9. mai 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

8 trendi Euroopa kaubanduskeskuste turul

Kaubanduskeskustes kasvab toidu ja joogi pakkumiste tähtsus
Foto: Pixabay.com
Rahvusvaheline kinnisvarateenuste ettevõte Cushman & Wakefield koostas nimekirja kaheksast trendist, mis Euroopa kaubanduskeskuste turul toimub ning mis eeldatavasti mõjutavad lähiaastatel oluliselt turu kujunemist.

Kaubanduskeskuste juurdeehituste olulisus

Kaubanduskeskuste juurdeehitused ehk laiendused moodustavad hetkel suure osa keskuste arengust Euroopas. 2016. aasta teisel poolel lisandus kokku 45% ruutmeetreid just keskuste laiendustest. See trend peaks jätkuma ka 2017. aastal.

Peamine eelis laieneda on lühem planeerimisprotsess, olemasolevad ühistranspordi lahendused ja kaubanduskeskuste ajalugu ning kliendibaas. Suurema kaubanduspinnaga on võimalik meelitada rohkem külastajaid ning saada olulisemaks piirkondlikuks sihtkohaks.

Kaubanduskeskuste ümberkujunemine sotsiaalseks ruumiks

Viimastel aastatel on kaubanduskeskused arenenud lihtsatest jaemüüjatest multifunktsionaalseteks keskusteks, kus on suurenenud söögikohtade osakaal, vaba aja veetmise võimalused, meelelahutuse ja avalike teenuste hulk. Eesmärgiks on luua keskused, mis on integreeritud kohalikku keskkonda.

Näiteks Soome Lappenranta Iso Kristiina kaubanduskeskuses asub Linnateater. Espoo Iso Omena kaubanduskeskusesse on paigutatud rahvusraamatukogu ja mõned tervishoiu teenuseid pakkuvad ettevõtted.

Kasvab toidu ja joogi pakkumiste tähtsus

Toidu ja joogi pakkumiste osakaal Euroopa kaubanduskeskustes aina kasvab. Tarbijad otsivad unikaalseid maitseelamusi ning keskuste arendajad otsivad neid uusi kontseptsioone, et inimeste nõudlustele vastata.

Suurte ja kohalike kaubanduskeskuste erinevused

Milleniumi põlvkond, kes otsivad vaba aja veetmise, meelelahutuse ja söögi elamusi, on kaasa toonud piirkondlike kaubanduskeskuste arengu, kus suur osa kogu pinnast on pühendatud mitte jaemüügi ettevõtetele. Tarbijate ostukäitumise muutumine toetab mugavate kohalike kaubanduskeskuste arengut, sest neil on hea ligipääsetavus, lihtne parkimine, toidukaupluse pikk lahtiolekuaeg. 2018. aasta lõpuks avatakse Euroopas 186 uut kaubanduskeskust, siis neist 80 on väiksemad keskused, mille pindala on 5000 – 20 000 ruutmeetrit.

Omnichanneli elementide sulandumine kaubanduskeskustesse

Omnichannel jaemüük muutub üha olulisemaks. Üha kiireneva e-kaubanduse kasvuga Euroopas katsetavad tavakauplused võimalusi, kuidas täiendada oma olemasolevat omnichannel ja multichannel strateegiat, milles on kaubanduskeskustel väga oluline osa.  

Näiteks pakuvad mõned Itaalia hüpermarketid (Carrefour ja Coop) internetis ostu sooritanud klientidele kaubanduskeskuses kindlaks määratud parkimiskohta.

Uute kaubanduskeskuste formaatide ja kontseptsioonide kasv

Hispaanias ja Portugalis on kasvav trend luua konkreetse teemaga kaubanduskeskused. Keskuses on kaubanduse ja meelelahutuse segu ning kogu keskus on keskendunud konkreetsele elemendile – näiteks vee tegevused või laste vaba aja veetmine.

Ankruta kaubanduskeskused: Itaalias keskendutakse sellele, et pakkuda klientidele võimalikult palju erinevaid kaubamärke. On ka näiteks selliseid kontseptsioone, kus keskus on jagatud kolme valdkonna vahel: mood, toit ja disain. Konkreetne ankur puudub.

Muu otstarbe kasutuselevõtt uutes ja olemasolevates kaubanduskeskustes, eriti Ühendkuningriigis.

On levinud kaubanduskeskuste segu, mis sisaldavad elamu ja büroopindu. Ühendkuningriigis on oodata, et vanemad keskused tuleb ümber projekteerida ning asendada elamu-vaba aja skeemidega.

Tehnoloogia

Tarbijate kasvav soov mugavuse ja uute kogemuste vastu sunnib kaubanduskeskuste omanikel kasutusele võtma uusi digitaalseid lahendusi. Äpid, kliki ja korja teenused, tasuta Wifi, laadimisjaamad, foto boksid, piletivaba parkimine, 3D teekonna juhendaja, paremad audiovisuaalsed lahendused – kõik need lahendused on selleks, et muuta ostlemine veelgi mugavamaks ja lõbusamaks.

ECE – üks Euroopa suuremaid kaubanduskeskuste arendaja/haldaja arendab hetkel digitaalset kaubanduskeskust. See on tooteotsingu tööriist Hamburgi Alstertali kaubanduskeskuses, kus kliente informeeritakse keskuse kaupluste toodete saadavusest. Seejärel on neil võimalik tooteid reserveerida ning need hiljem kauplusest kokku korjata.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757