6. mai 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

37,2% kaubandusettevõtetest plaanib müüjate palka tõsta

Müügikonsultant meeste rõivaid aurutamas
Foto: Erik Prozes
CV Keskuse tööturu-uuringu andmete kohaselt plaanib tänavu I poolaastal palgataset tõsta 37,2% müügivaldkonna tööandjatest ning valdav osa neist plaanib palku tõsta kuni 10%.

Müügivaldkonna tööpakkumiste arv kasvas tänavu I kvartalis 6,4% ning klienditeeninduses 10,3%. Hetkel on CV Keskuses müügivaldkonnas üle 750 ning klienditeeninduses üle 1200 aktiivse tööpakkumise – seega on tegemist valdkondadega, mis haaravad suurima arvu vabu ametikohti Eesti tööturul. 

Võrreldes möödunud aasta I kvartaliga on keskmisest kiiremini kasvanud teenindusjuhtide (+32%), kaupluste juhatajate (+19%) ning ka teenindajate (+12%) otsingud. Vähenenud on aga müügiesindajate (-13%) otsingud, mis võib aga olla ka näilik ning viidata pigem sellele, et ametinimetused on ajas pisut muutunud. Tööturu-uuringud on näidanud, et enamik müügisektori tööandjatest vajab siiski enim just müügiesindajaid ning -konsultante.

Ametinimetuste muutumist võib põhjustada ka see, et noored ei soovi enam haarata pelgalt müügiesindaja või „müügika“ tiitlit, vaid pärast kõrgkooli lõpetamist soovitakse asuda tööle juba (müügi)juhtidena. Kindlasti on taoline trend lisaks vähenevale tööjõule juba raskendanud või lähiajal muutmas nii müügiesindajate kui ka teenindajate otsinguid märksa keerukamaks. Kuna nooremad põlvkonnad soovivad tööturul karjääri teha pea kolm korda kiiremini kui vanemad põlvkonnad, siis suurendab see omakorda ka tööjõu liikuvust müügisektoris. Seda kinnitab ka fakt, et müügisektori kandideerimiste arv on aastaga kasvanud 14,6% ning klienditeeninduses 15%. Müügivaldkonnas on kandidaatide valik küll keskmisest suurem, kuid tavapärane personalivahetus toimub kiiremini, mis muudab töötajate otsingud keskmisest tihedamaks.

Paljud müügivaldkonna tööandjad proovivad muuta tööandja-töötaja suhet lojaalsemaks, pidades tihedamini talendikate töötajatega läbirääkimisi ning tehes pea kõik, et edukat müügiesindajat ei oleks võimalik konkurendi poolt üle osta. Julgeme väita, et täna on hea müügiesindaja leidmine kohati keerulisem kui müügijuhi/ -direktori koha täitmine. Taoline „nähtus“ on aga tuttav nii mitmes teiseski valdkonnas, kus spetsialisti leidmine on juhi otsingutest keerukamad. Ilmselt tuleneb see paljuski noorte soovist tõusta kiiresti karjääriredelil, aga ka teatud spetsialistide erialade vähesest populaarsusest. Enamik müügivaldkonna tööandjatest plaanis tänavu I poolaastal vastavalt CV Keskuse tööturu-uuringule värvata müügikonsultante (25,6%), klienditeenindajaid (20%) ja spetsialiste (11,2%). Lisatööjõudu plaanis värvata 64,9% valdkonna tööandjatest ning uusi müügivaldkonna töökohti luua 55,3%.

Müügisektoris tööd otsivate kandidaatide keskmine palgasoov kerkis aga aastaga 7,3% (1135,9 euroni) ning klienditeenindussektoris langes 0,3% (789,76 euroni).

Kõige kiiremini kasvasid kaubanduse müügiesindajate (+13,2%) ning -konsultantide (+6%) palgasoovid. Müügiesindajad küsisid tänavu I kvartalis koguni 1214,66 eurot ning müügikonsultandid 1099,26 eurot brutopalka. Samas peab tõdema, et müügiesindajate palk sõltub suuresti müügimahust ja vastutusest ning seetõttu on ka statistikas väga kõrgete palgasoovidega müügiesindajaid ja -konsultante.

Kassapidajate palgasoov kasvas tänavu I kvartalis 0,9% (697,43 euroni), kaupluse juhatajatel 2,3% (869,38 euroni), teenindajatel 6,1% (742,61 euroni). Palgasoov langes aga klienditeenindajatel -7,2% (768 euroni) ning müüjatel 0,3% (729,28 euroni).

Palgataset plaanis aga tööturu-uuringu andmetel tõsta tänavu I poolaastal 37,2% müügivaldkonna tööandjatest ning valdav osa neist plaanis palku tõsta kuni 10%.

Võrreldes möödunud aasta I kvartaliga on madalam pakutav palk tööandjate palgapakkumistes kasvanud, mis tihtipeale näitab ka müügisektori põhipalga taset (+13,4% müügivaldkonnas ning +3,9% klienditeenindusvaldkonnas). Samas on vähenenud kõrgeim pakutav palk ehk boonus, mida on näiteks müügiesindajal võimalik teenida (-4, 1% müügisektoris ning -3.5% klienditeeninduses). Seega näib, et personaliotsingute lihtsustamiseks, lubavad tööandjad pisut kõrgemat põhipalga taset.

Tööandjate palgapakkumised müügi- ja klienditeeninduse valdkondades jäävad aga töövõtjate palgasoovidega võrreldes üldjuhul madalamale tasemele. Kui müügisektori keskmine palgasoov oli tänavu I kvartalis 1136,90 eurot, siis tööandjate poolt müügiesindajatele pakutav keskmine palk algas 796,02 eurost ning ulatus 1531,94 euroni. 

Autor: Henri Auväärt, CV Keskus

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757