13. oktoober 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Väike, aga tubli jaekett RRLektus

RRLektuse juhatuse esimees Rein Reinvee
Foto: Raul Mee
Tapalt alguse saanud väike jaekett Meie Toidukaubad jõudis eelmise aasta majandustulemuste põhjal jaekaubandusettevõtete TOPis esikolmikusse. Ettevõtte 66 toidukauplust asuvad valdavalt maapiirkondades, kus püütakse pakkuda üsna samu hindu, mida suured ketid suurtes linnades.

2015. aasta müügitulu 38 674 871 eurot

2015. aasta ärikasum 2 576 121 eurot

Kaupluste arv 66

Töötajate arv 312

Omanik: Rein Reinvee 40,47%, Repteks 23,2%, Toomas Põld 20,76%, Jüri Suurkivi 10,79%

RRLektuse juhataja Rein Reinvee rääkis, et nad on väga väikesed, kuid nende peamine deviis on „lühim tee parklast piimapakini“. „Lisaks on meie kauplused kodu lähedal ning ettevõtte siseselt saame otsuseid vastu võtta suhteliselt kiiresti just eelkõige sortimendi asjus ning teha klientidele ekstra pakkumisi,“ rääkis Reinvee. Ta lisas, et kolmandaks märksõnaks võib nende tegevuses nimetada MEIE tunnet, mida nad on aastatega proovinud luua.

Ettevõte, kellel on 66 kauplust, mille enamuste  suurused jäävad 150–300 ruutmeetri juurde, proovib maapiirkondades pakkuda suhteliselt samasid hindasid, mida suured ketid suurtes linnades. „Me kindlasti müüme tooteid väiksema  juurdehindlusega kui mõni suurem jaekett,“ ütles Reinvee. Lisades, et nii võib ka järeldada, et Meie Toidukaupade püsikulud on madalamad kui suurtel kettidel ning see on aidanud neil ka edukalt tegutseda juba 23 aastat.

Reinvee hindab väga kõrgelt meeskonnatööd ning tema sõnul just tänu sellele nad nii kaugele ongi jõudnud, kus nad täna on. „Kõige keerulisem on olnud kriiside ajal, kus on tekkinud küsimus, et kuidas jätkata, kuid oleme need kaks kriisi edukalt üle elanud,“ sõnas ettevõtte juht. Lisaks ei ole nad uisapäisa igale poole tormanud, vaid iga enda sammu põhjalikult analüüsinud.

„Ootame, et sel aastal tuleb sama suur kasv kui oli mullu. Kuidagi see kaua oodatud krahh on viibimas. Kui vaadata käesolevat aastat, siis kõik kuud on läinud hästi, välja arvatud august, kus tuli esimene tagasilöök.“

Ruumi on veel areneda

„Väga palju asukohti on veel, mille elanike arv on meie jaoks ahvatleva suurusega. Seal kas puudub praegu kaubandus või tegutseb ainult üks kauplus,“ rääkis Reinvee laienemisplaanidest. Tema sõnul hakkavad nad kaupluse loomise peale mõtlema siis, kui piirkonnas on 700 ja rohkem elanikku.

Kolme aasta jooksul plaanib RRLektus avada üle kümne Meie Toidukauba kaupluse. Seda, kui palju kauplusi samal perioodil kinni pannakse, ei osanud Reinvee veel öelda.

Möödunud kolme aasta jooksul on ettevõte sulgenud kuus kauplust, kuid avanud 15. Reinvee sõnul on nad sulgenud turu mõistes väga väikesed kauplused, mille sarnaseid mitte ühelgi teisel jaeketil ei ole.

„Uute pindade osas võetakse tavaliselt meiega ise ühendust ning kutsutakse enda rendipinnal kauplust avama. Kuid me pigem lükkame rohkem pakkumisi tagasi, kui jõuame realiseerida,“ ütles ettevõtte juht.

Reinvee mainis, et nad renoveerivad ka olemasolevaid kauplusi hoogsalt, et viia need uute ehitatavate kauplustega samale tasemele.

„Regionaalses mõttes oleme maapiirkondades oluline üksus, sest paljudes kohtades täidame ka Eesti Posti funktsiooni ning mitmes kaupluses on koostöös Swedbankiga võimalik kauplusest sularaha välja võtta. Kokkuvõttes täidavad need 21 kauplust väga olulist regionaalset funktsiooni.“

Kasv turu keskmisest suurem

RRLektuse käive kasvas aastaga 8,2%, mis on jaekaubanduse tavapärasest kasvust suurem. „Ega see väga keeruline ei olegi, kui algsumma on nii madal, mida on kerge kasvatada,“ ütles Reinvee. Ta lisas, et nad on teadlikud, et on 10–12 korda suurtest väiksemad. Peamine põhjus, miks ettevõte suutis käivet nii palju kasvatada, on seotud tõhusama tegevuse ja uute kaupluste avamisega.

„Me oleme aastaid renditavaid pindasid välja ostnud ning see on meie kasumlikkust oluliselt tõstnud,“ rääkis Reinvee, lisades, et see tegevus on neile edu toonud ning rendist saadava raha eest saavad nad hooneid tõhusamalt parendada.

