Autor: Hando Sinisalu • 8. juuli 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Piir online- ja offline-kaubanduse vahel on kadumas

Baltikumi e-kaubandusettevõtte Pigu.lt turundusdirektor Giedre Vilke
“Kui võrdleme kohalike turgude e-kaubanduse liidreid, näeme, et liidritel on alati kõige kiirem kauba kohaletoimetamise aeg.” Baltikumi juhtiva e-kaubandusettevõtte Pigu.lt turundusdirektor Giedre Vilke räägib, kuidas e-kaubanduses õnnestuda.

Giedre Vilke esineb 23-24. augustis toimuval Balticbest loovusfestivalil Jurmalas, kus räägib e-kaubanduse tulevikust ja trendidest. 

Tutvu Balticbest 2016 programmiga: balticbest.eu

Räägime e-kaubanduse olukorrast Baltikumis. Suurbritannias ja Skandinaavias startis e-kaubandus kunagi väga suure hooga, aga siin Baltikumis, kus oleme üldiselt digitaalselt üsna arenenud, jäi asi kuidagi venima. Milline on siin praegu e-kaubanduse seis?

Võib öelda, et hetkel on siin e-kaubanduse kasv pidev. Balti riikide keskmine kasv selles sektoris on 15-20% aastas. Välja arvatud Eestis, kus viimastel aastatel on e-kaubanduse kasv olnud märksa suurem. Eesti on siiski e-riik ja eestlased on digitaalsete lahendustega rohkem harjunud ega karda internetis ostlemist. Kui vaadata e-poodidest ostjate protsenti, siis Eestis on see isegi kõrgem kui Euroopa Liidu keskmine. Erinevus on vaid kulutuste suuruses inimese kohta.

Aga üldiselt on ilmselt erinevaid põhjuseid, miks Baltikumi e-kaubandus ei ole jõudnud nt Suurbritannia tasemele. Üks põhjustest on ikka veel suhteliselt madal usaldus internetist ostmise suhtes. Eriti Leedus ja Lätis tuleb meil ikka veel veenda inimesi, et internetist ostmine on lisaks mugavusele ja kiirusele ka turvaline viis poodlemiseks.

Lisaks tahavad inimesed ikkagi enne ostu sooritamist toodet näha, katsuda ja selga proovida. See on viinud meid järelduseni, et online ja offline peaksid üha enam käima koos ja moodustama tarbija jaoks nö omni-channel lahenduse. E-pood peaks samuti pakkuma klientidele võimalust ise tootele järgi tulla, olla reaalses kontaktis müüjaga ja näha kaupa enne maksmist. Usun, et oleme peagi sisenemas uude perioodi, kus tava- ja e-kaubandus on segunenud. Online- ja offline-kanalid lahendavad tarbija jaoks erinevaid probleeme.Offline aitab usaldusega seotud probleemide korral, nt võimaldab kliendil näha kaupa ja müüjat, ning online pakub võimalust ostusid sooritada mugavalt ja kiirelt. Nii et olen kindel, et piir tava- ja e-kaubanduse vahel on kadumas ning peagi saab neist üks terviklik ostukogemus.

Teine aspekt, mis samuti ilmselt mõjutab e-kaubanduse olukorda Balti riikides, on suur kaubanduspinna ruutmeetrite hulk elanike kohta ning poodide ja kaubanduskeskuste lähedus. Kui lähim kaubanduskeskus on tundide kaugusel (nagu suuremates riikides sageli on), siis on täiesti arusaadav, et inimesed ostavad e-poodidest rohkem, kuna see on nende jaoks mugavam ja kiirem.

Kuidas on lugu Alibaba, Amazoni ja teiste globaalsete e-kaubandusgigantidega, kes siin samuti üha suuremat populaarsust saavutavad? Rahvusvahelistest e-poodidest jõuab kaup sageli isegi kiiremini kohale kui kohapealsetest ning mõnede ekspertide arvates on see kohalikele poodidele suur oht. Mis on Sinu arvamus – kuidas on võimalik kohalikul e-poel nt Alibabaga konkureerida?

See on väga hea küsimus ja kuulen seda tihti. Põhimõtteliselt on sul täiesti õigus – kohaliku e-poe peamine konkurentsieelis peab olema kiirus. Kui võrdleme kohalike turgude e-kaubanduse liidreid, näeme, et liidritel on alati kõige kiirem kauba kohaletoimetamise aeg. Tegime hiljuti mitme riigi e-poodide võrdluse ja sealt oli selgelt näha, et kõik turuliidrid pakuvad kauba kohaletoomist samal päeval või halvemal juhul järgmisel päeval. Mõnel juhul on võimalik tootele järgi minna isegi viivitamatult. Tellid kauba ja võid viie minuti pärast järgi minna. Nii et kiirus on kahtlemata põhiline konkurentsieelis. Kohalikud tegijad, kes pakuvad kohaletoimetamist kahe nädala jooksul, ei jää lihtsalt selles konkurentsis ellu.

Üks ja ainuke põhjus, miks ka meie kujunesime Baltikumis e-kaubanduse liidriks, on kaubavarud. Me hoiame oma ladudes pidevalt üle 200 000 toote ja me plaanime oma laomahtu lähiaastatel veel üle kolme korra suurendada. See teebki meie konkurentsieeliseks võime pakkuda tooteid hea hinnaga ja need veel samal päeval ka kätte toimetada. Hea hind ja kiire tarne on ka see, mida klient vajab. Kui sa ei saa seda pakkuda, ei suuda sa ka võistelda rahvusvaheliste tegijatega.

Minu isiklik kogemus ütleb, et kättetoimetamise aeg ei ole nii kriitiline, kui ostetakse kallimaid ja erilisemaid tooteid, mis ei ole impulssostud, vaid hoolega välja valitud ja läbimõeldud.

Jah, sul on õigus. Ma ei rääkinud ennist nišitoodetest ega spetsialiseerunud poodidest, kuna esindan ise täiesti erinevat valdkonda – Pigu Grupi e-poed on oma olemuselt kaubamajad, müüme seal sisuliselt kõike peale toidu. Ja enda ettevõtte puhul me näeme selgelt, et tarneaeg on määrava tähtsusega, kuna konversioon on mitu korda kõrgem, kui toode on laos olemas. See on ka põhjus, miks suured e-poed pakuvad nii kiiret kohaletoimetamist kui võimalik. Kui räägime laia kaubavalikuga e-poodidest, nö e-kaubamajadest, siis on kiirus ja mugavus põhilised konkurentsieelised.

Nišipoodide puhul kehtivad teistsugused reeglid. Nende puhul on kõige olulisemaks eeliseks kaubavalik. Kui sul on väga konkreetne ja spetsiaalne kaubavalik, mis vastab sinu klientide vajadustele ja soovidele, ning sa ei müü laiatarbekaupasid, mida on vaja kohe, siis ei ole tarneaeg tõesti nii kriitiline. Teine eelis on teenindus. Kohalik nišitooteid müüv e-pood saab pakkuda personaalset teenindust, mida suur rahvusvaheline e-pood kunagi nii hästi ei suuda pakkuda. See on e-kaubamajade ja nišipoodide erinevus. Kummagi puhul on määravad erinevad tegurid, kuna ka kummagi poe klientidel on erinevad ootused ja vajadused.

Allikas: best-marketing

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757