12. mai 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas teha nõuetele vastav e-pood?

Foto: Pixabay.com
Enne e-poe avamist tasub ära teha kodutöö ning kasutada ressurssi pigem eelnevale asjaajamisele kui hakata hiljem aega ja raha kulutama ametkondadega vaidlemisele.

E-poe avamine on lihtne – kauplemise alustamiseks vajalike funktsioonidega platvormi saab soetada isegi tasuta. Järjest levinum on ka kaupade ja teenuste pakkumine sotsiaalmeedia vahendusel.

Mida tuleks aga silmas pidada, et kaupade müük internetis oleks nõuetekohane ning tegevus ei läheks vastuollu õigusaktidega?

Nõuded sõltuvad isikust

E-kaupleja võib olla nii eraisik kui ka juriidiline isik. Sõltuvalt sellest, kes on müüja, selgub maksuõiguslik reeglistik ning see, kas müügile rakendub tarbijakaitseõigus. 

Kui e-poes müüb kaupu eraisik ning ta ei tegele ettevõtlusega, näiteks müüb enda või oma pere kasutatud asju ega teeni sellega tulu, siis ei kuulu tema tegevus maksustamisele. Kui aga e-poe pidaja on ettevõtja, siis tuleb arvestada maksukohustuse tekkimise ja tarbijakaitse nõuetega. 

Peale selle tuleb kõigil juhtudel järgida isikuandmete kaitse nõudeid, arvestada võimalike autoriõigustega ning teatud kauba kaugmüügi piirangutega.

E-poodi avades tuleb läbi mõelda, milliseid pilte, taustamuusikat jm ostjate tähelepanu püüdmiseks kasutada. Paraku tuleb küllaltki tihti ette juhtumeid, kus e-poes kasutatakse internetist leitud pilte ja muusikat, mille omanikult võib ühel päeval saabuda kopsakas rahaline nõue autoriõiguste rikkumise eest.

Pildi- ja helimaterjal telli ise

Probleemide vältimiseks tuleks e-poes kasutatavad materjalid tellida vastavatelt teenusepakkujatelt. Piltide, muusika jm tellimisel on oluline sõlmida kirjalik leping, millega autor annab teose varalised õigused üle e-poe pidajale. Vastasel juhul võib hiljem saabuda halb üllatus, kus hoolimata juba tasutud summadest hakkab autor nõudma iga-aastaste litsentsitasude maksmist.

Mida tuntum kaubamärk, seda suuremaid konkurentsieeliseid see ettevõttele annab. Kui e-poe arendamisel on tehtud suur töö ning pood on tuntuks saanud, siis võivad konkurendid hakata kaubamärki ära kasutama.

Kaubamärk tuleks aegsasti registreerida

Probleemide ennetamiseks tuleks kaubamärk registreerida, esitades taotluse patendiametile. Registreeritud kaubamärgi omanikul on selle kasutamiseks ainuõigus ning ta võib keelata teistel identse ja sarnase kaubamärgi kasutamise samade või sarnaste kaupade tähistamiseks.

Kuigi e-poe pidamisega alustamisel võib kaubamärgi registreerimine tunduda tülikas ja ebavajalik kulutus, siis kaugemale mõeldes võib osutuda kaubamärgi õigeaegne registreerimine hädavajalikuks.

Müügitegevuse maksustamine

Maksukohustuse väljaselgitamiseks tuleb läbi mõelda oma tegevus ja selle eesmärk. Eraisiku isiklike asjade müük on maksuvaba, kuid juhusliku tegevuse (näiteks kui kaupu või teenuseid ei müüda igapäevaselt, vaid konkreetsete ürituste eel, mõni kord kuus või aastas jms) tulemusel saadud tulult tuleb tasuda tulumaksu, mille määr on 20%.

Kui tegemist on ettevõtlusega teenitud tuluga, siis maksustatakse see nii tulumaksuga (20%) kui ka sotsiaalmaksuga (33%) isegi juhul, kui ettevõtlus on äriregistris registreerimata.

Ettevõtlusega on tegemist juhul, kui tegevuse eesmärk on kasu saamine, tegemist on iseseisva majandus- või kutsetegevusega, plaanipärase ja järjepideva tegevusega, oma tegevuse reklaamimise ja potentsiaalsetele klientidele suunamisega. Oluline on teada, et ka registreerimata ettevõtlusega tegeledes tuleb ettevõtlustulu deklareerida ja maksud tasuda.

