.- Kui räägitakse hea lugu juurde, siis on võimalik rohkem müüa.- Tarbijal puudub jaeketi lojaalsus. Põhiliselt külastatakse neid jaekauplusi, mis asuvad tarbijate kodude läheduses ja kus on mugav parkida.- Suust suhu reklaam mõjub siis, kui see on autentne.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757