Kaupmehed: tulemustasu on motivatsioonipaketi oluline osa

Bauhofi kaupluse teenindajad
Bauhofi kaupluse teenindajad

Uurisime, millised on erinevate jaekaubandusettevõtete motivatsioonisüsteemid ning mida need sisaldavad. Bauhof, Goldtime, kui ka Maxima ütlesid, et motivatsioonipaketi oluline osa on palk ning tulemustasu.

Bauhofi teenindajate palk koosneb põhipalgast ning tulemustasust. Ettevõtte jaemüügidirektori Marje Udras rääkis, et tulemuspalga osa kogupalgast moodustab 30%. „Kaupluseteenindajate tulemuspalk sõltub otseselt käibe ja müügikasumi eesmärkide täitmisest,“ selgitas ta.

Bauhof mõõdab igakuiselt klientide tagasisidet nii saaliteenindajatele kui kassapidajatele. „Klientidelt saadud tagasiside professionaalsuse, viisakuse ja sõbralikkuse osas mõjutab ka meie inimeste tulemuspalka,“ ütles Udras. Samuti kehtib ka ettevõtte töötajatele erinevad lisasoodustused. Töötajaid peetakse silmas nii rõõmsamate kui raskemate perekondlike sündmuste puhul. Näiteks makstakse abiellumis- ja sünnitoetust, laste kooliminekutoetust ja matusetoetust. Samuti premeerib Bauhof ka oma staažikamaid töötajaid.

Goldtime Viru Kaupluse juhataja Katrin Muld rääkis, et nende motivatsioonisüsteemi alustala on töötasu, mis koosneb põhipalgast ja tulemustasust ning ekstra lisatasu müügiplaani täitmise pealt.

„Väga hästi motiveerivad töötajaid müügimängud, kus saab võita hinnalisi auhindu ning brändi koolitusi,“ rääkis Muld ning lisas, et kui müügikonsultandid brändi koolitustelt tagasi tulevad, siis on kohe näha ka müügi tõusu.

„Brändi koolitused annavad hea ülevaate brändist, uutest suundadest ning värskendavad ka müügi tehnikat,“ rääkis Muld. Tema sõnul on töötajad pärast sellist üritust positiivselt meelestatud, kuna see annab rutiinile vaheldust ning loob ühise Goldtime kuulumis tunde. „Kuna kauplused paiknevad üle Eesti siis saadakse ka omavahel paremini tuttavaks, mis omakorda julgustab müügikonsultante omavahel rohkem suhtlema ja kliendile paremaid lahendusi pakkuma.“

Motivatsiooniprogramm peab olema lihtne

Maxima Eesti peadirektor Vygintas Šapokas rääkis, et neil on kasutusel mitmed motivatsiooniprogrammid. „Need peavad olema nii lihtsad kui võimalik, et inimesed neist aru saaksid.“ Ettevõttes on kasutusel nii rahaline kui ka mitterahaline motivatsioonisüsteem, kuid Šapokas rõhutas, et mõlema puhul kehtib üks loogika – mida tublim on panus, seda suurem on boonus.

Kõikides valdkondades kehtib oma motivatsiooniprogramm, mis arvestab just selle ala ja töö omapäradega. Näiteks logistikakeskuse töötajad saavad töötasu, mis keskmiselt 60% ulatuses sõltub töötaja panusest – kui kvaliteetselt, kui kiiresti ja kuivõrd mahuka töö ta ära tegi. Kehtiv süsteem on olnud nii edukas, et täna parimad komplekteerijad saavad kuus kätte vähemalt 1600 eurot. Samal ajal arvestab kauplustes kehtiv motivatsioonisüsteem meeskondlikku tulemust ja võimaldab saada igal töötajal tulemustasu keskmiselt 5% ulatuses. "Selle programmi tulemus on näiteks supermarketi kassapidajal võimalus teenida üle 700 euro kuus netotasuna," märkis ta.

Maxima Eesti peadirektor rõhutas eraldi, et nad hoolitsevad ka oma töötajate perede eest. „Näiteks tähistame koos seda, kui töötajate lapsed lähevad esimest korda kooli. Töötajate lapsed, kes õpivad headele hinnetele, saavad igakuise rahalise stipendiumi. Neile lisanduvad ka kingitused ja üritused ning vabad päevad ja toetused perekondlike sündmuste puhul,“ loetles ta ja lisas, et tuleb teha kasvõi väikeseid asju, mis aga on tähtsad ka emotsionaalselt ja näitavad hoolivust. 

