Autor: Triin Adamson, kaasautor • 22. jaanuar 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuhu kaovad tooted lettidelt?

A.Le Coq Eesti turundusjuhi Katrin Verniku sõnul on joogitarbijad vanu tooteid taasavastanud - nii on turule toodud mitu nostalgialiini karastusjooki
Foto: Raul Mee
Vanu tooteid korjatakse sortimendist ära eelkõige müüginumbrite alusel, kuid need asendatakse tavaliselt uute toodetega.

Kui mõni ettevõte viskab igal aastal sortimendist välja täpselt sama arvu tooteid, kui uusi lisatakse, siis aeglasemalt muutuvate trendidega valdkondades juhtub ka seda, et oodatakse, kuni toodetud kaubad lettidelt otsa saavad, kirjutab 21. jaanuari Äripäev tööstuse rubriigis.

A. Le Coq Eesti turundusjuhi Katrin Verniku sõnul toob ettevõte igal aastal igas tooterühmas turule paar uut toodet, kuigi kontseptsioone, mis välja töötatakse ning ootele jäetakse, on rohkem. Tootearendusprotsess kestab üheksast kuust kuni pooleteise aastani.

Verniku sõnul analüüsitakse jooksvalt tooteportfelli ning välja võetakse tooted, mille müük on kahanenud või mis müüvad vähem, kui uus toode eelduslikult müüa võiks. Kuigi analüüsiga tegeletakse jooksvalt, toimub suurem sortimendi puhastamine igas tooterühmas kord aastas – kevadel või sügisel. "Põhimõte, mida järgime, on see, et uus toode vahetab välja sortimendis oleva vähem eduka toote,“ lisas Vernik. Seega visatakse igal aastal sortimendist välja täpselt sama palju tooteid, kui uusi lisatakse.

"Kuna tarbija on aldis uusi tooteid proovima, mõjutab konkurentide tootearendus otsesel moel ka meie toodete müüki ja käib pidev jõukatsumine, kes suudab tarbijat rohkem üllatada ja maitsenaudingut ning väärtust pakkuda,“ märkis Vernik.

Siiski on tema sõnul ette tulnud olukordi, kus nii-öelda vanu tooteid on hakatud taasavastama. "See on ennekõike olnud seotud nostalgiaga,“ lisas Vernik. Näiteks on sel viisil turule toodud nostalgialiini karastusjoogid Kelluke, Valge Klaar ja Punane Sõstar.

OÜ Pagaripoisid turundusjuhi Martin Pärna sõnul erineb uute toodete turule jõudmine aastate ning tootekategooriate lõikes. Lisaks on palju proovipartiisid, mille müügiedu katsetatakse kohvikutes ja mida edasi ei toodeta, juhul kui klientidelt positiivset tagasisidet ei saada.

Vanu tooteid korjatakse sortimendist ära eelkõige müüginumbrite ja koostööpartneritega arutluste põhjal. Tooteid korjatakse lettidelt ära jooksvalt, kui nad on seal muutunud marginaalseks. Juhtub ka seda, et toodet ei korjata päriselt turult ära, vaid muudetakse. Nii muutus halvaatort näiteks halvaakoogiks.

Loe Äripäevast, kuidas konkurents võib müüki suurendada, miks on vana toodet kergem arendada, kui uuega turule tulla. Loe Orto, Kalevi, Suva sokivabriku, Samelini ja Lõuna Pagarite kogemusi. 

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757