Millised tooted tanklapoe lettidel triumfeerivad?

Jaemüüjate vestlusringis osalesid Circle K Eesti kaubandusdirektor Piret Kask, Olerexi kaubandus- ja toitlustusjuht Tiiu Kask ja R-kioski tootejuht Riho Aunroos.
Jaemüüjate vestlusringis osalesid Circle K Eesti kaubandusdirektor Piret Kask,...

Kõige paremini müüvad praegu ägedad maiustused, trendikad Aloe Vera joogid, proteiini- ja energiabatoonid ja muud tervisesnäkid, selgus vihjeks tootjatele 28. märtsil toimunud jaekettide-tootjate-kaupmeeste ühisseminaril peetud vestlusringis.

Circle K Eesti kaubandusdirektor Piret Kask soovitab tootjatel kõigepealt ära kaardistada sihtgrupp, kellele toodet müüma hakatakse, seejärel teha endale selgeks jaemüüja enda ärinišš ja mõelda ka tanklapoe asukohtade peale.

„Mulle õudselt meeldivad sellised koostööpartnerid, kellel on väga konkreetne ülevaade ja kes tulevad ja ütlevad, et nad tegid turuülevaate ja et see ja see on teie klient, siin on meie toode, teil on sellised asukohad,“ kirjeldas Kask, märkides, et sel puhul ongi läbirääkimised juba sealmaal, et poole jalaga on tootja uksest sees.

Kuna müügipinda on väga vähe, vaatavad nad Nilsonit ja jälgivad ka klientide ostuvalikuid. „Palun ärge solvuge, kui teie toode valikust välja jääb, me teeme valikud ikkagi ausate kriteeriumide alusel ja meile ei ole antud üleliia pinda,“ nentis Kask ja tõi näiteks, et eelmise aasta lõpus vähendati tanklapoodides alkoholi ja õllede müügipinda ja lisati sortimenti juurde proteiinibatoone ja muid tervislikke tooteid.

Mõnikord müügiinimesed helistavad ja pakuvad tooteid, mida nad tanklapoes seirates letil ei näe. Näiteks hiljuti pakuti müügiks lõhe või forelli, millele oli isegi juba turunduskampaania läbi mõeldud. „Ma ütlesin, et anna mulle andeks, aga klient tahab meil osta pigem mingit ägedat maiustust või Aloe Vera jooki. Aga see kala ei ole meie müügiartikkel,“ rääkis Kask, jagades samal ajal kiidusõnu tootjatele ja koostööpartneritele, kes on nende segmendi ära kaardistanud.

Kask tunneb heameelt, et turul on nii palju ägedaid tooteid ja et need kõik jõuavad ka Circle K sortimendi komisjoni lauale. „See on hästi tänuväärne ja tore, et sul on, mille najalt valikuid teha."

Toode peab olema innovaatiline

R-kioski tootejuhi Riho Aunroosi sõnul tahavad praegu kõik convenience store’is müüa, mistõttu jõuab ka nende lauale päris palju tooteid. "Toode peaks olema innovaatiline ja te peate ise ka uskuma, et sellel tootel on Eestis mingi tulevik," selgitas ta valikukriteeriume, mille põhjal nõustutakse sortimenti rikastatama.

Näiteks tõi ta Eesti mahemahlade tootja HeyDay, kelle väljamüügihind on küll väga kallis, aga kuna tootja ise uskus oma tootesse, tema silm säras ning lisaks tehti ära kõva eeltöö, võeti ta sortimenti ja tema tooted müüvad väga hästi.

Olerexi kaubandus- ja toitlustusjuht Tiiu Valk kommenteeris, et nemadki teevad üpris palju koostööd päris väikeste tootjatega, kes usuvad oma tootesse ja suudavad selle toote neile maha müüa. "Ma arvan, et igasugused energia- ja spordibatoonid jõudsid tanklakettidesse palju kiiremini kui suurtesse poodidesse."

Ausroosi sõnul kasutavad nemadki Nilsoni uuringut, natuke ka turu-uuringut, et veenduda, kas klientidel on ikka toote järele vajadus. "Lõhe me müüma ei hakka, ka Poola šokolaadi ei ole küsitud. Kuid kõik tuntud brändid on lettidel olemas."

Ruumiga pole neilgi priisata ja pigem jääb R-kioskis riiulipinda vähemaks. "Astume jõudsalt tervisliku toidu sammu. Meil on täna juba esimesed salatiriiulid kioskites,“ rõõmustas Aunroos, märkides, et kohvikutes või baarides pakutav jahukaste ja kartul kedagi enam tänapäeval ei toida.

Klient tahab mugavat pakendit ja kiiret teenindust

Aunroosi sõnul on R-kiosk suunatud eelkõige jalakäijale, kes eeldab kiiret teenindust. Aga ta ei osta enam vaid šokolaadi, ajalehte, nätsu ja bussipiletit, mida vanasti, vaid ta eeldab palju rohkemat.

Tee peal ja kaubanduskeskustes tahab ta ka kiirelt süüa, ta ei seisa enam järjekordades, tal on vaja kähku osta kas patareisid või kondoome, sest ta saab selle R-kioskist kiirelt kätte, selgitas Ausroos kioskiäri köögipoolt.

Ja kioskiäri on ikkagi nii suur mugavusäri, et klient ootab väga mugavat pakendit, kust saaks kiirelt kohvi ja toitu, olgu see võileib või salat, ja meie liigume seda rada, rääkis Aunroos.

Ka Kase peab kiiret teenindust oluliseks, aga nende fookus on sellel, et klient saaks toote autos kohe ära tarbida. "Kõik meie kogemused ja uuringud näitavad, et klient tuleb meile teenindusjaama ja ta ostab kas kohvi, toitu, maiustusi, snäkke või autole tarvilikku, aga ta tahab selle kohe ära tarbida."

Toidu müük on ka hästi asukohapõhine. "Näiteks linnahalli Circle K-s müüb piim väga hästi, aga maantee teenindusjaamades pole muna ega piima üldse pointi hoida. Seal on hästi palju food-to-go’d ja kohvi ja müüb see, mida inimene saab kohe ära tarbida," kirjeldas Kask.

Osale arutelus

  • Merit Pärnpuu
    Äripäeva ajakirjanik

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara