29. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas müüa kaupa Amazoni veebipoes?

Foto: EPA
Eesti ettevõtete huvi Amazoni veebipoe vastu üha kasvab, eriti just USA turgu silmas pidades. Mida on tarnijal vaja teada Amazonile kaupa müües?

Üldiselt algab kogu protsess meie jaoks ettevõtte nõustamisega ning logistika köögipoole lahtiseletamisega. Kui eeltöö tehtud, on edasine juba üsna lihtne.

Amazon on logistika korraldanud kahel erineval moel.

Ameerika e-kaubandusfirma, mis praeguseks on kasvanud maailma suurimaks internetis baseeruvaks jaemüüjaks.

Võimaldab oma veebilehel kolmandatel osapooltel enda kaupu müüa.

Pakkumisi võib leida praktiliselt iga tootekategooria alt palju, alates raamatutest, riietest, elektroonikast kuni mööblini, autoosadeni jne.

Müügist 60% annab Ameerika turg. Ülejäänuile jääb juba oluliselt väiksem osa – nt Jaapan 11%, Saksamaa 10% ning Suurbritannia 8%.

Käive mullu umbes 107 mld dollarit.

Kui saatja haldab tellimust

Esimese variandina on saatja enda kohustuseks saata tellitud kaup otse lõppkliendile ehk saatja omab täielikku kontrolli tarneahela üle. Kuid see eeldab, et müüjal on Ameerikas logistikapartner, kes tegeleb tolliprotseduuridega, hoiustab kauba, komplekteerib ning saadab välja.

Sellist mudelit kutsutakse Fulfilled By Merchant ehk FBM. Hoolimata logistikapartneri olemasolust USAs, tuleb siiski kogu protsessi ise hallata, tellimuse saabudes neid sellest informeerida, anda juhised transpordi korraldamiseks jms. Lisaks tuleb silmas pidada, et tellimused saadetakse küll oma kuludega lõppkliendile, kuid Amazonil on kindlaks määratud saatmishinnad ning igalt müügilt laekub müüjale tasu vastavalt nendele hinnakirjadele.

Kui logistikapartner Ameerikas küsib saatmise eest rohkem raha, siis makstakse vahe kinni omavahenditest. See on aga üsna tõenäoline, sest olles maailma suurim jaemüüja, lõikab Amazon kasu ülisoodsatest transpordihindadest tänu oma suurele mahule.

Kui tellimust haldab Amazon

Teise mudeli korral saadetakse kaubad otse mõnda Ameerikas asuvasse Kuidas müüa kaupa Amazoni Eesti ettevõtete huvi Amazoni veebipoe vastu üha kasvab, eriti just USA turgu silmas pidades. Mida on tarnijal vaja teada Amazonile kaupa müües? KALEV KIRT Balti Logistika ASi müügijuht Amazoni logistikakeskusesse ning edasise – hoiustamine, tellimuste täitmine jms – eest kannab hoolt juba Amazon.

Seda mudelit kutsutakse Fulfilled By Amazon ehk FBA. Kauba müüjale pakub see võrreldes esimese mudeliga peamise eelisena Amazoni jaekliendiprogrammi Amazon Prime. Selle 70 miljonile liikmele USAs rakenduvad mitmed soodustused, näiteks tasuta kahepäevane transport. Ühtlasi kulutavad jaekliendiprogrammi liikmed Amazonis oluliselt rohkem raha võrreldes mitteliikmetega.

Logistiliselt pakub FBA mudel tarnijale samuti mitmeid eeliseid. See võimaldab saata korraga suurema koguse kaupa Amazoni logistikakeskusesse ning erinevalt FBM-mudelist hoiduda iga müügitellimuse eraldi käsitlemisest. Nimelt kannab Amazon ise selle eest hoolt.

FBM-mudeli korral avastab kauba müüja üsna kiiresti, et Ameerika logistikapartner küsib ühe paki saatmise eest päris suure summa. Kui müüja on väiksem ettevõte või alustav firma, tekivad suuremad kulud, kui need oleks FBA-mudeli puhul. Samuti on kogu tagastuse käsitlemine FBA-mudeli puhul Amazoni poolt korraldatud, näiteks saadetakse tooted tagasi Amazonile, mitte kauba müüjale või tema logistikapartnerile. Seejärel otsustab juba Amazon ise, kas toodet saab uuesti müüa ning kui mitte, kas tagastada see müüjale või visata minema.

 

FBA-mudel, kus vastuvõtjaks on Amazon

Valige Eestis logistikapartner, kes on USAs Amazoni partneriks ning on võimeline teie kaubad Amazoni ladudesse toimetama.

Saatke kaubad DDP-tarnetingimusel ehk saatja tasub lisaks transpordile ka kõik tolli- ja riigimaksud USAs.

Märkige kaubaarvele kauba väärtuseks mitte müügihind Amazoni poes, vaid kauba omahind (selle summa pealt makstakse USAs tollija riigimaksud).

Pidage silmas, et ka FBA-mudeli korral tekivad Amazoni laos kulud ehk jälgida kaupade liikuvust jms (pikalt seisvad kaubad tekitavad asjatuid ladustamiskulusid).

Leia soodsaim variant

Ära ei tohi unustada, et Amazonile kaupa otse saates tekivad siiski ka jooksvad kulud. Sarnaselt logistikapartnerile on Amazon hinnastanud kauba ladustamise ning käsitlemise. Siin peab iga tarnija ise arvutama, kumb mudel – kas FBA või FBM – talle kulude poolelt soodsam tuleb. Ja see võib ka aja jooksul muutuda, sõltuvalt mahtudest ja kauba liikuvusest.

Teine asi on FBM-mudeli puhul iga tellimuse käsitlemiseks minev ajakulu, mida tuleks samuti arvesse võtta. Tasub mõelda, kas ettevõttes on piisavalt ressurssi sellega tegeleda, kui müük osutub edukas ning mahud hakkavad järsult kasvama. Samuti kannatab sellisel juhul ka operatiivsus, sest Ameerikaga on Eestil suur ajavahe ning iga küsimuse lahendamine võib tähendada ühepäevast viivitust.

Kasutades FBA-mudelit, tuleb kauba saatmisel silmas pidada paari olulist detaili, mille vastu tihti esmakordsel tarnel eksitakse. Kunagi ei tohi kaubaarvele märkida saajaks Amazoni, sest nemad ei tegele Ameerikas tolliformaalsustega. Kui USAs puudub vastuvõttev ettevõte, tuleb kaup saata DDPtarnetingimusel ehk logistikapartner Eestis peab olema võimeline USAs saatja eest tolliformaalsused vormistama.

DDP-tarnetingimus tähendab seda, et kauba saatja tasub kõik kulud uksest Eestis Amazoni laoni Ameerikas, sealhulgas ka USA tolli- ja riigimaksud.

Teine oluline detail Eestis logistikaettevõtte valikul, kes kaubad Amazonini toimetab, on kindlaks teha, kas nad on USAs Amazoni logistikapartnerite nimekirjas. Amazonil on kindlad partnerid, kellega nad kohapeal töötavad ning võib juhtuda, et siin välja valitud vedaja ei saagi USAs kaupa üle anda. Seda ennetades välditakse võimalikku suurt aja- ning rahakulu.

Mõlemaid saatmisviise oma töös kogenuna ei ütleks ma, et logistikaettevõte seisukohast oleks üks keerulisem või teine lihtsam. Kui logistikafirma on võimeline kauba tarnima otse Amazoni ladudesse üle Ameerika, siis ei erine see protseduur väga olukorrast, kus kaup toimetatakse kliendi logistikapartnerile USAs.

Autor: Kalev Kirt, Balti Logistika müügijuht

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757