Autor: Maarit Eerme • 29. aprill 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

E-poodlemine peab algama kaupmeeste taustakontrollist

Kodumaiste e-kauplejaid on võimalik lihtsate vahenditega kontrollida ettevõtte tausta ning saada kohalikelt ametitelt tarne- või kvaliteedi probleemide puhul abi, siis Eesti E-kaubanduse liidu juhatuse liikme ja Cherry.ee asutaja Priit Tombi sõnul välismaiste kauplejate puhul taustakontrolli tegemine nii lihtne ole ning kaebusega enamasti kuhugi pöörduda ei ole.

Üha enam suureneb Eestis tarbijate arv, kes sooritavad enamus oste just veebist. Eesti Statistikaameti andmetel on kasutanud e-kaubandust üle 472 000 isiku ehk ligi 50 protsenti Eesti elanikest vanuserühmas 16-74. Jaemüük posti või interneti teel kasvas Eestis 2014. aastal 36 protsenti.

Eesti E-kaubanduse liidu juhatuse liikme ja Cherry.ee asutaja Priit Tompi sõnul on kodumaistest e-poodidest ostmine tagasihoidlikum, rohkem kulutavad eestlased raha piiriülestele ostudele,. „Peamised põhjused teistest riikidest ostmiseks on suurem valik ja hind, mis võib olla kuni 70 protsenti madalam. Seevastu kui kodumaise kaupleja puhul on võimalik lihtsate vahenditega kontrollida ettevõtte tausta ning saada kohalikelt ametitelt tarne- või kvaliteedi probleemide puhul abi, siis välismaise kaupleja puhul taustakontrolli tegemine nii lihtne pole ning kaebusega enamasti kuhugi pöörduda ei ole,“ hoiatab Tomp.

Seoses suureneva kliendibaasiga tuleb turule üha rohkem nii kodumaiseid kui ka välismaiseid kaupmehi (ainuüksi Eestis on hetkel hinnanguliselt üle 2000 e-poe), suureneb pakkumiste ja kaupade hulk, mis teeb pildi tarbija jaoks kirjuks ning muudab ostukoha valimise keeruliseks. Nii kodu- kui ka välismaiste e-kaupmeeste puhul soovitab Tomp teha alati enne esmaostu sooritamist kaupmehele elementaarne taustakontroll, et veenduda ettevõtte usaldusväärsuses ja turvalisuses ning kauplemise läbipaistvuses.

„Kontroll võiks tingimata sisaldada veebiotsingut – igasuguse online äri puhul on kaupmehe üks olulisemaid ressursse usaldusväärsus. Taustakontroll otsingumootoris annab kiirelt vastuse, mida kaupmehe kohta foorumites ja veebis laiemalt räägitakse ning missugune on olnud teiste tarbijate kogemus – kui kaupmees ei ole turvaline, siis tuleb see veebiotsinguga välja. Kõik usaldusväärsed kaupmehed kannavad Eestis ka Eesti e-kaubanduse liidu kvaliteedimärgist „Turvaline ostukoht“,“ ütleb Tomp.

Kohaliku e-kaubanduse ettevõtte tausta on võimalik kontrollida ka e-äriregistris, e-kaubanduse liidu või tarbijakaitseameti juures, kus on olemas vastavad nimekirjad nii usaldusväärsetest kaupmeestest kui ka „must“ nimekiri ettevõtetest, kelle juures ostlemine ei ole soovitatud.

„Kui siiski juhtub, et esinevad probleemid, kas toote või teenuse kvaliteedis, tarnes või toote tagastamisel, siis tasub esmalt alati pöörduda kaebusega ettevõtte poole ning püüda probleem lahendada. Kui aga selgub, et kaupmees on tagastuse osas tõrges, ei võta müüdud teenuse või toote eest vastutust ning probleeme otsesuhtluses ettevõttega lahendada ei õnnestu, siis peab kindlasti pöörduma tarbijakaitseametisse, kes pakub vastavalt olukorrale nõu ja abi,“ lisas Tomp.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757