Autor: Maarit Eerme • 1. juuni 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Port: alkoholimüügi piiramisel ei aita keelud, me peame muutma kultuuri

Tervishoiumuuseumis toimunud Rimi alkoholimüügiteemalisel ümarlaual „Miks Eesti vajab uut alkoholi (müügi)poliitikat?“ rääkis Tallinna Ülikooli Terviseteaduste ja Spordi Instituudi direktor Kristjan Port, et kõige olulisem on muuta Eestis alkoholitarbimise kultuuri, mis annaks palju paremaid tulemusi kui reeglite karmistamine.

„Me ei saa keeldudega kõike ära muuta. Karme reegleid pole vaja, vaid muutusi kultuuris,“ märkis Port. „Reeglid, mis on kultuuris, mõjutavad alkoholitarbimist kõige enam. Kultuuri ei saa muuta jäiga suhtumisega, vaid keskkonna muutusega. Jaekettidel on hea positsioon olla kultuuri muutuse kandja. Kauplused saavad näidata, millised väärtused on nende poes ning see on selge konkurentsieelis.”

„Kui vaatame, mida alkohol teeb õnnetuste kontekstis, siis 40% enesetappudest, 37 % liiklusõnnetuses hukkunutest, 40% külmumistest, 55% uppumistest, 67% tulesurmadest on seotud alkoholiga,” rääkis Politsei- ja Piirivalveameti peadirektori asetäitja arenduse alal Joosep Kaasik. „Alguses võib olla võõras kuni 30aastaselt inimestelt dokumenti küsida, kuid varsti me harjume sellega ära. Tegelikult tuleks teha põhitöö ära alaealistega, sest täiskasvanut enam ümber ei harjuta. Väga raske on suunata 30-40aastast inimest alkoholi mitte tarbima, kui ta tahab seda teha.”

„Kui korrale kutsumisest rääkida, siis politsei on seadunud eesmärgiks tegeleda nende inimestega, kes teevad alkoholi alaealistele kättesaadavaks,” ütles Kaasik. “Varem tegelesime alaealistega, kuid nüüd on fookus muutnud. See on raske, kuid annab paremaid tulemusi. Veerand sajandit tagasi oli alkoholi tarbimine noorte hulgas popim kui praegu. Seetõttu saame öelda, et riigi tööst on olnud kasu.”

„Alkoholi ja sigarettide müük on kaupmehe vastutus,“ sõnas Rimi avalike suhete juht Katrin Bats. „Tegelikult meie teenindajatele meeldivad terviseprojektid, neile meeldib olla positiivse sõnumi edasikandja. Kampaania, mis keelab alkoholimüügi joobes inimesele, on müüja jaoks juba keerulisem. Teenindajad, kelle igapäevatöö hulka ei kuulu nii suur vastutuse võtmine, ei taha meeleldi olla ise otsustajad. Siinkohal tahaksin panna kõikidele klientidele südamele, et nad oleksid müüjate suhtes mõistvad ning suhtuksid alkoholimüügireeglitesse toetavalt. Teeme seda ju ühise eesmärgi nimel.“

Rimi Eesti Food AS kauplused kuuluvad Rootsi kapitalil põhineva Rimi Baltic AB kaupluste hulka, mille ainuomanikuks on ICA Groupile kuuluv ICA Baltic AB. Kokku on Rimi Baltic AB-l kolmes Balti riigis 235 kauplust, sealhulgas 40 hüpermarketit (neist 13 Eestis), 64 supermarketit (neist 22 Eestis), 133 odavmüügikauplust (neist 49 Säästumarketit Eestis).  Rimi pakub Eestis tööd ligi 2700 inimesele.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757