Autor: Äripäev • 2. jaanuar 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Läti langetas jõuliselt juurviljade hinda

Foto: Pixabay.com
Eestlastel on uuel aastal mõistlik lisaks alkoholile ja autokütusele sõita Lätti ka odavamate puu- ja juurviljade järele. Nimelt langetas Läti aasta algusest kodu- ja välismaiste puu- ja juurviljade käibemaksu seniselt 21 protsendilt 5 protsendile.

Läti raadio venekeelsed uudised vahendasid, et need kõnealused tooted peavad olema Lätile omased – eksootilised puuviljad, nagu banaanid, ei odavnenud. See-eest nii kohalike kui näiteks Poola õunte hind kukkus märkimisväärselt. Hinnasula kohaldatakse näiteks ka mustikate, vaarikate ja maasikate, aga ka pirnide ja ploomide puhul.

„Kaupluses näeb see välja nii, et näiteks kimp värsket salatit, mis enne maksis 99 eurosenti, maksab uuest aasast 86 senti. Kartulikott, mis enne maksis 1,45 eurot, on nüüd 1,23 eurot. Ehk siis, mida kallim oli toode, seda suurem tuleb hinnavahe võrreldes aasta viimase päevaga,“ kommenteeris Läti Rimi esindaja Dace Preisa raadiole. Ta lisas, et odavnesid ka need juur- ja puuviljad, mida müüakse puhastatu või hakituna. „Oluline on lisada, et termiliselt töödeldud toidu, näiteks külmutatud või soolatud juurviljade, hind ei muutu,“ märkis ta.

Kütusehind tõusis

Maksumuudatusena tõusis aga Lätis 1. jaanuarist mootorikütuse hind: aktsiisitõus kergitas bensiiniliitri hinda keskmiselt 4,8 sendi võrra, diislikütusel 3,8 ja gaasil 2,5 eurosendi võrra. Näiteks bensiin 95ga täidetud 50-liitrine paak maksab nüüd keskmiselt 2,40 eurot rohkem, tõi Läti rahvusringhääling välja.

Läti rahandusministeerium selgitas, et kütusehinna tõusu taga on maksureform, millega nihutatakse maksukoormust tõõjõumaksudelt tarbimismaksudele. See tähendab peamiselt aktsiiside tõstmist, samas näiteks aastas kuni 20 000 eurot teenijatele aga tulumaksu alandamist 3% võrra. „Meie hinnangul pole aktsiisikasv nii suur. Lisaks vaatame me endiselt, mis toimub naaberriikides. Meil on kütusehinnad madalamad kui Eestis, ja vaid veidi kõrgemad kui Leedus. Aga ka meie naabritel on kavas teatud kütuste hindade tõus,“ kommenteeris Läti rahandusministeeriumi maksuosakonna juht Iolanta Krastina eelmise aasta lõpul.

Kuna Leedus ja Poolas jääb kütuseaktsiis madalamaks, siis võib oodata, et Läti piiriäärsete alade elanikud, aga ka transiidiettevõtjad Eestist ja Soomest, suunduvad nüüd sinna, rääkis Läti kütusetootjate liidu juht Ojars Karcevskis. „Ja tuleb veel märkida, et iga juurdelisatud sent annab eelise illegaalsetele kütusemüüjatele,“ hoitatas ta.

Tänavune kütuste aktsiisitõus on Lätis esimene samm: 2020. aastal tõusevad hinnad veelgi järsemalt.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757