27. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Maxima juhi 4 juhtimispõhimõtet

Vygintas Šapokas
Foto: Andres Haabu
Maxima Eesti tegevjuht Vygintas Šapokas pani kirja oma kolm printsiipi, milles tema juhindub, et olla edukas.

Võida inimeste usaldus

Töötamine Maximas on õpetanud olema võimalikult universaalsete oskustega. Esiteks peab juht kui ettevõtte eestvedaja omama visiooni ning võimet näha suurt pilti. Tema ülesandeks on ühendada väga mitmed erinevad detailid ja niidiotsad, mis võimaldavad rakendada organisatsiooni eri osade tegevust ühise eesmärgi nimel.

Juht peab strateegilised eesmärgid viima iga oma tiimi liikmeni, kes omakorda peavad suutma neid adekvaatselt peegeldada ka organisatsiooni kõige viimase lülini, et ühtselt ja edukalt edasi liikuda. Juht peab uskuma oma meeskonda, olema valmis inimestega rääkima ja nende muresid/probleeme mõistma. Selliste olukordade lahendamine ja oma tiimiliikmete heaolu prioriteediks seadmine loob usalduse, mida on eduks vaja.

Suure pildi kõrval on jaekaubanduses samavõrra oluline olla kursis, kuidas protsessid on üles ehitatud ja miks just selliselt? Ning vajadusel peab juht olema valmis andma omapoolse sisulise panuse ka esmapilgul pisiasjadena tunduvates küsimustes alates kaupluste sisustusest kuni toodete väljapaneku ja tarnetingimusteni. Iga detail loeb ehk nagu inglise keeles öeldakse “retail is detail”, mis lahtiseletatuna on annab loogilise seletuse – just kauplusega seotud detailid võivad määrata otsustavalt kliendi ostukogemuse.

Kontoris on mu uksed kõigile kolleegidele avatud, kuid organisatsiooni omapära arvestades sellest igaks olukorraks ei piisa. Kui näiteks kaupluse kassiir või saalitöötaja minu juurde tulla ei saa, siis on minu kohuseks minna tema juurde ja tööga seonduvat kohapeal arutada. Selle valguses pean oluliseks jagada ka õpetussõnu, mille andsid mulle kaasa mu vanemad – esiteks kui sa midagi teed, siis tee seda kas hästi või jäta üldse tegemata. Teiseks – võrdle ennast alati parimatega, mitte ära vaata kehvemate suunas.

Head juhti eristab teistest võime mitte püüe ümbritsevat keskkonda muuta, vaid kohandumine ning vastavalt vajadusele ka valmisolek muuta iseennast. Leedus, Lätis, Bulgaarias ja nüüd ka Eestis töötanuna olen aastate jooksul pidevalt kuulnud nurisemist erinevate mentaliteetide, rahvuste või traditsioonide üle. Kuid reaalsus on, et pole olemas häid või halbu rahvaid, on vaid head või halvad juhid.

Hea juht suudab kohanduda erinevate tingimuste ja olukordadega. Samavõrra kriitilise tähtsusega on oskus kuulata kohalikke inimesi, kuna vaid nemad oskavad sulle anda edasi kogu vajamineva info. Ning kolmandaks – räägi inimestega nii, et see on neile kõige paremini arusaadav.

Näiteks mõne aasta eest kui alustasin Bulgaarias, siis osalesin juba kolm päeva hiljem ühel tööalasel ühisüritusel ning otsustasin seal esineda bulgaariakeelse kõnega. Kolleegid hindasid mu püüdlusi ülevoolava heakskiiduga ning ühtlasi markeeris see samm mu sealse vägagi eduka tööalase perioodi algust. Ehk siis õppetundi lühidalt kokku võttes – kohandu uue keskkonnaga ning kuula ja suhtle targalt.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757