Müügitingimused täpselt paika

E-poele on ette nähtud rida nõudeid, millist infot tuleb ostjatele avaldada. Ettevõtja peab avaldama oma tõesed andmed, vähemalt: ärinimi, registrikood, kontakt­aadress ja muud kontaktandmed, sealhulgas e-posti aadress. Mida rohkem andmeid on avaldatud, seda usaldusväärsem mulje jääb.

Sõltuvalt sihtgrupist tuleb koostada ka e-poe müügitingimused. Asjakohane on eristada müüki tarbijatele ja müüki ettevõtetele. Kui koostada ühtsed müügitingimused, tuleb arvestada, et sõltuvalt tingimuste sõnastusest võivad tarbijate õiguste kaitseks mõeldud soodsamad sätted kohalduda kõigile ostjatele.

Täpselt tuleb järgida tarbijakaitsenõudeid. Müügitingimustes on kohustuslik kirjeldada müügiprotsessi ja maksetingimusi, anda tarbijale seaduses sätestatud lepingueelne teave, juhised pretensioonide esitamiseks ja taganemisõiguse teostamiseks, tehes tarbijale kättesaadavaks ka lepingust taganemise vormi.

Kohustuslik on esitada toodete kirjeldus eestikeelsena ning avaldada tuleb kauba müügihind ja ühikuhind. Tarbijale peab olema antud teave ka vaidluste lahendamise mehhanismide kohta, esitades vaidluste lahendamisega tegeleva üksuse kontaktandmed.

Müügitingimuste koostamisel tuleb olla täpne, et vältida probleeme tarbijakaitseametiga, kes teeb e-poodide tegevuse üle järelevalvet, ning ka klientidega, kes muutuvad oma õigustest järjest teadlikumaks. Kliendile on oluline, et e-pood oleks usaldusväärne ning müügiprotsess ja võimalike probleemide lahendamine arusaadav.

Reklaami jaoks on vaja luba

E-poel on kohustus esitada info ka isikuandmete töötlemise eesmärkide, töödeldavate isikuandmete koosseisu, isikuandmete töötlemise korra ja viisi ning isikuandmete kolmandatele isikutele edastamise lubamise kohta.

Reklaami ja pakkumisi võib tarbija e-posti aadressile saata ainult siis, kui ta on selleks oma kirjaliku teadliku nõusoleku andnud. Kui tarbija annab teada, et ta ei soovi enam pakkumisi ja e-kirju saada, tuleb seda aktsepteerida, hoolimata sellest, et varem on nõusolek antud.

Pakkumiste edasisaatmise puhul on tegemist agressiivse kauplemisvõttega, mis on keelatud.

Kaupade müügi piirangud

Kauba kaugmüügi korral tuleb arvestada võimalike piirangutega. Postipakkides on keelatud saata näiteks relvi, narkootikume ja retseptiravimeid. Samuti on keelatud tubakatoodete kaugmüük. Alkoholi müügil tuleb tagada, et oleksid täidetud samad nõuded mis tavapoes – välistada tuleb, et ostja on alaealine.

Kui saadetakse keelatud kaupa, siis peab valmis olema selleks, et tuleb anda selgitusi nii õiguskaitseorganitele kui ka maksu- ja tolliametile.

Dokumendinäidised äritegevuses

Artikkel ilmus Äripäeva käsiraamatus “Dokumendinäidised äritegevuses”.

Käsiraamatus on üle 300 äritegevuses vajaliku dokumendi näidise koos juristide kommentaaridega.

Sealt leiab abi keeruliste dokumentide koostamisel üheteistkümnes valdkonnas: müük, kinnisvara, töövõtt, kasutusse andmine, võlgade sissenõudmine, logistika ja eksport, intellektuaalne omand, kohtudokumendid, asjaajamine, arhiivindus ning personalitöö. E-käsiraamatust saab dokumendipõhjad alla laadida ja kohe kasutada.

Käsiraamatu peatoimetaja on ER Invest OÜ jurist Eva Laks.

Mida saate aastalitsentsi eest?

Ligipääsu igal kuul uuenevale e-käsiraamatuleVõimaluse kasutada e-nõuandekeskustPaberväljaandePaberväljaande täiendusi iga kolme kuu järelE-uudiskirja Õigusuudised 10 korda aastas

Autor: Janika Pajula, Advokaadibüroo Premium advokaat

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757