27. märts 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas parimad töötajad ettevõttes hoida?

Foto: Pixa
Selleks, et parimaid töötajaid ettevõttes hoida, tuleb luua keskkond, kus usaldus on kõrge ning inimestele pakutakse arenguvõimalusi ja suuremat vastutust.

Uuringufirma Gallup on jälginud töötajate pühendumust viimased 17 aastat. Nende uuringust selgub, et umbes 30 protsenti USA töötajatest on oma tööst „haaratud“, kirjutab portaal Inc.

See tähendab, et nad on innukad, tegusad, entusiastlikud ja tööle pühendunud. Sellised inimesed on ettevõtte parimad töötajad, kes pingutavad rohkem, sest nad on tööga emotsionaalselt seotud.

Umbes 50 protsenti töötajatest saabuvad tööle, hakkavad kella jälgima ja ootavad lõunapausi. Seejärel oodatakse tööpäeva lõppu. Nad kulgevad, teevad minimaalselt tööd ning lisapingutus on pigem harv juhus.

Tõenäoliselt ei taha lugeja teada, mida ülejäänud töötajad teevad. Gallupi uuringust selgus, et umbes 17-20 protsenti töötajatest on „aktiivselt tegevusetud“. Nad kulgevad ning rikuvad teiste töötajate moraali. Töötegemist on vähe.

Kuidas hoida oma ettevõttes aga töötajaid, kes on pühendunud? Kuidas vältida olukorda, kus kehvemad töötajad hakkavad parimaid negatiivselt mõjutama? Kuidas vältida parimate töötajate lahkumist?

Fortune’i uuringu „100 parimat ettevõtet, kus töötada“ käigus dokumenteeriti ka strateegiad, kuidas töötajaid õnnelikuks teha ning neid positiivselt mõjutada. Tuleb välja, et nendes ettevõtetes keskendutakse töökeskkonnale, kus usaldus on kõrge ning inimestele pakutakse arenguvõimalusi.

Parimates töökohtades on palju vabadust teha otsuseid, tugev organisatsioonisisene suhtlus ja kultuur, mis võimaldab inimestel areneda. Allpool on välja toodud mõned soovitused, kuidas parimaid töötajaid ettevõttes hoida.

1. Kohtle oma töötajaid nagu äripartnereid. Töötajatel läheb väga hästi keskkonnas, kus kõiki koheldakse kui äripartnereid. Selleks tuleb töötajatele anda vabadus oma töös ise otsuseid teha. Anna töö inimese omandusse. Kui sa seda teed, siis on tõenäoline, et töötaja tase tõuseb.

2. Ole läbipaistev. Tekita ülemuse ja töötaja vahel avatud suhtluskanalid. Räägi oma töötajatele, kuidas ettevõttel läheb ja kuidas nende töö kliente mõjutab. Anna neile võimalus kaasa rääkida, ideid pakkuda ning asju muuta.

3. Suurenda nende vastutust. Ära karda inimestele anda uusi tööülesandeid, mis parandavad nende teadmisi ja oskusi.

4. Kohtle neid väärikalt ja austusega. Õpi neid isiklikul tasemel tunda ja seda võib teha isegi tööväliselt. Näita neile, et sa ei võta neid ainult töötajatena, aga ka inimestena.

5. Kogu tagasisidet. Ära pane lihtsalt „programmi“ või toodet kokku ning lahku tegevuspaigast. Küsi oma töötajatelt pidevalt tagasisidet – mis töötab ja mis ei tööta. Kui sa tahad, et ettevõttes oleks õnnelik kultuur, pead näpu pulsil hoidma.

6. Lase oma parimatel töötajatel kolleege õpetada. Ühest Harvardi ülikooli uuringust selgus, et töötajad, kes aitavad teisi (võib ka olla 10-30 minutit päevas) tunnevad ennast võimekatena, kasulikena ja enesekindlalt. Nad tunnevad, et on midagi saavutanud. Tänu sellele on neil tulevikus kergem sama teha.

7. Loo õppimiseks hea keskkond. See on sarnane 3. punktile. Luba oma parimatel töötajatel kaaluda erinevaid võimalusi ja ülesandeid ettevõttes, mis aitaks neil midaig uut õppida. Pane neid mõnda meeskonda juhtima või uusi oskusi omandama.

8. Tee nende töö tähendusrikkaks ja otstarbekaks. Sea oma parimatele töötajatele lühi- ja pikaajalisi eesmärke. Google kasutab kuulsat 80/20 poliitikat (tõsi, selle efektiivsus on küsimärgi all seatud), kus parimat töötajad saavad tegeleda 20 protsenti ajast enda välja mõeldud projektidega, mis ühtivad ettevõtte strateegia või visiooniga. Seda aega võib vähendada ka 5 või 10protsendini.

9. Loo tunnustamise ja kiituse kultuur. Lase oma töötajatel valida endi seast erinevate valdkondade parimad. Seejärel jaga parimate töötajate edulugu terve ettevõttega. Ühest Gallupi uuringust selgus, et töötajad, keda kiideti ja tunnustati, tõstsid individuaalset produktiivust. Lisaks sellele hindasid kliendid neid kõrgemalt ning tõenäosus, et töötaja firmasse jääb, oli kõrgem.

Autor: Mait Kraun, Äripäev

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757