Autor: Maarit Eerme • 24. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rahulikum kauplusekeskkond aitab fookuse kaubal hoida

Koduekstra tegi shop-in-shop lahenduse Maku toodetele
Foto: Koduekstra
Koduekstra juhatuse liige Tõnu Lemsaar rääkis, et nad on pöördunud tagasi rahulikumale kauplusekeskkonnale, kus peamine fookus on pakutaval kaubal. Mööbel peab kauba esile tõstma ning ise jääma tahaplaanile, sõnas Tradehouse arendusjuht Kristjan Lorentson.

Koduekstra uuendas käesoleva aasta veebruaris-märtsis oma kaubanduskontseptsiooni, mille peamiseks sisuks on jõulisem keskendumine toiduvalmistamis-, serveerimis- ja väikesisustuskaupade pakkumisele. Olulise koha kaubavalikus säilitasid ka muud kodu- ja hooajakaubad. „Uuendusena tõime kauplustesse sisse shop-in-shop lahenduse Skandinaavia kvaliteetsarja Maku näol,“ rääkis uuendustest Koduekstra juhatuse liige Tõnu Lemsaar.

Väikesisustuskaupade valikus on nende fookus suunatud erinevatele toodetele, millega saab kiirelt hooajale omaselt ja taskukohaselt muuta oma kodu ilmet.

„Vajadus uuenduste sisse viimiseks lähtusime eelkõige vajadusest astuda paar sammu turust ees. Kodukaupade jaeturul on täna suhteliselt vähe spetsialiseerunud jaekette, kuid nende osakaal lähiaastatel kindlasti tõuseb,“ rääkis Lemsaar. Ta lisas, et nende senine strateegia, kus müüsid väga palju erinevaid gruppe, kuid grupi piires siiski piiratud sortimenti, väga hästi tihenevas konkurentsis vastu ei pea. Sellest lähtuvalt Koduekstra võttiski jõulisema fookuse toiduvalmistamis-, serveerimis- ja väikesisustuskaupade pakkumisele.

„Teine vajadus muudatusteks oli ka vajadus kauplustesse värskust tuua. Viimati tegime suurema muudatuse kaupluse siselahenduses 2011. aastal ja see oli oma aja juba ära elanud.“ Lemsaare sõnul said nad klientidelt tagasisidet, et varasem väga värviküllane lahendus muutis müügikeskkonna liiga kirevaks ja tõmbas fookuse kaubalt ära. Hetkel on nad tagasi pöördunud rahulikumale kauplusekeskkonnale, kus peamine fookus on pakutaval kaubal. „Esimene tagasiside klientidelt on olnud väga kiitev, kus rõhutatakse uudset kaubavalikut, kaupluse värskust ja kaupade ülesleidmise lihtsust.“

Tajutav efekt suur, kuid investeering minimaalne

Kaupluse sisustuse uuendamisel katsusid nad leida nutikaid lahendusi, kus tajutav efekt oleks võimalikult suur, kuid investeering minimaalne. „Peamine investeering läks Maku shop-in-shop lahendusele, lisavalgustusele ja Koduekstra kontseptsioonile omase visuaalse identiteedi elementidele. Maku riiulilahendusel oli oluline, et sisustus võimaldaks maksimaalselt funktsionaalsust, see tähendab võimalust kasutada nii riiuleid kui ka piike ning neid vajadusel kiiresti ümber paigutada,“ rääkis Lemsaar.

Maku lahendusele soetasid nad juurde spetsiaalsed eksponeerimiskapid, mille peal asetseb riiul ja nende puhul oli määravaks kriteeriumiks vastamine kaubamärgi brändiideoloogiale. Milleks on ühelt poolt vastav visuaalne väljanägemine ja teiselt poolt funktsionaalsus. „Joogiklaaside ja pokaalide paremaks rõhutamiseks investeerisime ka kohtvalgustusse, mis baseerub energiasäästlikul LED-lahendusel.“

Raamatukaupluse lahkumine viis kaubamaja uuendusteni

Hiiumaa Kaubamaja läbis ka aasta alguses uuenduskuuri. Hiiumaa Tarbijate Ühistu juhataja Kaja Antons rääkis, et nad tegid kaubamajas remondi, muutsid logo, sisekujundust ning uuendasid kaubavalikut.

„Muudatuste peamine põhjus oli anda ühele osale kaubanduspinnast uus hingamine. Viimane muudatus sai tehtud 11. aastat tagasi. Muudatuse teine põhjus oli ka see, et rendipinnal olnud raamatukauplus soovis rendilepingu lõpetada. Sellest tingituna võtsime pinna ise kasutusele ja uuendasime ka sortimenti,“ rääkis Antons.

 

Foto: Hiiumaa Tarbijate Ühistu

Avatus klientidele nõudis uuenenud kaupluse kontseptsiooni

Eelmisel sügisel avati Nautica keskuses Tradehouse’i esinduskauplus Tallinnas. „Nautica kauplus on lõpptulemus protsessile, mis sai alguse Tradehouse’i siseselt ca 4 aastat tagasi. Jõudsime järeldusele, et erinevatel põhjustel peaksime oma ümberehituselt end muutma rohkem avatuks laiemale tarbijaskonnale,“ rääkis Tradehouse arendusjuht Kristjan Lorentson. Ta ütles, et proovisid eelnevalt uut kontseptsiooni väiksemate esinduste peal Tartus ja Pärnus. Tallinna Nauticasse sai juba edasi arendatud ja hoolikamalt läbi mõeldud lahendus. „Nüüd on muidugi veelgi enam lihvitud variant meie kõige uuemas kaupluses Narvas, Astri keskuses.“

Lookas riiulid kutsuvad ostma

Lorentsoni sõnul on uue mööblilahenduse peamine eesmärk tõsta kaup esile ja jääda ise tahaplaanile. Klaasriiulid, suundvalgus ja valged pinnad lasevad valgusel jõuda alumistele riiulitele ning moodustavad ühtlase tausta tootele. „Samas proovisime vältida apteegilikku kliinilisust ja tasakaalustada seda puitelementide kasutamisega. Puidu kasutamine loob hubasust ja sooje, koduseid pindasid.“ Lisaaspekt, mida nad silmas pidasid oli see, et mööbel peab mahutama palju kaupa, kuna nad ei kasuta kauplustes vaheladusid.

„Lookas riiulid mõjuvad külluslikult ning kutsuvad klienti toodet haarama – viimast üksikut toodet ei julge keegi puudutada,“ sõnas ta. Kaup ladustatakse mahukatele riiulitele ja kappidesse ehitatud sahtlitesse.

Mastaapsed installatsioonid

„Kuna tegemist on ikkagi ilutoodete äriga, siis puhtalt ilu pärast tehtud disaini ei saa tegemata jätta. Nauticas kasutasime suuremahulist disainlühtrit, mis katab kogu letiesise ala. Installatsioon avaldab mõju läbi oma mastaabi ja materjali kasutuse,“ rääkis arendusjuht. Lorentsioni sõnul on nad saanud juba hulga positiivset tagasisidet, et lae all rippuv installatsioon on väga põnev ja tekitab külastajates helgeid ja ülevaid tundeid.

Nautica Tradehouse’i kaupluses on poe keskel ka istepink ja sisehaljastuse jaoks mõeldud riiul/raam. „Kuna kaupluse pind on suur, siis soovime pakkuda klientidele ruumi keskele kohta, kus oleks võimalik jalga puhata, võib-olla veidi sõbrannaga juttu ajada või lihtsalt kotti sättida,“ sõnas ta.

Nad on täitsa uudse lahendusena planeerinud sinna kauplusesse ka „meestehoiu“ – ehk siis väikese kohvinurga ja ooteala. „Seal on võimalik meestel istet võtta ja ajakirju sirvida.“

Nautica Tradehouse avamine
Foto: Tradehouse

LISALUGU!

Kaupluste sisustamisel kasutatakse järjest rohkem disainerite abi

Meediagrupi turundusjuht Evelyn Lume

Trendiloojateks on disainerid ja sisearhitektid, üha enam kaupmehi usaldavad kaupluse sisustamise just nende hooleks, mis tahab ühtlasi ka isikupärase lõpptulemuse.

Domineerib minimalistlik stiil, mööblit on vähem ja see on võimalikult lihtne. Rõhk siseviimistlusele on väiksem, ei jälgita enam, mis värvi on sein või lagi, vaid rohkem pööratakse tähelepanu detailidele.

Kaasaegse meetodina aitab kuvandit rõhutada liikuva pildi integreerimine. Sisustamisel leiavad kasutust nii LED ekraanid kui ka projektorid, mille abil on võimalik luua just hetke trendi või hooaja vm tarbeks sobiva meeleolu.

Teisalt saame rääkida aga sisustuslahendustest, kus tuleb lähtuda kaubamärgi või kaubanduspinna kontseptsioonist, millega võivad kaasneda juba aastatepikkused traditsioonid. Sel juhul tuleb nii materjalide kui ka värvide valikul lähtuda etteantud nõuetest. Hea näitena saab välja tuua rustikaalse Iiri pubi, samuti spordirestoranide ja ameerikaliku diner-stiilis toidukohtade sisustuse.

Kaupluse sisustuse tellimist ei tohiks jätta viimasele minutile

Eesti kaubandusturu kitsaskohaks on hetkel lühinägelikkus. Kaubanduspindade täitmiseks olev aeg on enamasti piiratud ja ettevalmistused tehakse kiirustades. Mööbel tellitakse viimasel hetkel ja eeldatakse lühikesi tähtaegu. Projekt tuleb seega valmistada materjalist, mis on laos olemas või kiirelt kättesaadav. Koheselt on aga laos üldjuhul seda, mis on jällegi pigem standardile vastav ja tulemuseks on see, et kõik kipub minema ühte nägu. Trendikama kauba puhul tuleb kindlasti arvestada pikema tarneajaga. Materjaliturg on uus ja huvitav ning trenditeadlikum kauplejad peaks võtma alati aega, et kõik põhjalikult läbi mõelda.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757