2. detsember 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mis toimub Eesti kaubanduses?

Foto: Raul Mee
Kanada jäähokimängija Wayne Gretzky on kunagi öelnud, et ta edu ei seisnud selles, et ta oli jääl kõige kiirem uisutaja, vaid selles, et ta oskas õigel ajal olla õiges kohas. Kuid mis toimub Eesti jaekaubanduses?

Urmas Pastarus rääkis idufirma Targetta kaubandusseminaril erinevatest majandusnäitajatest, mis selgelt viitavad, et Eesti jaekaubandust täna iseloomustavad samad trendid, kui 1998 ja 2008 aastal. Käive kasvab, kasumlikkus kahaneb. Kõik me oma lähiaastaist teame, mis järgneval aastal toimus. Kriis, mis sundis kardinaalselt mõtlema ettevõtteid ümber oma tegevuspõhimõtteid.

Mis mõtted tekkisid, kui kuulasin Urmas Pastaruse ettekannet:

käive kasvab - kuid siin on üks muret tekitav trend alanud - oktoobris võrreldes varasemate kuudega käibe kasv aeglustus, võrrelduna eelmise aasta sama kuuga;kaupmeeste suust on kuulda, et surve hindadele langetamisele  ja palga tõstmisele kasvab - seega selged viited, et sama kasumlikkusega on keeruline jätkata;jaekaupmehed on tormamas käima löödud litri järgi, on sõlminud erinevate arendajatega uute kaubanduspindade rentimiseks eellepinguid. DreamCentre andmetel kasvab 2018 aastateks kaubanduspindade kogumaht 479 000 ruutmeetrilt 748 000 ruutmeetrini ehk 50%;nii nagu mobiiltelefon muutis meie helistamise ja pildistamise harjumusi, muudavad online kauplused järjekindlalt meie arusaama, kuidas meil on võimalik kaupu soetada lihtsamini, kiiremini ja odavamalt;inimesed on avastanud, et peale ostmise on maailmas ka palju muud huvitavat teha, millele aega  ja raha kulutada. Uuringud näitavad, et inimesed käivad aina harvemini poes, veedavad seal üha vähem aega;Ameerika autotööstus on paanikas, sest inimesed vanusevahemikus  20 - 40, aastat ei näita ülesse soovi soetada uut autot - see number on kasvanud 20 - 45 %-le. Põhjuseks on nn ühikasutusplatvormide kasv.

Kui nii edasi läheb, kes siis kaubanduskeskustes hakkab käima? Tahtmatult tekib küsimus, kes on täna jääl kiireim ja kes saab esimesena aru, et litter liigub vales suunas. Maailma edukaim Rally meeskond Citroen teatas, et jätab 2016 hooaja vahele, kuna 2017 aastal WRC sõidetakse uute autodega ja uute reeglite alusel. Otsuse taga on fokuseerimine pikemale perspektiivile ja olla 2017 aastal kõikidest teistest paremini ettevalmistunud. Fokuseerides sellesse eesmärki nii aja kui raha.

Urmase diagnoos Eesti jaekaubanduse tervise kohta enne 2015. aasta jõule kõlas järgnevalt: “patsient on sellises eas, et peaks olema kommi söömisega ettevaatlik”

Autor: Andres Haavel

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757