28. oktoober 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Omniva on valmis Hiinast tuleva e-kaubanduse suurmüügiks

Post 11 laos olev Hiina e-poest tulnud kaup
Foto: Raul Mee
Omniva ja Hiina kullerfirma SF Express’i ühisettevõte Post11 mitmekordsed pakimahud näitavad, et maailma kiireima kasvuga Hiina e-kaubanduse turg annab hoogu ka Omniva rahvusvahelisele ärile. Samuti on ettevõtted valmis 11. novembril toimuva Singles Day ostupäeval tehtava 40-50% kaupade mahtude kasvuks.

2015. aastal oli globaalse e-kaubanduse maht ligikuadu 2,1 triljonit eurot, seejuures viimase nelja aasta keskmine e-kaubanduse kasv on olnud 25%. 2015. aastal oli maailmas 1,4 miljardit e-ostlejat, seejuures kulutas üks ostja e-poodides keskmiselt 1448 eurot aastas. Mõistagi, oli suurim e-kaubanduse turg Hiina, mille käive ületas 700 miljardit eurot.

Hiina ja tegelikult kogu maailma e-kaubanduse kiire areng ja kasv tingiski Omniva juhatuse esimehe, Aavo Kärmase sõnul SF Expressiga ühisettevõtte loomise. „Me käivitasime Omniva rahvusvaheline äri sooviga omada kontrolli ka rahvusvahelise kaubavoo üle, selleks, et olla pikemas perspektiivis konkurentsivõimeline ettevõte meie koduturul, milleks on Baltikum. E-kaubanduse kasv on kõige olulisem trend, mis mõjutab oluliselt meie äri ka tulevikus ,“ selgitas Kärmas.

Eesti e-kaubanduse käive oli 2015. aastal 170 miljonit eurot. Kärmase sõnul paistab Eesti silma eelkõige kõrge kasutajate arvu ja E-kaubanduse madala osakaaluga SKT-st ja jaekaubandusest. „Euroopa kõige aktiivsemad e-ostlejad elavad Ühendkuningriigis - seal moodustavad internetiostud hinnanguliselt 15% kogu jaekaubanduse käibest. Eestis moodustas e-kaubanduse käive 2015. aastal vaid 2,6% kogu jaekaubandusest,“ selgitas Kärmas.

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Signe Kõiv

Vaadates viimase 3 aasta müügitulu statistikat, võib ennustada, et Eesti e-kauplejad ootavad jõule väga. Sarnaselt jaekaubandusega, toimub müügitulu tõus juba novembris ja detsembris purustavad e-poed rekordeid. Näiteks 2015. a. detsembri müügitulu tegevusalal jaemüük posti või interneti teel oli Statistikaameti andmetel 14,3 miljonit eurot, mis eelmiste aastatega võrreldes oli aegade suurim. Samas 2016. a. oli pelgalt augustikuu müügitulu 15,5 miljonit eurot, mis sektori kiire kasvu juures lubab prognoosida võimast jõulumüüki. 

Hoogu annab juurde ka 14. novembril toimuv E-smaspäev, kus Eesti e-poed teevad 24-tunni jooksul sooduspakkumisi. Eelmisel aastal võttis osa üle 120 e-poe, kelle tagasiside põhjal oli E-smaspäeva müügikäive kokku hinnanguliselt üks miljon eurot. Tarbijad aga kiitsid head võimalust soodsate hindadega jõulukingid internetist soetada.

Kärmas tõdeb, et mastaabid on maailma e-kaubanduse äris mastaapsed. Näiteks toob ta 11. novembril toimuva maailma suurima e-kaubandusettevõtte Alibaba Singles Day ostupäeva, mille ajal telliti möödunud aastal umbes 467 miljonit saadetist üle kogu maailma. „Ühes sekundis tehti 140 000 tellimust ning üheainsa päeva müügikäive ulatus 13,1 miljardit euroni,“ kirjeldas Kärmas ning lisas, et tänavu aasta 11. novembriks ootab Hiina e-kaubandushiid 40-50% mahtude kasvu.

Samuti kinnitab Kärmas, et nii jõuludeks kui Alibaba ostupäevaks ollakse siiski valmis. „Oleme arvestanud märkimisväärsete mahtude kasvuga ning ka lisatööjõu värbamisega, et kõik saadetised kiiresti ja mugavalt inimesteni jõuaks,“ selgitas Kärmas.

Post11 tegevjuht Gunnar Aru märgib, et sama kiiresti kui areneb rahvusvaheline e-kaubandus, on kasvanud ka Post11. „Võrreldes 2015. aasta esimest kaheksat kuud 2016. aastaga, on saadetiste arv kasvanud ligikaudu viiekordseks,“ selgitas Aru.

Ettevõtte käsitleb igapäevaselt peamiselt Hiinast Euroopasse ja Ida-Euroopasse suunduvaid saadetisi, mis sorteeritakse Peterburi teel vastavalt sihtriigi ja tootele 48 tunni jooksul. Peale selle tegutseb Post11’l lisaks Eestile juba ka Suurbritannias ning hetkel alustatakse tööga ka Saksamaal. Praegu liiguvad Post11 kaudu kaubad 81 sihtriiki üle kogu maailma, millest suurima mahuga on Venemaa, Ukraina, Baltikumi riigid, Rootsi ja Valgevene.

Aru sõnul maandub juba praegu Tallinna lennujaamas kolm Hiina kaubalennukit nädalas. Novembris, mil algab kõrghooaeg, hakkavad lennukid käima igapäevaselt ning mõnel päeval lausa topelt. „Üks kaubalennuk toob Eestisse umbes 20 tonni kaupa, mis siin postisaadetisteks ümber vormistatakse,“ selgitas Aru. Tänavu on Aru sõnul käideldud juba mitukümmend miljonit saadetist.

Aru märgib, et tulevikus muutub välismaisetest e-poodidest tellitud kaupade tarneaeg oluliselt lühemaks. Tellitud kaubad hakkavad tema sõnul kliendini jõudma maksimaalselt paari päevaga olenemata, kas tegemist oli Hiina, USA või mõne Euroopa e-poega. „Suurt rolli mängivad siin erinevad vahelaod ja jaotuskeskused, mis tagavad, et kaup asub juba tellimuse hetkel kliendile lähemal. Tallinnas oleme juba alustanud sellise tollilao käivitamisega, kus populaarsemad kaubad asuvad juba varuna meie tollilaos. Tellimuse korral pannakse kaup teele juba otse Tallinnast ning Tallinna laovarusid täiendatakse Hiinast tulevate kaubalennukitega regulaarselt,“ selgitas Aru.

Ta lisas, et nende tollilaos on hetkel 350 erinevat toodet, mis on kolme Hiina e-poe populaarsemate toodete algoritmi alusel nende lattu saadetud merekonteineris. Lähiajal suureneb see 2000 erineva tooteni. „Kui tellimus tuleb sisse, siis me käsitleme selle 24 tunni jooksul ära ja saadame kauba välja.“

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757