Autor: Hando Sinisalu • 12. jaanuar 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Riietus mõjutab seda, kuidas meie aju töötab

Karen Pine
Foto: Erakogu
Passwordil astub üles Briti tarbimispsühholoog Prof. Karen Pine, kes on uurinud eelkõige naiste tarbijakäitumist. Muuhulgas väidab Karen Pine seda, et riietus mõjutab meie aju tööd. Hando Sinisalu esitas Prof. Pine’ ile kolm küsimust.

Karen Pine esineb 16. märtsil 2017 Passwordil ettekandega "Sheconomics: Kuidas paremini mõista naissoost tarbijaid?". Tule osalema: www.password.ee 

Kui erinev on naiste ja meeste ostukäitumine?

Naiste ja meeste tarbijakäitumine on erinev ja seda tõestavad paljud uuringud.

Naised on emotsionaalsemad kulutajad, nad  on impulsiivsemad ja eelistavad käegakatsutavamaid asju abstraktsele.

Ka meeste ja naiste aju ehituses on erinevusi ja see mõjutab loomulikult ka tarbijakäitumist.

Väga laialt üldistades võib väita, et naised on korilased ja mehed kütid. See kajastub ka ostukäitumises: mehed on rohkem eesmärgile orienteeritud, lähevad poodi kindla eesmärgiga ja kui see on täidetud, siis lahkuvad. Naised vaatavad ringi, otsivad ja muudavad jooksvalt plaane.

Need väited ei kõla tänapäeval just poliitiliselt korrektsetena, aga olen teadlane ja tuginen oma väidetes akadeemilistele uuringutele.

Miks naised ostlevad?

Uurisime Briti naisi ja selgitasime välja TOP 10 põhjust, miks naised lähevad ostlema ja, nagu küsimus oli esitatud, “kulutavad rohkem raha kui nad tegelikult saaksid endale lubada.”

Ma tahan endal tuju tõsta: 79% vastanutest nõustubMa tahan teistele kingitusi teha: 75%Ma tunnen, et näen hea välja: 61%Mul on halb tuju: 61%Ma tunnen ennast õnnelikuna: 53%Ma tahan teistele muljet avaldada: 52%Tunnen ennast depressiivselt: 40%Olen partneriga tülis: 34%Tunnen ennast inetuna: 33%Olen ärevuses või muretsen: 31%

Uuringust võib järeldada, et suur enamus naisi läheb ostlema, et oma emotsioone neutraliseerida või et asendada negatiivseid emotsioone positiivsetega.

Sisuliselt võib väita, et raha kulutamine aitab naistel emotsioone kontrollida. Paljud naised kirjeldasid, et vajadus raha kulutada on kontrollimatu (sarnaselt näiteks mängusõltuvusega) ja toob hiljem kaasa kahetsuse ja pohmellilaadse seisundi.

Olete palju uurinud moekaupade tarbijapsühholoogiat. Kui olulist rolli mängib meie elus riietus?

Riietus võib muuta meie elu. Vanasõna „saatan peitub detailides“ on siin vägagi omal kohal. Uuringud kinnitavad, et tööintervjuudel mängib kandidaadi riietus olulist rolli ja sama kehtib kohtingute osas.

Me oleme enesekindlamad ja ajame selja sirgu, kui kanname ilusat ja hästiistuvat riietust. Riietus mõjutab meie endi käitumist sama moodi nagu ta mõjutab teiste suhtumist meisse.

Võib tunduda uskumatu, et rannariietuse kandmine vähendab meie vaimset võimekust, aga meie laboris läbi viidud eksperiment näitas, et rannariietust kandvad naised lahendasid matemaatikaülesandeid halvemini kui kampsuneid kandvad naised.

USA Northwesterni ülikoolis läbi viidud uuring näiteks tõestas, et valge kitli kandmine parandab inimeste vaimset võimekust.

Üliõpilased, kes kandsid Supermani T-särki, lahendasid ülesandeid paremini kui tavalisi T-särke kandvad tudengid.

Julgen uuringutele tuginedes väita, et riietus mõjutab seda, kuidas meie aju töötab.

Karen Pine on psühholoogiaprofessor ja Do Something Different kaasasutaja (UK)

Karen Pine on psühholoogiaprofessor Hertfordshire'i Ülikoolis, kus tema peamisteks uurimisvaldkondadeks on arengupsühholoogia ja käitumisteadus, Koos oma abikaasaga on Karen välja töötanud uudse lähenemise käitumise muutmiseks - Do Something Different – ning asutanud ka samanimelise ettevõtte. DSD aitab inimestel ja organisatsioonidel välja murda mugavustsoonist ja juurutada neis tegutsemisele suunatud mõtteviisi, et oma ideid paremini ellu viia, eesmärke saavutada ja leida uudseid viise oma igapäevase töö tegemiseks. DSD meeskond on aidanud ettevõtteid nagu nt PwC, American Express, Mondelez International, Cisco jpt.

Alates 1997. aastast on Karen tegutsenud akadeemilises maailmas, pidanud loenguid ja tegelnud uurimistööga. Ta on avaldanud hulgaliselt artikleid ja mitmeid raamatuid, nt “Do Something Different: The Journal. 100 Ways to Shake Up Your Life”, “Sheconomics” ja “Flex: Do Something Different”. Oma varasemas elus on Karen tegelenud ka ettevõtlusega, kasvatanud lapsi ning töötanud PR- ja reklaamialal.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757