Tippjuhid Passwordil: jaekaupmehe liikumine veebi on vältimatu

Teemal Eesti ettevõtted digitaliseeruvas maailmas vahetasid Passwordi vestlusringis mõtteid kolm tippjuhti – Anne Samlik Estravelist, Raul Puusepp Tallinna Kaubamajast ning Erki Kilu LHV Pangast.

Kõik kolm juhti nõustusid sellega, et tehnoloogia puudutab otseselt ka nende valdkonda ja selle arendamine ning kliendile toote või teenuse lihtsustamine on vältimatu. Erinevalt Kaubamajast ja Estravelist ei ole LHV Pank siiski nii tihedas konkurentsis alternatiividega välisturgudelt. Kui lennupiletite broneerimine ja riidekaupade ostmine võib avanenud võimaluste tõttu liikuda Eestist väljapoole, siis pangateenused on klientidele siiski pigem lokaalsed. „Pank pakub eelkõige vahendusteenust – kellelgi on raha puudu, kellelgi on üle, tuleb lihtsalt need kaks poolt kokku viia - selleks ongi pank,“ võtab Erki Kilu ühe lausega kokku panganduse olemuse. Nii on see tema sõnul olnud aastasadu ja tõenäoliselt ei muuta ka nii pea. Teise olulise rollina toob ta välja muidugi rahaülekanded.

Samas on tarbijaootused siiski sarnased selles osas, et tarbimiseks ei soovita enam kuhugi eraldi tulla, vaid kõik teenused ja tooted, sh need, mis puudutavad finantse, peavad olema kasutatavad asukohast sõltumata. Sellest tulenevalt keskendubki LHV Pank eelkõige oma mobiilse panga välja töötamisele ja kliendile mugavaks muutmisele.

Anne Samliku sõnul on Estraveli käive, sõltumata võimalusest tellida lennupileteid ja broneerida hotelle muudest keskkondadest, aastast aastasse kasvanud. Reisibüroode eelis tuleb tema sõnul kohe rohkem päevakorda ja muutub olulisemaks, kui kliendid on silmitsi probleemidega. Lisaks on reisibüroo eelis siiski ka kompaktne, inimlik ja eesitkeelne teenindus.

See kõik aga ei tähenda, et digitaalsetes lahendustes ei peaks pidevaid uuendusi tegema. Estravel lansseeris hiljuti uue näoga kodulehe, uudiskirja ning elektroonilise kliendikaardi, mida pakutakse koostöös Paype keskkonnaga. Omnichannel kliendikogemuse olulisusest rääkides ehk siis sellest, kui oluline on, et klient saaks teenindatud erinevatest kanalitest sarnaselt, ütles Samlik, et sõltuvalt kliendi vanusest on kanalite kasutamine erinev. 50+ naine eelistab pigem kõnekeskust, samas 30-aastane klient pigem online broneerimist.

Raul Puusepp ei näe füüsilise kaupluse liikumist veebipoe showroomiks ühesuunalise trendina, vaid ütleb tuginedes Kaubamaja kogemusele, et mitte harvad ei ole ka juhud, kus kaubamärkidest kuuldakse enne interneti vahendusel ning tullakse siis tooteid ostma füüsilisse kauplusesse. Tema sõnul on küll vältimatu jaekaupmehe liikumine veebi, kuid samas püüavad suured e-kaubanduse gigandid nagu Amazon järjest rohkem anda oma veebipoele inimlikku nägu, kasutades selleks fotosid inimestest, emotsioonidest. Puusepp on kindel, et järgmised kaks kuni viis aastat on kaubanduses murrangulised aastad, muutuvad nii makselahendused, kliendi tuvastamine kui sellest tulenevalt personaalse pakkumise tegemise võimalused. Kuupäeva, mil Tallinna Kaubamaja avab oma veebipoe, ta siiski ei ütle, kuid kinnitab, et kaugel see päev ei ole.    

Kõik kõnelejad toovad esile ja nõustuvad, et kvaliteetse statistika saamine veebist ostmise kohta on täna võimatu. Ka Statistikaamet ei kogu seda sellisel kujul, mis annaks adekvaatse ülevaate. Erki Kilu küll kinnitab, et kõiki LHV poolt välja antud pangakaarte kasutatakse ka maksmiseks ja ülekannete tegemiseks välisriikide kontodele, kuid sealt omakorda ei ole võimalik välja võtta, mida täpselt tarbitakse.

Raul Puusepp toob veel välja, et numbrid, mis räägivad e-kaubanduse osast Eestis kõiguvad 200 miljonist 400 miljonini, mis juhul, kui me vaatame kogu jaekaubanduses tehtavat 4,9 miljardit, ei olegi nii suur. Samas välistades toidukaubad, kütuse jms, mida välisriikidest tõenäoliselt tellima ei hakata, jääb järgi vaid 1,5 miljardit ja sel juhul on e-kaubanduse osakaal juba kõnekas ning kohalikud kaupmehed peaksid seda tähelepanelikumad olema.

Statistika puudumise probleemi toob hästi välja paneeldiskussiooni moderaator Hando Sinisalu, kes ütleb, et kui me seda ei mõõda, võime ühel hetkel tõdeda, et oleme hiljaks jäänud ning suur osa jaekaubandusest on liikunud kodumaistest kaupmeestest eemale.

Osale arutelus

  • Britte Maidra, Silja Oja

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara