5. aprill 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Miks ja kuidas kliente kokku lugeda?

Rahva Raamatu arendusjuht Toomas Aasmäe
Foto: Oleg Hartšenko
Enne kui hakkad kliente kokku lugema, mõtle miks on sul seda tarvis, kes seda infot analüüsima hakkab ning kuidas see võiks sul aidata äri paremaks muuta?

Rahva Raamatu arendusjuht Toomas Aasmäe rääkis Hansabi seminaril, et külastajate arv on tavakaupluses üks olulisemaid KPI’sid, kuid vahest on see üks keerulisemaid näitajaid mida muuta. „Investeerid kauplusesse tuhandeid eurosid, kuid inimesed ikka ei tule sinna,“ ütles ta. Aasmäe sõnul tasub külastatavust mõõta, et aru saada, mis töötab ning mis ei tööta. „Pärast seda tuleb vaadata conversion rate’i, mis on tegelikult veel olulisem, aga seda määra ei saa teada ilma külastajate arvuta.“

Aasmäe rõhutas, et tuleb mõelda sellele, et kas see moodus, kuidas kliente loendatakse, on just sinu ettevõtte jaoks kõige parem lahendus? Rahva Raamat alustas lihtsast klientide loendussüsteemiga. „Kliendi kohta on võimalik ka rohkem datat koguda, kuid tuleks mõelda, kas seda on kohe kõike tarvis ning mis selle infohulgaga peale hakatakse,“ ütles Aasmäe. Ta tõi veel näiteks näoilmete loenduse, heatmap’id jms.

Aasmäe rõhutas, et nende jaoks oli kliendiloendussüsteemi puhul oluline ühtne tehnoloogia ning kergesti kasutatav tarkvara. „Majandustarkvaraga ühendumise puhul oli oluline, et kõik info ja andmed jookseksid ühte kohta kokku ning me ei pea neid vaatama erinevatest tarkvaradest.“ Lisaks tuleb tema sõnul arvestada ka sellega, et süsteem sobiks ettevõtte kõikidele kauplustele.

Rahva Raamatu jaoks oli väga suureks õppetunniks see, et enne numbrite usaldamist tasub neid kontrollida ka talupojamõistusega. Viljandi Rahva Raamatu külastajanumbrid olid suuremad, kui pindalalt kordi suuremas Rocca Al Mare kaupluses ning nad hakkasid uurima, et kuidas on see võimalik. Seejärel selgus, et kaupluses asuva kohviku lauad olid asetatud kauplusest ustest väljapoole ning iga kord kui mõni klient lauda istus või teenindaja mõnda klienti teenindamas käis, loeti see uue külastusena mitmekordistades lõpuks kogu kaupluse külastajate arvu.  „Tuli teha muudatus,“ ütles Aasmäe.

Miks kliendiloendus üles seada?

Kas kauplust on tarvis pühapäeval lahti hoida?  Kliendiloenduri abil saab teada, kas näiteks pühapäeviti on käibed väiksemad seetõttu, et kliente on vähem, või seetõttu, et sel päeval on kliendid vähem motiveeritud ostude tegemiseks.Aga hommikul kell 9 või 10 avada? Kui kaupluses ei ole kliente varahommikul, siis kas on mõtet kauplus nii vara lahti teha?Kui palju kliente käis eilsel üritusel Kuressaares?Millises keskuses satub meie kauplusesse enim külastajaid? Kus kõige vähem? See on jaekaupmehele ülioluline info. Kui keskuses käib iga päev 44 000 külastajat ning Rahva Raamatusse jõuab sellest paartuhat, tuleks aru saada, kuidas seda numbrit suurendada ja testida, et millised turundusvõtted selleks töötavad.  Mõõdad ja mõtled, et miks see nii on. Seejärel hakkad mõtlema, et kuidas neid rohkem kauplusesse saada? Mida selleks teha tuleb?Millise kaupluse asukohta tuleks muuta?

„Kliendiloendus aitab neile küsimustele väga selgelt vastuseid leida ning seejärel paremaid äriotsuseid teha,“ ütles Aasmäe.

„Kas midagi tuleb kaupluses muuta või mitte, siis pead teadma conversion rate’i (müügimäära), kuid selle eelduseks on see, et sa tead külastajate arvu kaupluses ja ka keskuses,“ rääkis Aasmäe. Tema sõnul tuleb järelduste tegemiseks küsida endalt järgmised kolm küsimust:

Kas kaupluse väljapanek on hästi korraldatud?Kas kaupluse töötajad suudavad piisavalt hästi müüa?Kas kauplus vajaks pigem paremat reklaami või sisemist muutust?

Hansabi automaatsete süsteemide müügijuht Karl Rooba sõnul on kaubanduses tihe nähtus, kus kliendiloendus süsteeme kasutatakse aga ressurssi andmete töötlemiseks ja järelduste tegemiseks ei ole. „Isegi on olukordi, kus info jõuab valede inimesteni, kellel ei ole sellega midagi peale hakata.“

Rooba pani südamele, et kui kliendiloendussüsteemi valida, siis tuleb ennem mõelda, mis tulemust otsitakse ning kellele on info mõeldud ehk kes seda päeva lõpus kasutama hakkab ja otsuseid teeb. „Samuti tasub mõelda selle peale, et kas seda sama lahendust saab kasutada homme, ülehomme ja kas seda on võimalik ka laiendada?“.

Infrapunakiirtel põhinev lahendus

Plussid
Miinused
Lihtne paigaldada ja ei vaja eraldi toidetPiiratud mõõteala kuni 6 meetrit sissepääsule
Tänu lihtsale paigaldusele võimalik kiiresti ja kerge vaevaga ringi tõstaKahaneb täpsusklass sõltuvalt mõõteala laiusest ja inimeste rohkusest
Ühe kaupluse peale saab kasutada kuni 6 lugejate paariUsaldusväärne pigem kitsaste mõõtealade puhul, kus ei ole võimalust mitmel inimesel üheaegselt ala läbida.
Suur võimalik lugejate arv võimaldab kergesti lugeda ka huvipunkte kaupluse sees

IP Kaameral põhinev 2D kliendiloenduse lahendus

Plussd
Miinused
Väga täpne täpsus klass 95+%Kaamera optiline vaateväli on piiratud ja laiemate sissepääsude puhul tähendab rohkem kaameraid
Täpsuse klass jääb kõrgeks ka suurte rahvamasside korralSõltub toiteühendusest, mille katkemisel süsteemi töö lakkab.
Ideaalne lahendus kaubanduskeskustele
Skaleeritav mõõteala võimaldades katta ka väga suuri alasid
2D vaade võimaldab ühes alas korraga rohkem inimesi tabada
Lihtne ülesehitus ainult üks kaamera ei midagi muud

Näiteks Tartu ühe kaubanduskeskuse külastajate statistiline hulk kasvas 30-40%, kui nad vahetasid infrapuna kaamera IP kaamera vastu ehk siis mõõtmine muutus täpsemaks.

Rooba sõnul on oluline info kättesaadavuse operatiivsus. „Kas pääsen andmetele näiteks mobiilist ligi või saadetakse automaatselt aruanne meilile? Mida vähem peab inimene vaeva nägema, et süsteem töötab, siis hakatakse seda ka kasutama.“

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757