Kuidas müüa kaupa Amazoni veebipoes?

Amazoni logistikakeskus
Amazoni logistikakeskus

Eesti ettevõtete huvi Amazoni veebipoe vastu üha kasvab, eriti just USA turgu silmas pidades. Mida on tarnijal vaja teada Amazonile kaupa müües?

Üldiselt algab kogu protsess meie jaoks ettevõtte nõustamisega ning logistika köögipoole lahtiseletamisega. Kui eeltöö tehtud, on edasine juba üsna lihtne.

Amazon on logistika korraldanud kahel erineval moel.

Kui saatja haldab tellimust

Esimese variandina on saatja enda kohustuseks saata tellitud kaup otse lõppkliendile ehk saatja omab täielikku kontrolli tarneahela üle. Kuid see eeldab, et müüjal on Ameerikas logistikapartner, kes tegeleb tolliprotseduuridega, hoiustab kauba, komplekteerib ning saadab välja.

Sellist mudelit kutsutakse Fulfilled By Merchant ehk FBM. Hoolimata logistikapartneri olemasolust USAs, tuleb siiski kogu protsessi ise hallata, tellimuse saabudes neid sellest informeerida, anda juhised transpordi korraldamiseks jms. Lisaks tuleb silmas pidada, et tellimused saadetakse küll oma kuludega lõppkliendile, kuid Amazonil on kindlaks määratud saatmishinnad ning igalt müügilt laekub müüjale tasu vastavalt nendele hinnakirjadele.

Kui logistikapartner Ameerikas küsib saatmise eest rohkem raha, siis makstakse vahe kinni omavahenditest. See on aga üsna tõenäoline, sest olles maailma suurim jaemüüja, lõikab Amazon kasu ülisoodsatest transpordihindadest tänu oma suurele mahule.

Kui tellimust haldab Amazon

Teise mudeli korral saadetakse kaubad otse mõnda Ameerikas asuvasse Kuidas müüa kaupa Amazoni Eesti ettevõtete huvi Amazoni veebipoe vastu üha kasvab, eriti just USA turgu silmas pidades. Mida on tarnijal vaja teada Amazonile kaupa müües? KALEV KIRT Balti Logistika ASi müügijuht Amazoni logistikakeskusesse ning edasise – hoiustamine, tellimuste täitmine jms – eest kannab hoolt juba Amazon.

Seda mudelit kutsutakse Fulfilled By Amazon ehk FBA. Kauba müüjale pakub see võrreldes esimese mudeliga peamise eelisena Amazoni jaekliendiprogrammi Amazon Prime. Selle 70 miljonile liikmele USAs rakenduvad mitmed soodustused, näiteks tasuta kahepäevane transport. Ühtlasi kulutavad jaekliendiprogrammi liikmed Amazonis oluliselt rohkem raha võrreldes mitteliikmetega.

Logistiliselt pakub FBA mudel tarnijale samuti mitmeid eeliseid. See võimaldab saata korraga suurema koguse kaupa Amazoni logistikakeskusesse ning erinevalt FBM-mudelist hoiduda iga müügitellimuse eraldi käsitlemisest. Nimelt kannab Amazon ise selle eest hoolt.

FBM-mudeli korral avastab kauba müüja üsna kiiresti, et Ameerika logistikapartner küsib ühe paki saatmise eest päris suure summa. Kui müüja on väiksem ettevõte või alustav firma, tekivad suuremad kulud, kui need oleks FBA-mudeli puhul. Samuti on kogu tagastuse käsitlemine FBA-mudeli puhul Amazoni poolt korraldatud, näiteks saadetakse tooted tagasi Amazonile, mitte kauba müüjale või tema logistikapartnerile. Seejärel otsustab juba Amazon ise, kas toodet saab uuesti müüa ning kui mitte, kas tagastada see müüjale või visata minema.

 

Leia soodsaim variant

Ära ei tohi unustada, et Amazonile kaupa otse saates tekivad siiski ka jooksvad kulud. Sarnaselt logistikapartnerile on Amazon hinnastanud kauba ladustamise ning käsitlemise. Siin peab iga tarnija ise arvutama, kumb mudel – kas FBA või FBM – talle kulude poolelt soodsam tuleb. Ja see võib ka aja jooksul muutuda, sõltuvalt mahtudest ja kauba liikuvusest.

Teine asi on FBM-mudeli puhul iga tellimuse käsitlemiseks minev ajakulu, mida tuleks samuti arvesse võtta. Tasub mõelda, kas ettevõttes on piisavalt ressurssi sellega tegeleda, kui müük osutub edukas ning mahud hakkavad järsult kasvama. Samuti kannatab sellisel juhul ka operatiivsus, sest Ameerikaga on Eestil suur ajavahe ning iga küsimuse lahendamine võib tähendada ühepäevast viivitust.

Kasutades FBA-mudelit, tuleb kauba saatmisel silmas pidada paari olulist detaili, mille vastu tihti esmakordsel tarnel eksitakse. Kunagi ei tohi kaubaarvele märkida saajaks Amazoni, sest nemad ei tegele Ameerikas tolliformaalsustega. Kui USAs puudub vastuvõttev ettevõte, tuleb kaup saata DDPtarnetingimusel ehk logistikapartner Eestis peab olema võimeline USAs saatja eest tolliformaalsused vormistama.

DDP-tarnetingimus tähendab seda, et kauba saatja tasub kõik kulud uksest Eestis Amazoni laoni Ameerikas, sealhulgas ka USA tolli- ja riigimaksud.

Teine oluline detail Eestis logistikaettevõtte valikul, kes kaubad Amazonini toimetab, on kindlaks teha, kas nad on USAs Amazoni logistikapartnerite nimekirjas. Amazonil on kindlad partnerid, kellega nad kohapeal töötavad ning võib juhtuda, et siin välja valitud vedaja ei saagi USAs kaupa üle anda. Seda ennetades välditakse võimalikku suurt aja- ning rahakulu.

Mõlemaid saatmisviise oma töös kogenuna ei ütleks ma, et logistikaettevõte seisukohast oleks üks keerulisem või teine lihtsam. Kui logistikafirma on võimeline kauba tarnima otse Amazoni ladudesse üle Ameerika, siis ei erine see protseduur väga olukorrast, kus kaup toimetatakse kliendi logistikapartnerile USAs.

Osale arutelus

  • Kalev Kirt, Balti Logistika müügijuht

Toetajad

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Majandustarkvara Profit – kõik mida ettevõtte juhtimiseks vajad

Majandustarkvara Profit pakub oma klientidele tasuta tarkvarauuendusi ja kasutajatuge, mis tähendab, et Profiti kliendid täiendavate lisakulutustega arvestama ei pea ning saavad alati töötada kõige kaasaegsema tarkvaraversiooniga. 

Jaekaubandus – kas valida jäik või paindlik laoarvestuse meetod?

Kaalutud keskmine kui lihtsamini hallatav meetod jaekaubanduses, on enam levinud kui FiFO, sest võimaldab lihtsustatud laoliikumist ning kiire jaemüügi puhul üliolulist miinusesse müüki.

Statistika

Käsi­raamatud