11. oktoober 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Uued omanikud aitavad Hortesel laieneda

Hortese aianduskeskuse tegevjuht Kristian Kalgan
Foto: Andres Haabu
Balti riikides tegutseb erakapitali fondivalitseja Livonia Partners on sõlminud lepingu aia- ja kodukaupade keskuse Hortese ostuks. Livonia asub ellu viima Hortese laienemisplaane Eestis ja lähiriikides.

Trigon Gardeningi ehk Hortese aianduskeskuse tegevjuht Kristian Kalgan rääkis, et seoses omanike vahetusega nende igapäevaelus suuri muudatusi esialgu ei tule. „Põhiline muutus on see, et me saame asuda oma laienemisplaane ellu viima.“

Kui Trigon’i omanikud 2006. aastal Hortese asutasid, siis Laagri aianduskeskus oli esialgu mõeldud pilootprojektiks. Sealt edasi oli ettevõttel plaan vallutada Baltikumi, Venemaa ja Skandinaavia turg. Kalgani sõnul pole see ühel või teisel põhjusel realiseerunud. „Eks meil endal oli ka arenguruumi veel paremaks saada ning vahepeal tuli ka majanduslangus.“

Trigon oli äärmiselt tore omanik

„Trigon oli äärmiselt tore omanik ja loodan, et uued on ka samasugused,“ ütles Kalgan. Lisades, et ehk on eelmised omanikud ka meiega väga rahul olnud. Kalgani sõnul isegi aianduskeskused Lääne-Euroopas ei ole kõik suutnud näidata sellist kasumlikkust nagu meie. „Paljud tiksuvad nulli piirimail.“ 

Hortesel on viimastel paaril aastal väga hästi läinud ning majandusnäitajad on olnud stabiilsed. Uued omanikud, Livonia Partners, ostavad Hortese selle mõttega, et tegevust laiendada Ida-Tallinna poole ning miks mitte ka Riiga.

Ettevõtte juhi sõnul on see märk, et nad on jõudnud teatud tasemele, kust edasi kontseptsiooni muudatusi välja ei mõelda ning on raske edasi kasvada. „Hortes suudabki ilma laienemata näidata stabiilseid kasumi ja käibe numbreid.“

Kalgani sõnul on viimased aastad olnud juttu ka deflatsioonist, kus käibe samal tasemel hoidmine ei olegi halb tulemus. Tema sõnul on oluline hoida kulud kontrolli all. „Me jälgime pidevalt, mis toimub ja üritame leida uusi ideid ja tootegruppe ning lahendusi, kuidas oma käivet ja kasumit olemasolevas Laagri kaupluses kasvatada.“

„Uute omanike puhul näeme koostööd, kus suudame uue kaupluse tööle panna ning sealt võiks tulla ka kasumi ja kasumlikkuse kasv,“ ütles Kalgan. Laienemise puhul on tarvis otsida krunt, hankida ehitusluba ja ehitama hakata. Tema sõnul võtab see kõik aega vähemalt 1,5 aastat ehk 2018. aasta kevad oleks reaalne aeg, millal võiks uue aianduskeskuse avada.

Hortese juht ei osanud hetkel veel täpseid tööplaane öelda.. „Eks uued omanikud püüavad vaadata iga kivi alla, kuidas äri veel edukamalt teha. Tallinna teise serva laienemise plaan on tingitud sellest, et hetkel asume ühel pool Tallinna, mis jääb näiteks Viimsist tulijale kaugeks.“

Kalgan soovib ettevõtte juhina jätkata ning tema sõnul ei ole uued omanikud ka märku andnud, et peaks vahetus toimuma. „Tegemist on siiski puhtalt omanike vahetusega, kus võetakse üle kõik töötajad, kellega plaanitakse siis laieneda.“

Ehitusmaterjalide kauplused ei ole konkurendid

Kalgan ei pea ehitusmaterjalide kauplusi enda konkurentideks ning Hortes tahab asju teha teistmoodi, kui DIY kauplused. „Aastate jooksul on meile külje alla ujunud Bauhof. Kuid kui jääda enda liistude juurde ja rõhutada oma tugevustele, siis need kauplused meid nii palju ei mõjuta,“ ütles Kalgan. Ta lisas, et ehitusmaterjalide kaupluses käivad kliendid ostmas eelkõige ehitusmaterjale, kuid Hortesse tulevad nad siiski teise eesmärgiga.

Enda suurimast konkurendist, Hansaplantist, erinevad nad väga palju just kontseptsiooni poolest. „Hansaplant on esiteks linnast väljas, kuid väga tugeva istikute valikuga keskus. Meie kauplustes on suurem valik hooajataimi, kodukaupu ja jõulukaupu, kus viimasega konkureerime pigem Kaubamaja ja Stockmanniga,“ ütles Hortese juht. Täiendades, et neil on väga hea valik ka lemmikloomade tooteid.

Aianduskeskustel on väga keeruline talv üle elada, kuid Hortese puhul on suur tugevus see, et nad on suutnud selle enda jaoks väga hästi ära lahendada. „Toalillede, lemmikloomakaupade, jõulukaunistustega suudame madalhooaja ilusasti ära toimetada, söömata ära kasumi, mis suvel teenime,“ ütles Kalgan.

Hortesel on ka uute kaubagruppide poole pealt olnud huvitavaid mõtteid. „Üheks selleks on tervisliku toidu teema, mis hetkel oleme nö kalevi alla pannud.“ Lisaks oleks Hortesel veel ruumi olemasoleval pinnal laieneda. „Ehitada kasvuhoone, mille katust saab avada ning halvemate välitingimuste korral katta. See annab paremad võimalused hooaja taimede kasvu müügiks ning ka jõulukuuskede müümisel on see tänuväärne pind,“ rääkis Kalgan mõtetest. Kuid lisas, et tihtipeale on sedasi, et kui see on arvestatav investeering, siis investorid paigutaksid raha pigem uue keskuse ehitusse, sest sealt on võimalik raha kiiremini tagasi teenida. „Need on need teemad, mida uute omanikega veel arutada.“

„E-poel läheb hetkel hästi, kuid sellega on meil veel suured plaanid. Me uuendasime just poe back-office’t, et palju lihtsamini juhtida veebipoes tooteid. Visuaalne pool tahab veel areneda ning paljusid kaupasid ei ole veel keskkonda sisestatud,“ rääkis ettevõtte juht. Täiendades, et kevadeks peaks laiema tootevaliku ka sinna sisse saama.

Hortes, mille 2004. aastal asutas Trigon Capital AS koos Soome investoritega, on suurim aia- ja kodukaupade keskus Eestis. Hortese käesoleva aasta 30. juunil lõppenud majandusaasta käive oli 4,884 miljonit eurot ja puhaskasum 586 000 eurot. Ettevõte annab tööd 32 inimesele. 

Livonia Partners teatas, et omandab 100 protsenti Trigon Gardening ASist. Tehing jõustub peale konkurentsiameti heakskiitu.

Loe täpsemalt Äripäevast Livonia Partnersi plaanidest ja põhjusest, miks Trigon Capitali otsusest müüa Hortese aianduskeskuse. 

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757