Autor: Rainer Saad • 21. aprill 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Hendrik I. Passi kaubanduse 5 mõõdikut

A&G Kaubanduse juht Hendrik I. Pass soovitas Pärnu Finantskonverentsil riiete jaemüügi äriga tegelevatel juhtidele kasvatada piiramatut mõõdikut, milleks on poode külastatavate inimeste arv. Kuid ta on ka veendunud, et vähem mõõdikuid on parem.

“Olen oma karjääri jooksul näinud palju tulemusmõõdikuid: 30–40, rekord oli vist 57. Iga vastutav inimene usub oma mõõdikuid ja mantraid,” ütles Pass. Ise kasutab ta viite, millest tähtsaim on külastatavus ehk inimeste hulk, kes poodi jõuavad.

“Reeglina on müük see, et kassast lastakse tšekk välja ja see ongi müük. Mina päris nii sellega nõus pole, vaid usun, et see koosneb just viiest komponendist. Need on peamised draiverid,” lisas Pass.

Miks on need mõõdikud Passile olulisemad kui teised? “Nad peavad olema kergesti mõõdetavad, kiiremini mõjutatavad, selged eesmärkide püstitamiseks, kõige tähtsam on see, et need on kaupluste jaoks saavutatavad ja sobituvad ettevõtte väärtusahelaga,” ütles Pass. “Need viis näitajad töötavad nii headel, kui ka halbadel aegadel. Nad aitavad hoida ka fookust paigas.”

1. Külastajate hulk ehk kus jaeäri raha liigub. See on ainuke piiramatu muutuja, mida jaekaupmehed võiksid kasvatada. Ainuke piirang võib olla elanike arv maal. Külastajate nimel peaks jaekaupmees tegema päris kõvasti tööd. Kõige tähtsam on lugeda kokku oma kliendid, kes poest sisse astuvad. See on kõige olulisem jaekaubanduses.

2. Efektiivsus. Mitu protsenti nendest inimestest on reaalselt ostu sooritanud. Kõige tähtsam on efektiivsus. Rõiva- äris sooritavad 18–25% külastajatest ostu. 100% pole see võimalik. Näitaja kasvatamisega on seega piir ees.

3. Keskmine ostu väärtus. Kui palju raha kassasse jäetakse. Piiratud on ka keskmise ostu väärtus ostujõuga. Ei ole võimalik T-särgi eest küsida 1000 eurot.

4. Toodete arv tšeki kohta. Jaekaupmehed mõõdavad oma ostukorvi ja palju ühe ostuga tooteid ostetakse. Ka siin on piir ees. Kuna kahte ülikonda korraga selga ei pane, siis 1,5–2,5 toodet tšeki kohta piisab.

5. Brutomarginaal. Sellega hoitakse ettevõtlust üleval, sellest makstakse üüri, palkasid, maksusid. Sõltub tootehinnast ja piiratud konkurentsiga, oluliselt tõsta ei ole võimalik. On piiratud ja oluline, aga seda ei ole võimalik lõpmatuseni kasvatada.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757