Kui motiveeritud on töötajad?

 „Oleme just värskelt teinud Bauhofi töötajate rahulolu-uuringu. Selle põhjal saame öelda, et 95% töötajatest ütleb, et Bauhofis on hea töötada,“ rääkis Udras. Üle 80% nõustub väitega, et tema tööd väärtustatakse õigeaegselt ning ligi 70% on nõus, et tema töö eest makstakse talle õiglast tasu. „Nende näitaja põhjal julgeme öelda, et Bauhofi motivatsioonipaketid on tasakaalus ning töötajad motiveeritud ja rahul.“

Goldtime’i kaupluse juhataja sõnul saavad ettevõtte töötajad oma soove ja arvamusi väljendada kaupluse juhatajale, kes omakorda annab infot kontorisse/koosolekutel. „Usun, et töötajate motiveeritus on Goldtime kauplustes hea, kuid kindlasti tuleb sellega pidevalt tööd edasi teha.“ Tema sõnul kõik lisad nagu brändi koolitused, müügimängud ning suvepäevad ja teised ühisüritused tõstavad töötajate motivatsiooni.

„Töötajad saavad olla motiveeritud ka siis, kui neil on head töötingimused, lihtsad ja arusaadavad tööülesanded ning on võimalus need teatud aja jooksul ära teha.“ Maxima kontori inimesed käivad pidevalt kauplustes ning suhtlevad sealse personaliga, et saada tagasisidet logistika, reklaami ja muude küsimuste kohta. „Me ei piirdu vaid külastustega, vaid teeme ka tööd. Olen ise aidanud kolleege saalitöötajana ning kavatsen töötada kaupluses ühe päeva kuus. Nii mõnigi valdkonna juht on omandanud kassapidaja ameti. Nii saame kõige kiiremini ja täpsemini probleemid selgeks ning sobilikud lahendused leitud,“ ütles Šapokas. "Tahame näidata, et me hoolime igati enda töötajatest."

Maxima Eestis kasutusolev süsteem ei ole küll igakülgselt ideaalne, kuid paranevad jõudsalt. Tähtis on viia inimesteni tunne , et nende mured ja rõõmud on nähtavad, nendest võib rääkida ja töötajate muredest hoolitakse. „Mitmeidki projekte on tehtud koostöös kauplustega ning seeläbi töötajad tunnetavad otseselt kaasatust ja saavad ka paremini aru, miks mõnesid asju just ühel või teisel moel tehakse.“

Lisaks on Maximal viinud sisse eraldi telefoniliin ja e-posti aadressi, mille vahendusel saavad töötajad soovi korral mõne sellise küsimuse esitada või mure ära rääkida, mida nad mingil põhjusel avalikult jagada ei soovi.

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Expert otsib TV/AV TOOTEJUHTI

Expert Eesti OÜ

06. juuni 2017

KindlustusEst Kindlustusmaakler otsib MÜÜGISTRATEEGI

TALENTOR ESTONIA / In Re OÜ

23. juuni 2017

Tarkvara

Kuidas läks jaekettidel 2015. aastal ja millised on käesoleva aasta eesmärgid?

Uurides suuremate jaekettide majandusaasta aruendeid selgus, et kõige enam käivet suutis kasvatada Maxima Eesti (9%), samas lõpetati majandusaasta 2,5 miljoni suuruses kahjumis. Enamus jaekette suutsid enda käivet kasvatada, siis võrreldes aasta varasemaga oli väiksem käive Prisma Peremarketil ning ABC Supermarketil. Turuliider on jätkuvalt Coop Eesti. Loe, kuidas jaeketid ise kommenteerivad enda möödunud aasta tulemusi ning käesoleva aasta eesmärke.

Kuidas kaupmehed saavad muuta kliendi kogemust?

Ajakiri Forbes toob välja 3 mõtet, kuidas kaupmehed saavad muuta kliendi kogemust kaupluses ja kaubanduskeskuses paremaks.

Blogid

Käsi­raamatud