Tarbijate teadlikkus oma õigustest paraneb

15. märtsil oli ülemaailmne tarbijaõiguste päev. Vahetult enne seda valmis uuring, millest selgus, et võrreldes 2012. aastaga on Eesti tarbija teadlikum oma tarbijakaitsealastest õigustest ning see tendents paremuse poole on olnud püsiv.

Tarbijakaitseamet tellis uuringufirmalt Faktum & Ariko uuringu tarbijakaitse olukorrast Eestis 2014. aastal. Tulemustest selgus, et tarbijad hindavad oma teadlikkust enda õiguste kohta kõrgeks. 24 protsenti vastanutest on kindlad, et nad teavad oma õigusi tarbijana ning 66 protsenti arvab, et teab neid osaliselt. Oma teadmistes kahtlevad rohkem vene keelt kõnelevad, madalama haridusega ja vanemad inimesed.

Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul on tal ääretult hea meel tõdeda, et tarbimiskeskkonnas „on saabunud kevad ja jää on hakanud liikuma”. „Inimeste oskus oma õiguste eest seista annab lootust, et tarbijad suudavad edukalt toime tulla ees seisvate  uute väljakutsetega. Viimased on tingitud eelkõige üha enam avarduvast maailmast, kus piiriülene otsekauplemine, tehnoloogia areng ning andmete ja teenuste omavaheline sidumine jne on muutunud igapäevaseks,” ütles ta.

Sooniste sõnul on siiski oluline märkida, et seaduserikkumisi ei saa tolereerida ja kindlasti ei tohi sellega kokkupuutudes käega lüüa. „Seejuures tuleb tähelepanu pöörata just nendele, kes arenevas tarbimiskeskkonnas just kõige paremini hakkama ei saa,” ütles ta. 

Kõige rohkem on uuringule vastanutel olnud  probleeme toidukaupade, rõivaste ja jalatsitega ning telefoni- ja andmesideteenustega. Vaatamata sellele, et need tooted ja teenused on ühed enim ostetavad,  on nendega seotud probleemide hulk siiski märkimisväärne.

Uuringu järgi on inimesed hakanud probleemide ilmnemisel rohkem pöörduma kaupleja poole. Kui 2012. aastal pöördus kaupleja poole suuliselt 40 protsenti vastanutest, siis 2014. aastal tegi seda 45 protsenti. Kirjalikult pöördus 2012. aastal probleemide korral kaupleja poole üheksa protsenti ja 2014. aastal 14 protsenti vastanutest. Sellest võib järeldada, et Eesti tarbijad seisavad julgemalt oma õiguste eest.

Kaupleja poole otse pöördumisel jäi lahendusega täiesti rahule 22 ja osaliselt 41 protsenti vastanutest. Ameti poole pöördujatest oleks enda sõnul umbes pooled leidnud probleemile lahenduse kiiremini, kui nad oleksid paremini teadnud oma õigusi ja kohustusi või kui nad oleksid teadnud, kuidas tarbijakaitsealaste probleemide korral käituda.

Uuringus osalejate hinnangul saavad nad tarbijakaitsealast infot eelkõige televisiooni ja interneti kaudu. Kõige rohkem tunnevad inimesed puudust aga infost, mis käsitleb isiklike rahaasjade korraldamist.

Faktum & Ariko küsitles uuringu jaoks 2014. aasta detsembris üle Eesti kokku 1000 inimest vanuses 18?74 aastat. Uuringu eesmärk oli selgitada elanikkonna hoiakuid ja käitumist tarbijakaitsealastes küsimustes.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt vajalik. Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara