25. september 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas saada hea tootefoto veebi?

Foto: Pixabay
Fotograaf Olev Mihkelmaa jagab soovitusi, millised on head pildid e-kaupluses, kui palju tasub panustada tootefotodesse ja millisel tasemel on Eesti veebikaupluste tootefotod.

Loe intervjuud fotograaf Olev Mihkelmaaga:

Kui kaua võtab aega ühe hea tootefoto tegemine veebikauplusesse?

Pildistamise ajakulu sõltub mitmetest teguritest, näiteks pildistatavate toodete hulgast, materjalist ja kujust. Läbipaistmatust plastikust ühesuuruste pudelite pildistamiseks kulub kordades vähem aega, kui klaasikunstniku loomingu jäädvustamiseks. Keskmiselt jõuan tunnis pildistada 10-30 fotot. Järeltöötlusele kulub pildistamisega võrreldes kaks - kolm korda rohkem töötunde. Enne igat sessiooni mõtlen tegevused läbi ja hindan vajaminevat aega kõiki asjaolusid arvestades.  

Millised parameetrid peaksid olema täidetud, et saada head tootefotot?

Klassikalise veebipoefoto pildistamisel on mõistlik kasutada kontrollitavalt valgust (välklambid või fotovalgustid). Loomulik valgus on raskesti hallatav ja muutub pidevalt. Toode peab olema hästi valgustatud ja tervikuna jälgitav. Järeltöötluses tuleb toode taustast eraldada ja ühte tooni taustale paigutada, enamasti kasutatakse valget tausta. Parema mulje huvides lisatakse tootele ka vari, aga see pole alati vajalik. Loomulikult peab toode fotol hea välja nägema, see on kõige olulisem.

Tentest`i päikesevarju pilt. Foto pärineb katsetuste faasist ja on väga hea näide ebakvaliteetsest tootefotost
Foto: Olev Mihkelmaa
Tentest`i päikesevarju pilt. Foto on lõpuni viimistletud ja on hea tootefoto.
Foto: Olev Mihkelmaa

Kas oskate hinnata, kui palju tõstab hea tootefoto müüki? Ehk saadud tulu ei kulu kohe tootefoto kulule.

Pildimaterjal on vaid üks komponent eduka ettevõtte turundusplaanist. Kinnisvara fotode puhul võib positiivne mõju ulatuda 5-20% müügihinnast. Sellele lisandub mõju tehinguni jõudmise kiirusele. Usun, et veebikaubanduses on fotode osatähtsus isegi suurem, kuid seda saab hinnata vaid juhtumipõhiselt. Kunstitoote hinda ja läbimüüki suudab hea tootefoto kindlasti rohkem mõjutada, kui piimapaki oma, mille müügiedu emotsioonid nii palju ei mõjuta. Olen veendunud, et mõistlik investeering tootefotodesse toob ennast kindlasti tagasi ja silmapaistvalt halvad fotod võivad olla piduriks kogu ärile.

Millal tasub ettevõttel hakata mõtlema heade tootefotode investeerimisse?

Kohe peale ettevõtte loomist. Tootefoto on lahutamatu osa turundusest ja vajab eriti veebikaubanduses pidevat tähelepanu. Usun, et enamus toodete ekspordist toetub fotodele. Ma pole näinud ühtegi müügijuhti, kes kümne diivani või kahekümne saunaahjuga mööda Euroopat ringi lendaks.

Kuidas kehvast tootefotost annab välja töödelda head fotot?

Kui õppisin fotokoolis, armastas õpetaja rõhutada: "Kus ei ole, sinna ka ei tule". Olen seisukoha, et keskpärast pilti pole võimalik järeltöötluses oluliselt paremaks muuta. Kehval fotol on enamasti probleeme valgusega ja failis ei leidu töötlemiseks piisavalt infot. Tulemuse parandamiseks tuleks objekt "üle joonistada", aga majanduslikult pole selline töö otstarbekas. Uue korraliku pildi tegemine tuleb kokkuvõttes oluliselt soodsam.

Kui heal tasemel on teie hinnangul Eesti veebikaupluste tootefotod?

Viimasel ajal on piltide kvaliteet paranenud. Ilmselt on suuremate poodide omanikud mõistnud, et head pildid kuuluvad vaikimisi kvaliteetse veebipoe imago juurde. Väiksemate turuosaliste tase on kõikuv, sest hea tootefoto nõuab investeeringuid. Tootmisettevõtete kodulehtedel leiduva fotomaterjali tase kujutab endast oluliselt suuremat probleemi, väiketootjate seas võib ettevõte heade tootepiltidega kergesti silma paista.

Millised on teie soovitused hea tootefoto saamiseks?

Kindlasti tasub tutvuda konkurentide fotomaterjaliga ja leida nende hulgast eeskujud, kelle põhjal oma eesmärgid paika seada. Seejärel valida pädev fotograaf või investeerida fototehnikasse ja töötaja koolitusse, kes ettevõttes kohapeal pildistamisega tegelema hakkab. Väiksemate koguste puhul on mõistlikum esimene variant, kuid igapäevase pildistamisvajaduse juures tuleb soodsam vastav inimene tööle võtta või ettevõtte seest kasvatada.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757