16. veebruar 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Salasigaretiturg kahanes eelneva aastaga võrreldes oluliselt

Foto: Erik Prozes
Salasigaretid moodustavad üleriigilisest sigaretiturust 12.6%, mis on oluline langus võrreldes eelmise aasta sama perioodiga, kui salakauba turuosa oli 18.8%, selgus turu-uuringu firma Nielseni värskeimast nn tühja paki uuringust.

Eelmise aasta septembrikuus erinevates Eesti linnades läbiviidud uuring andis ülevaate ebaseaduslike ning välismaiste sigarettide tarbimissagedusest Eestis, näidates, et salakaupa tarbitakse suurimatest kogustes endiselt Põhja-Eesti linnades.

Salasigarettide esinemissagedus on endiselt suurim Narvas (30,9%). Järgnevad Sillamäe  (30,6%), Kagu-Eesti linn Võru (26%), Kohtla-Järve (26%) ja Jõhvi (21,6%). Üleüldine tarbimine on vähenenud 6,2 protsendipuntki võrreldes eelmise aasta sama perioodiga ning 4.8 protsendipuntki võrreldes 2015. aasta I poolaasta uuringutulemustega.

40% maksumärkideta sigarettidest pärineb Valgevenest, asendades Venemaad kui suurimat taoliste sigarettide laekumiste allikat. Valgevenele järgnevad Venemaa (32,4%) ning maksuvabad sigaretid (15,1%). Valgevene ja maksuvabade sigarettide osakaal on suurenenud vastavalt 9,4 ja 2,9 protsendipuntki, samal ajal kui Venemaa osakaal on langenud 17,7 protsendipuntki. Üleüldises plaanis on olukord võrreldes 2013. aastaga paranenud peaaegu poole võrra, kui ebaseaduslikud sigaretid moodustasid 24% üleriigilisest tubakaturust.

„Maksu- ja Tolliamet väärib ilmselgelt oma tubli töö eest kiitust, mis peegeldub salakauba turuosa üleriigilises olulises languses. Majanduslikult pingelistel aegadel peavad need jõupingutused jätkuma, sest kuritegelikud rühmitused jätkavad hinnatundlike tarbijate otsimist kõikjal. Muret tekitavad on ka Sotsiaalministri plaanid keelata tubakatoodete väljapanek müügikohtades, sest see töötab vastu Maksuameti pingutustele teha järelevalvet õiguslikule müügile ning võib lihtsustada salakauba müüki, sõnas Tubakatootjate Eesti Assotsiatsiooni esimees Taavi Salumets.

Maksu- ja tolliameti tolliosakonna juhataja Urmas Koidu selgitas, et tänu mitmeaastasele tööle on salaturu osakaalu poole võrra vähendamine juba käegakatsutav reaalsus: “Siiski ei saa väita, et võttes arvesse eelseisvaid maksutõuse, salaturg ise sellele tasemele pidama jääb.” Siin aitab tema hinnangul ameti parem tehniline varustatus idapiiril ja sisemaal ning salaturuga võitlemisel kogenud ametnike pidev töö, et juba saavutatut hoida. „Ka maksu- ja tolliameti initsiatiivil tõhustatav koostöö Euroopa Liidu idapiiri riikidega pakub võimalusi tulevikus salaturuga paremini võidelda,“ lisas Koidu.  

Salasigarettideks peetakse võõramaiste märkidega suitsupakke, millel pole Eesti maksumärke, kuid ka võltsitud toodangut. Võltsitud tooted moodustavad salakaubast 0,9%. Eesti maksumärgistuseta, kuid disainilt originaalile sarnanevad tooted ei läbi kvaliteedikontrolli ning sigarettide tarbija võib mõelda, et ta tarvitab kaubamärki, mida müüakse seaduslikul turul, kuid mis tegelikult ei vasta Euroopa Liidu ega Eesti valitsuse poolt seatud toodete kvaliteedi standarditele.

Kaubamärgid, mis on esindatud vaid välismaiste maksumärkidega, moodustavad 6.1% kogutud sigaretipakkidest. Kolm enim esindatud välismaiste maksumärkidega brändi on Grodno Tobacco Factory (4,7%), Baltic Tobacco Factory (0,9%) ja Tonskoy Tabak (0,3%).

Sõltumatu turu-uuringu firma Nielsen koostab uuringut kaks korda aastas. Viimane uuring viidi läbi 14 Eesti linnas ning kokku koguti 3300 sigaretipakki. Kogutud sigaretipakkide arv oli proportsionaalne linna elanike ja kogu rahvastiku arvuga. Uuring viidi läbi ajavahemikul 23.09-28.09.2015. 

Metodoloogia on kooskõlastatud Euroopa Pettustevastase Ametiga (OLAF) ja uuringu finantseerimisel osalesid neli suurimat tubakatootjat: British American Tobacco, Imperial Tobacco Limited, Japan Tobaco International, Philip Morris International.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757