Tarbijakaitse eeskirjade ajakohastamine toob kasu ka ettevõtjatele

Euroopa Liit plaanib kaasajastada ELi tarbijakaitsereegleid ja lihtsustada tarbija õiguste kasutamise võimalusi. Muuhulgas vähendatakse kauplejate koormust kaugmüügist ja väljaspool äriruume toimuvast müügist taganemisõiguse korral.

Kaubanduskoda toetab muudatusi, mis aitavad tagada ettevõtjate ja tarbijate vaheliste suhete läbipaistvust ning õiguskaitsevahendite kättesaadavust ebaausa kaubandustava tõttu kahju kannatanud tarbijatele. Ühtlustatud õigusaktid hõlbustavad toodete piiriülest müüki ELi liikmesriikides ning kauplejate parem teadlikkus ELi tarbijaõiguste ning rikkumise tagajärgede osas võimaldab neil paremini oma riske hinnata.

Muutuvad 14-päevase taganemisõiguse reeglid

Eelnõuga pakutakse kauplejatele suuremat paindlikkust tarbijatega sobivaima andmesidevahendi valimisel. See võimaldab kauplejatel kasutada tavapärase e-posti alternatiivina uusi veebipõhiseid andmesidevahendeid, nagu veebivormid või vestlused, eeldusel et tarbijal on võimalik kauplejaga toimunud suhtluse sisu säilitada. Lisaks kaotatakse kauplejatele ebaproportsionaalseks koormuseks osutunud kaks konkreetset kohustust seoses 14-päevase taganemisõigusega.

Esiteks ei pea kaupleja peale direktiivi jõustumist enam aktsepteerima sidevahendi teel ostetud toote taganemisõigustest juhul, kui tarbija on toodet juba kasutanud. Taganemist võib kaupleja aktsepteerida juhul, kui toodet on vaid proovitud, nagu oleks ta seda teinud füüsilises kaupluses. Teiseks ei pea kaupleja eelnõu järgi maksma tarbijale hüvitist enne, kui kaupleja on tarbijalt tagastatud kauba kätte saanud.

Piiriüleste rikkumiste karistused muutuvad tõhusamaks ja proportsionaalsemaks

Eelnõuga kehtestatakse kriteeriumid, mida tuleb kauplejatele karistuste määramisel laiaulatuslike piiriüleste rikkumiste eest arvesse võtta, näiteks rikkumisest mõjutatud tarbijate arv, kaasa arvatud tarbijad teistes liikmeriikides, kaupleja eelnevad rikkumised jm. Lisaks nähakse ette, et laiaulatusliku rikkumise korral, kui kaupleja rikkumine mõjutab tema asukohariigi ja vähemalt kahe muu liikmesriigi tarbijaid, võib igas asjaomases liikmesriigis määrata kauplejale trahvi, mille maksimaalne suurus on neli protsenti kaupleja aastakäibest.

Kaubanduskoda nõustub, et ühtsete kriteeriumite kehtestamine karistuste määramisel on vajalik, et karistused laiaulatuslike rikkumiste (eelkõige piiriüleste) eest oleksid tõhusamad. Kindlasti tuleks karistuste määramisel arvesse võtta mis tahes kahju heastamist, mida kaupleja on tarbijatele pakkunud.

Samas ei poolda kaubanduskoda aastakäibe alusel trahvi määramise arvestamist. Koja hinnangul tuleks siseriiklikus õiguses sätestada küll trahvide maksimumsumma, kuid see ei peaks olema seotud kaupleja käibega ega protsendiga käibest.

Tarbijatele suunatud suurem läbipaistvus internetipõhistes kauplemiskohtades

Kolmas oluline muudatus puudutab internetipõhises kauplemiskohas tarbijale teabe esitamist. Näiteks kohustatakse tarbijale esitama selgelt infot selle kohta, kas platvormil kauplev isik müüb tooteid eraisiku või kauplejana ja kas temaga sõlmitavale lepingule laienevad EL tarbijaõigused või mitte.

Kaubanduskoda toetab eelnõus kavandatud muudatusi, kui nendega ei kehtestata internetipõhistele kauplemiskohtadele kohustust jälgida või kontrollida kolmandast isikust tarnijate esitatud teavet selle kohta, kas nad on kauplejad või mitte. Kauplemiskoha ülesanne peaks olema üksnes tagada, et kolmandast isikust tarnijad esitavad asjaomase teabe veebisaidil ning edastavad selle seejärel tarbijale.

Hetkel on tegemist Euroopa Liidu direktiivi eelnõuga ning veel ei ole teada, millal ja millisel kujul direktiiv jõustub. Lisaks jääb pärast direktiivi jõustumist Eestile aega 18 kuud, et muudatused meie seadusandlusesse üle võtta. Seega võib muudatuste jõustumisega Eestis minna veel mitu aastat.

Vaata kaubanduskoja ametlikku arvamust siit.

Allikas: Eesti Kaubandus-Tööstuskoda

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara