Autorid: Annika Matson, Annika Matson Kald • 20. juuli 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tallinna Kaubamaja müük pidurdus

Tallinna Kaubamaja teise kvartali müügitulu oli 139,3 miljonit eurot, ületades sellega aasta varasemat müügitulu 1,9%. Teise kvartali puhaskasum oli 5,9 miljonit, mis on 9,8% parem tulemus kui aasta tagasi samal ajal.

I poolaasta müügitulu oli 262,8 miljonit eurot, kasvades võrreldes 2014. aasta I poolaasta tulemusega, mil müügitulu oli 256,4 miljonit eurot, 2,5%.

Kontserni 2015. aasta 6 kuu puhaskasum oli 4,8 miljonit eurot, mis on 0,4% eelmise aasta sama perioodi kasumist madalam. Maksueelne kasum oli I poolaastal 8,6 miljonit eurot, kasvades aasta varasemaga võrreldes 41,4%. Puhaskasumit mõjutas dividendimakse, millelt 2015. aasta I kvartalis maksti tulumaksu 3,9 miljonit eurot, aasta varem maksti tulumaksu summas 1,3 miljonit eurot.

Tallinna Kaubamaja juht Raul Puusepp kommenteeris aruandes, et teises kvartalis grupi müügitulu kasv veidi pidurdus, kuid järgis Eesti kogu jaemüügistatistika trendi. Kontserni suurimad jaemüügisegmendid ehk selverid ja kaubamajad näitasid stabiilset müügikasvu. Autokaubanduse segment oli väikses languses aasta varasemaga võrreldes oluliselt väiksema fleet müügi osakaalu tõttu Lätis. Pikalt keerulises turuolukorras vaevelnud jalatsikaubandussegmendi müügitulu langus on viimastel kuudel pidurdunud ning näidanud varasemalt teostatud brändi- ja sortimendiuuenduse õigsust. Grupi maksueelse kasumi kasvu on enim panustanud brutorentaabluse kasv, mis omakorda on saavutatud supermarketite põhiprotsessi suurema efektiivsuse kaudu nii kaubaliste tegevuste korrastamise kui IT-süsteemide toel. Teisalt on küllastunud moekaupade konkurentsitihedal turul alanud agressiivseid hooaja allahindluskampaaniad üha varem ning nende marginaalisurve ulatus ka Tallinna Kaubamaja grupi moekaupade II kvartali tulemusse. Sarnaselt kogu Eesti majandusele mõjutas grupi ärikasumit tööjõukulude kasv, mis II kvartalis oli 7,7%. See oli tingitud nii ühe kauplusega lisandunud töötajate arvu kasvust (3,6%) kui ka töötaja kohase keskmise tööjõukulu kasvust (4,2%).

Selverid

Supermarketite ärisegmendi 2015. aasta I poolaasta konsolideeritud müügitulu oli 182,3 miljonit eurot, kasvades aasta varasema perioodiga 3,5%. II kvartali konsolideeritud müügitulu oli 96,0 miljonit eurot, kasvades aasta varasema perioodiga võrrelduna 2,5%. Selveri tütarettevõtte Kulinaaria OÜ ja SIA Selver müügitulu püsis nii II kvartali kui I poolaasta vaates eelmise aasta tasemel. Selveritest tehti 2015. aasta I poolaastal 17,2 miljonit ostu, mis püsis eelmise aasta tasemel. 2015. aasta I poolaasta supermarketite segmendi konsolideeritud maksueelne kasum oli 3,1 miljonit eurot, puhaskasum 0,8 miljonit eurot, kasvades võrrelduna eelmise aastaga vastavalt 2,4 miljonit ja 0,6 miljonit eurot, millest Eestis teenitud maksueelne kasum oli 4,3 miljonit eurot ja puhaskasum 2,1 miljonit eurot. Maksueelne kasum ja puhaskasum olid II kvartalis 2,0 miljonit eurot, kasvades 0,7 miljonit eurot (kasv 53,9%), millest Eestis teenitud kasum moodustas 2,6 miljonit eurot. Puhaskasumi ja tulumaksueelse kasumi erinevus tuleneb dividendidelt makstud tulumaksult - 2014. aastal oli dividendide tulumaks summas 0,37 miljonit eurot; 2015. aastal 2,22 miljonit eurot. Lätis teenitud maksueelne kahjum ja puhaskahjum olid I poolaastal 1,2 miljonit eurot, millest II kvartali osa oli 0,6 miljonit eurot. Kahjum püsis aasta varasemal tasemel.

2015. aasta näitajate võrdlusbaasis ei sisaldu veel täies ulatuses Astri Selverit (avati juunis 2014), mille lisandumine on samuti käibe kasvule mõju avaldanud. Vastukaaluks oli juunis hüpermarket Torupilli Selver renoveerimistöödeks 2,5 nädalat klientidele suletud. Positiivne on, et jätkuvalt tihenevas konkurentsiolukorras, kus pidevalt avatakse uusi kauplusi, on kliendid püsinud Selverile lojaalsena, mida kinnitab ostude arvu püsimine eelmise aasta tasemel. Klientide keskmine ost on suurenenud. 2015. aasta II kvartali käibe kasvu on toetanud edukad turunduskampaaniad. Selle taga on ka operatiivne kliendi ootustele reageerimine ning tegevused kaupade sortimendi ja kategooriate juhtimise osas. Eestis teenitud kasumile on eelkõige mõju avaldanud suurema efektiivsuse saavutamine põhiprotsessi ehk kaupade müügi osas. Oskuslikumalt on juhitud varusid, mille tulemusena on oluliselt alanenud kaupade allahindluse ja mahakandmise vajadus. Tegevuskulude osas on suudetud hoida eelmise aasta kuluefektiivset taset.

Kaubamajad

Kaubamajade ärisegmendi 2015. aasta 6 kuu müügitulu oli 45,3 miljonit eurot, kasvades eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 4,7%. Sellest teises kvartalis oli müügitulu 23,5 miljonit eurot, mis oli 2014. aasta II kvartali tuludest kõrgem 3,6%. Kaubamajade maksueelne kasum 2015. aasta esimesel poolaastal oli 1,0 miljonit eurot, jäädes aastatagusele tulemusele alla 17,4%. Teises kvartalis oli maksueelne kasum 1,2 miljonit eurot, mis oli 2014. aasta kasumist madalam 2,7%. Kaubamaja müügitulemust mõjutas teises kvartalis üle keskmise jahedam juunikuu, mis ei soodustanud hooajakaupade müüke. Arvestades linna keskmes positsioneeruvaid Kaubamajade asukohti, mõjutas esimese kvartali müügitulu negatiivselt aasta alguses rekordiliselt madal turistide külastatavus. I.L.U. kosmeetikakauplusi opereeriva OÜ TKM Beauty Eesti 2015.aasta  teise kvartali müügitulu oli 1,1 miljonit eurot, kasvades 2014. aasta sama perioodiga võrreldes 9,6%. Teises kvartalis 2015.aastal oli kahjum 0,1 miljonit eurot, mis oli 2014. aasta võrreldava perioodi kahjumist väiksem 0,2 miljoni euro võrra. 2015. aasta esimese poolaasta müügitulu oli 2,2 miljonit eurot, kasvades 2014. aasta sama perioodiga võrreldes 9,3%. 2015. aasta esimese poolaasta kahjum oli 0,2 miljonit eurot, mis oli 2014. aasta võrreldava perioodi kahjumist väiksem 0,2 miljoni euro võrra. Müügitulu mõjutas positiivselt eelkõige Ülemiste keskuse I.L.U. kaupluse varasemast atraktiivsem asukoht ning sortiment, samuti brändiportfellis tehtud muudatused ning edukad turunduskampaaniad.