Umbes 30%-l asukohtadest on Meie Toidukaubad piirkonna ainuke kauplus. Üle 20 kaupluse asuvad aga sellistes kohtades, kus mitu tugevat jaeketti on praktiliset kõrval. „Tänaseks oleme harjunud väga tugeva konkurentsiga ja see on kasvatanud meid tugevamaks.“

„Tehnoloogilise arenguga on keeruline, kuna oleme nii väikesed, kuid õpime siiski suurtelt. Kui meile midagi silma hakkab, siis püüame ka üle võtta,“ rääkis Reinvee. Ta lisas, et nad on täiendanud kassaprogrammi Buum ning see on nende tööd mitu korda tõhustanud. Kriisieelsel ajal ei olnud osad nende kauplustest, eelkõige väiksemad poed, arvutiseeritud ning seetõttu puudus ka täielik ülevaade kaupluses toimuvast.

Konsolideerumine on paratamatu

RRLektus lepib olukorraga, et nende turuosa on natuke alla 2%, kuid väiksemates kohtades on kliendid neile tänulikud, et nad seal olemas on. „Me oleme toonud suhteliselt väikestesse  kohtadesse head hinnad ja suured kampaaniad,“ ütles Reinvee.

Nad on kohtunud mitme konkureeriva ettevõttega, et arutada RRLektusega koostööd erinevates vormides k.a. osaluse müügi teemal kuid asja ei ole sellest saanud. „Arutelud ei ole läinud liiga tõsiseks, kuid  konsolideerumine on paratamatu, et saada paremaid ostuhindasid“.

„Me oleme suhteliselt tihti mõelnud koos sisseostule, et saada paremaid sisseostuhindu. Lätis on koosostjate organisatsioone viis–kuus, kuid Eestis täna selline süsteem puudub, sest väiksemal on suuremale raske kätt ulatada,“ leidis Reinvee.

Ettevõttel on olemas ka keskladu, kuid tootjatel lastakse teha otsetarneid nii palju kui võimalik. „Ma ei näe võimalust, kuidas kiiresti riknev kaup võiks käia läbi kesklao. Kesklao kasutamise kulu on selleks liiga suur. Seega meie tarniks läbi enda kesklao nii vähe kui võimalik,“ selgitas Rein Reinvee.

Kuna ettevõtte sortiment on suhteliselt väike, siis töötab ostuosakonnas neli inimest. „Arvatavasti oleme ühed vähestest, kes igapäevaselt teiste hindu ei jälgi. Kuid kui on suurem hinnatõus käsil, siis tunneme konkurentide toodete hindade vastu huvi küll.“

RRLektus on vastu võtnud otsuse, et nad ei müü ühtegi toodet alla omahinna. „Võib olla ei müü ka suured, kuid sel juhul on meie sisseostud selle võrra halvemad. Paraku on meil tooteid, mille puhul sisseostuhind on kõrgem kui suurte jaekettide väljamüügihind,“ rääkis Reinvee, lisades, et eks klientide  hinnatundlikus ongi kõige suurem mure.

Meie Toidukaupade rentaablus on suhteliselt kõrge ning Reinvee sõnul on see tingitud sellest, et omades ise kinnisvara ei pea nad maksma üüri ning on üha tõhusamalt hakanud turundusega tegelema. Ettevõte kasutab turunduseks peamiselt lehereklaami ning kliendilehte.

„Me näeme suuri käibe muutusi kampaanias olevate toodete olulise suurema nõudluse põhjal,“ ütles ta. Reinvee usub, et nad on üks väheseid, kes ei tagasta tootjatele kampaaniakaupa ning see annab neile võimaluse saada ka paremat sisseostuhinda. „Me jätame lõppenud kampaania tooted kauplusesse müüki, kuid ei tõsta nende hinda tavahinna tasemele, vaid jätame n-ö vahehinna, mis on märgistatud oranži sildiga, et kliendid ka seda märkaksid,“ rääkis Reinvee ning lisas, et see toimib nende puhul hästi.

Samuti on RRLektus ligi viis aastat vaaginud kliendikaardi mõtet, kuid seda ei ole erinevatel põhjustel siiamaani sisse viidud. Nad on seisukohal, et lihtsuses peitub võlu ja kõiki peetakse võrdväärseteks klientideks.  

Teenindajate ajutise puuduse leevendamiseks on loodud tugiüksus

Reinvee sõnul on maapiirkondades teenindajaid keeruline leida, kuid piirkonnad on siiski väga erinevad. „Täna on meie kauplused 12 maakonnas, nii et igal pool on mõni selline keerulisem koht. Aga õnneks võib neid  kohti üles lugeda ühel käel.“ Tema sõnul ei ole nad veel ühtegi kauplust sellepärast sulgenud, kuna pole vajalikku personali leidnud.

Ettevõttel on Tapal kontoris olemas tugiüksus, kes vajadusel sõidab igasse Eestimaa otsa, kus on töötajaid vaja asendada.

Ühes Meie Toidukaupluses töötab keskmiselt neli kuni kuus inimest. „Teenindajaid on poodidesse alati tarvis ja eriti suve ajal, kui on puhkuste periood.“ Reinvee usub, et neil on ettevõttes inimlik suhtumine ning kauplustes motiveeriv palk, kodulähedus ja paindlik kaupluste lahtiolekuaeg.

Meie Toidukaupades on mõni teenindaja töötanud ka üle kahekümne aasta, mis on Reinvee sõnul väga suur saavutus. Näiteks sel aastal ei ole ükski tubli töötaja Meie Toidukaupadest lahkunud sel põhjusel, et poolte vahel oleksid erimeelsused tekkinud.

„Ega ilma klientideta ning heade ja tublide töötajateta head tulemust ei oleks saavutanud,“ ütles Reinvee uhkusega.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757