26. oktoober 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas väiketootja oma toodangu kaubandusketti saab?

Munad
Foto: Meeli Küttim
Põllumajandus.ee uuris suurtelt jaekettidelt, et kuidas väikesed munatootjad saavad enda tootangu kaubandusketi sortimenti?

MAXIMA EESTI - Partner peab tagama stabiilse tarne

Meie jaoks on olulisim klientide vajaduste ja ootuste rahuldamine, mis omakorda tähendab vajadust tagada tarnekindlus ja vajalike koguste olemasolu.

Seetõttu on meie partnerid ennekõike munatootjad, kes suudavad stabiilselt varustada kogu meie 74 poega kauplusteketti, kus iga päev müüakse keskmiselt 130 000 muna. Samas julgustame me igal võimalusel väiksemaid tootjaid omavahel koostööd tegema.

Maxima partneriteks on neli suurt munatootjat Eestist ja naaberriikidest, kellel omakorda on partnereid ka väiksemate tootjate näol. Kokku on sortimendis kaheksa erinevat toodet, mille eesmärk on pakkuda igale tarbijale just talle sobivas suuruses ja pakendis kanamune. Lisaks on sortimendis ka vutimunad ja tervislike elementidega (nt Omega-3) rikastatud munad.

Tõsi on, et suurtootjal on mastaabiefektist tulenevalt tõenäoliselt väike eelis hinna osas. Kuid teisalt tuleb tõdeda, et suurtootmine eeldab ka mahukaid investeeringuid nii tehnoloogiasse kui töö- jõudu, mis kindlasti avaldub ka toote lõpphinnas.

Kindlasti on oma tõde selles, et väiketootja üks olulisi konkurentsieeliseid võib peituda mõnes muus aspektis – on selleks asukoht, tootja kuvand, toodete ja tootmise eripära. Kindlasti osale tarbijatest on valiku tegemisel muid põhimõtteid lisaks hinnale ning väiketootja edukus sõltubki siin sellest, kuidas tarbija ootusi kõige paremini tabada.

Kuna munad on piima ja piimasaaduste kõrval Maximas üks enimostetud toidukaup, suhtleme pidevalt nii praeguste kui potentsiaalsete tarnijatega ka tootearenduse teemal. Selline arendustegevus võib olla seotud näiteks pakendiga – silmatorkav ja ühtlasi ka isuäratav pakend, aga ka traditsioonilisest kümnesest pakendist suuremad pakendid.

SELVER - Toode peab selgelt eristuma

Väiketootjad saavad meie sortimenti kergemini siis, kui nad pakuvad eristuvat toodet, näiteks mahemuna. Müüme seitsme tootja/vahendaja mune, sh jaanalinnu- ja vutimune, kanamuna valikus on viit sorti. Tootjateks on Tallegg, Järveotsa talu, Linnu talu, Rannamõisa, Eesti Mahe TÜ, Kuuse talu ja Balticovo. Mune müüakse igapäevaselt Selverites kümnetes tuhandetes ning seetõttu on nn tavamune pakkuval väiketootjal kõrgema hinna tõttu suuremate tootjatega ostjate leidmisel raskem konkureerida.

Eristumiseks saabki kasutada toodud näiteid: mahemuna, vabalt peetud kanade munad, GMO-vaba söödaga toidetud kanade munad jne.

KAUBAMAJA TOIDUMAAILM - Klient hindab väga Eesti väiketootjaid

Meilt leiab mitmete väiketootjate toodangut, oleme tarnete osas paindlikud ning vastutulelikud. Meie klient hindab eestimaist ja erilisemat valikut, oleme selle tõttu ka väiketootjate osakaalu sortimendis viimastel aastatel tõstnud. Üldiselt on Toidumaailmas kuue erineva tootja kanamunad. Üks suur - Tallegg, ülejäänud on väiksemad Eesti tootjad. Lisaks kanamunadele müüme ka vutimune. Sortimendi kujundamisel võtame alati ka klientide tagasisidet ja ootusi arvesse.

Meie kogemus näitab, et Kaubamaja klient hindab väga Eesti väiketootjaid ja ostuotsuseid tehes vaatab sageli just väiksema tootja poole. Mureks on pigem see, et meil on suutlikkus müüa rohkem, kui pakkumist jagub. Soovitame samuti väiketootjal eristuda masstootjast.

RIMI EESTI FOODPaku oma erilist toodet meie talupoele

Üldjuhul võib väikeste tootjate puhul saada takistuseks mahu tagamine. Kui väiketootja suudab tagada suurketi jaoks piisavaid koguseid ning tagatud on ka sobiv hind ja kvaliteet, siis muid takistusi hankijale polegi. Ühe või teise väiketootjaga on neil teemadel juttu olnud, ent paraku pole kaubaks läinud. Küll aga on väiketootjate munad saadaval Rimi Talupoes.

Müüme Rimis viie erineva tootja mune, need pärinevad Eestist, Lätist ja ka Poolast. Eristumine on alati võimalus teiste hulgast silma paista. Iseasi, kui palju selleks on võimalusi kanamunade osas. Hea võimalus oma ideid proovida on Rimi Talupoe vahendusel. Kui on väärt kaup ning paistab silma millegi erilisega, tasub seda Talupoele kindlasti pakkuda. Seal on mahud väiksemad ning võimalus sortimenti saada kindlasti suurem. See annaks ka hea võimaluse saada esimest tagasisidet oma toodetele.

Munatootjale võiks ehk soovitada piimatootjatelt eeskuju võtta. Kui suureneks munatoodete söömise populaarsus, kui räägitaks rohkem munade toiteväärtusest, siis oleks ka munatarbijaid rohkem ning neid osataks rohkem hinnata. Tasuks mõelda ka tootearendusele. Näiteks ilmusid umbes aasta tagasi turule munavalgemass ja munamass. Need on tarbija jaoks põnevad uued tooted ning tänaseks oma ostjaskonna leidnud. Ehk annaks veel midagi põnevat välja mõelda.

Loe põllumajandus.ee'st intervjuud Kehtna Mõisa juhatuse liikme Siim Riisenbergiga, kellel on hetkel kanalas 6500 vabapidamise kana, kes munevad iga päev peaaegu 5000 muna. 

Autor: Meelika Sander-Sõrmus, põllumajandus.ee juht

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757