Autokaubandus

Autokaubandussegmendi 2015. aasta I poolaasta müügitulu oli 28,3 miljonit eurot. Müügitulu jäi 0,8% alla eelmise aasta sama perioodi tuludele, sealhulgas kasvas KIAde müügitulu 8,4%. Teise kvartali 16,0 miljoni euro suurune müügitulu jäi aasta varasema müügitulule alla 0,9%, sealhulgas kasvas KIAde müügitulu 9,9%. Esimesel poolaastal müüdi kokku 1405 uut sõidukit, sellest II kvartalis 805 sõidukit. Segmendi 2015. aasta I poolaasta puhaskasum oli 0,6 miljonit eurot, olles ligi kolm korda aasta varasemast sama perioodi kasumist suurem. Segmendi 2015. aasta esimese poolaasta maksueelne kasum oli 1,1 miljonit eurot, ületades 2014. aasta esimese poolaasta kasumi 47,3%. 2015. aasta II kvartali puhaskasum oli 0,6 miljonit eurot, mis on aasta varasema sama perioodi kasumist väiksem 6,8%. Esimesel poolaastal madalam fleet müügi osakaal Lätis on käivet hoidnud tagasi, kuid mõjutanud soodsalt kasumimarginaalile.

Jalatsikaubandus

Jalatsikaubanduse segmendi 2015. aasta I poolaasta müügitulu oli 5,3 miljonit eurot, langedes aastaga 22,2%. II kvartalis oli müügitulu 3,1 miljonit eurot, kahanedes võrreldes 2014. aasta sama perioodiga 10,1%. Esimese poolaasta kahjumiks kujunes 0,9 miljonit eurot, mis võrreldes eelmise aruandeaasta sama perioodiga vähenes 0,4%. II kvartali kahjumiks kujunes 0,2 miljonit eurot ja see oli 2014. aasta II kvartali tulemusest kehvem 0,1 miljonit eurot. Mitterahuldavate müügitulemuste taga on mitmete ebasoodsate asjaolude kokkulangemine. Juba teist aastat järjest ei soosi ilmastikuolud talvesaabaste müüki. Lisaks on oluliselt tihenenud konkurentsisituatsioon. Muutumas on ka tarbijate käitumine, mis on veelgi enam vajaduspõhine. Rõõmustav on aga, et II kvartalis on näha jalatsikaubanduse segmendi negatiivne trendi peatumist ja kvartali lõpus võis näha isegi müügitulu paranemist, mis mõjub positiivselt ka kasumlikkusele. On põhjust uskuda, et rakendatud brändiportfelli muudatused hakkavad tihedas konkurentsi situatsioonis vilja kandma.

Kinnisvarad

Kinnisvarade ärisegmendi 2015. aasta I poolaasta kontserniväline müügitulu oli 1,6 miljonit eurot, mis on 2,7% vähem, kui eelmise aasta samal perioodil. II kvartali kontserniväline müügitulu oli 0,8 miljonit eurot, mis on 5,7% vähem, kui eelmise aasta samal perioodil. Kinnisvara segmendi 2015. aasta I poolaasta maksueelseks kasumiks kujunes 4,4 miljonit eurot, mis on 0,9% vähem, kui eelmise majandusaasta samal perioodil. II kvartali maksueelseks kasumiks kujunes 2,2 miljonit eurot, mis on 1,9% vähem, kui eelmise majandusaasta samal perioodil. Müügitulu ja kasumi langus on tingitud Tartu Kaubamaja keskuse renoveerimistöödest, mille käigus muutub keskuse üüripindade kooslus ja keskusesse lisandub uusi kaubamärke. Samuti uuendatakse keskuse üldalasid ja hoone välisilmet. Hetkel on lõpetamisjärgus Viimsi kaubandus- ja meelelahutuskeskuse ehitustööd. Viimsi keskus avatakse 13. augustil.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757