Autor: Kristjan Hiiemaa • 18. september 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

11 nutikat jaeturundusnippi aastaks 2019

Üks asi, millega kõik jaemüüjad mingil ajahetkel silmitsi peavad seisma, on müüginumbrite kukkumine. Õigete turundustehnikatega on võimalik nendest langustest välja tulla. Erply juht Kristjan Hiiemaa annab 11 nutikat nippi aastaks 2019, mis jaekaupmehe eesmärkide saavutamiseks jälle rea peale aitavad.
Foto: Schutterstock

Kuigi iga nipp annaks teile tulemusi paremaks jaeturunduseks, siis nende ideede kombineerimine võib teie strateegiat täielikult muuta ja müüki edendada.

Muutke enda juures ostlemine kogemuseks

Oma füüsilises kaupluses ostlejatele kogemuse pakkumine on üks parimaid viise müügi edendamiseks. Oleme varem rääkinud kogemuslikest müügistrateegiatest ja kuidas need on müügikohtade tulevik. Kliendid, kes tulevad teie poodi ja näevad ridamisi asju müügil, võivad sama asja ükskõik millises poes teha. Aga kliendid, kes tulevad teie poodi ja kogevad midagi ainulaadset, jäävad tõenäoliselt kauemaks, kulutavad rohkem ja tulevad teinekordki tagasi. Väga hea näide kogemuslikust jaemüügist on jalatsimüüja, kel on trenažöör klientide jalgade kaardistamiseks ja aitamaks neil parimad jalanõud valida.

Veel üks hõlbus viis oma müügikoha kogemuslikumaks muutmiseks on atmosfääri muutmine. Vahest pole interaktiivsesse seadmesse investeerimine teile taskukohane, aga teil on võimalik muuta oma ooteruum või proovikabiinid mugavaks, suisa luksuslikuks kohaks, kus teie kliendid tahaksid lõõgastuda. Mida kauem teil õnnestub kliente oma poes hoida, seda suurema tõenäosusega nad rohkem kulutavad.

Tekitage tungiva vajaduse tunne

Üks väga tõhus turundusstrageegia jaemüügis on oma toodete suhtes tungiva vajaduse tunde tekitamine. Pühade soodusmüügid toimivad nii edukalt, kuna inimesed teavad, et suured allahindlused ei kesta kaua – ja kartus säästmisvõimalusest ilma jääda kihutab neid kõiki ostma tavapärasest enam. Ent tungiva vajaduse tunde tekitamiseks ei pea te tingimata allahindlust tegema. Võite selle asemel oma kaubavalikusse lisada piiratud kogusega tooteid või piiratud koguses tootekomplekte.

Piiratud koguses tootekomplekt on väga hea viis vajadustunde tekitamiseks tootmiskulusid lisaks tekitamata – seadke lihtsalt väikese hinnaalandusega mõned populaarsemad tooted komplektiks kokku ja seadke tähtaeg. Kuna komplekti saadavuse aeg piirab neid, on kliendid lihtsalt poes ringi vaatamise asemel rohkem motiveeritud ostma. Teine hea viis selle nipi rakendamiseks on ühepäevase soodusmüügi korraldamine sel nädalapäeval, mis on tavaliselt kõige vaiksem.

Kasutage tasuta turunduskanaleid tõhusamalt

Veel üks tõhus turundusnipp jaemüüjatele on sotsiaalmeedia kaudu turundamise tõsiselt võtmine. Tegemist on täiesti tasuta turunduskanalitega, mis võivad väga tulemuslikud olla, kui pisut vaeva näha. Nende kanalite täieliku rakendamise tagamiseks tasuks teil ehk sotsiaalmeediahaldur palgata – või lisage sotsiaalmeedia haldamine iseenda prioriteetide nimekirja. Olge klientidega rohkem ühenduses, pakkuge paremat klienditeenindust ja edastage oma brändi iseloomu sotsiaalmeedia kaudu, et edendada nii „avastuslikkust“ kui brändilojaalsust.

Ärge kasutage sotsiaalmeediat vaid oma brändi peale surumiseks või klientidega suhtlemiseks. Osalege blogides ja ülejäänud veebipõhises sotsiaalmeedias asetleidvates ettevõtlusalastes vestlustes. Olge tegevusalapõhistes aruteludes aktiivne osaleja. Mida rohkem teie nimi tegevusala ümbritseva online-ökosüsteemi osaks saab, seda äratuntavam te olete.

Muutuge oma tegevusala teabekeskuseks

Veel üks suurepärane turundustaktika nii veebipõhistele kui füüsilise asukohaga jaemüüjatele, on muutuda paigaks, kust inimesed saavad teie tegevusalaga seonduvatel teemadel asjatundlikku nõu, koolitust, nippe, trikke ja näpunäiteid. Selleks on mitmeid viise. Kõige lihtsam on alustada ettevõtte blogi ja täita seda väärtusliku sisuga, mis vastab teie publiku vajadustele. Teine variant on kanda hoolt, et teie müügimeeskond on alati koolitatud kliendilt küsima nende lahendamist vajavate probleemide kohta ja seejärel kliendiga õige lahenduse leidmiseks koos töötama. Teie müügimeeskond peaks oma tegevusala hästi tundma, olema kursis kõikide uute ja suurte trendide või uuendustega ning nende rakendamisega. Väga heaks näiteks on ükskõik milline müügimeeskond Apple’i poes – töötajad on alati enne toote väljatulekut väljakoolitatud, nii et nad on valmis seda soovitama ja selgitama.

Sponsoreerige üritust või tegevusalaga seonduvat autasu

Üks moodus oma brändile nime tegemiseks on tegelikult tähelepanu teistele brändidele või üritustele juhtides, kui seda õigesti teha. Näiteks iga-aastase auhinnatseremoonia või teie tegevusala inimestele mõeldud ürituse korraldamine aitab nii üldises plaanis tegevust edendada, kui ka hoiab teie nime kõikide mälus esiplaanil.

Avalike ürituste sponsoreerimine on teine hea variant. Siin on teile ideaalne näide: Ameerika jalgpallifännid mäletavad loomulikult, kes sel aastal Super Bowli võitis – aga nad mäletavad ka sponsorite reklaame ja logosid, mis kogu üritust katsid.

Oluline on leida tasakaal teise brändi õnnitlemise või esitlemise ja samal ajal oma sõnumi ürituse keskmes hoidmise vahel. Heategevusliku ürituse sponsoreerimine on ka hea viis selle nipi rakendamiseks. Teie brändi maine paraneb heategevuslikku üritust toetades ja klientide heategevuslikkusele rõhudes edendate oma äritegevust. Veel üks viis selle nipi rakendamiseks? Kui pole kohalikke üritusi, mida sponsoreerida, kaaluge oma ruumide laenutamist kohalikele rühmitustele, kes vajavad kohtumispaika pärast tööaega, tingimusel, et nad lisavad teie brändinime sponsorina kõigile oma reklaammaterjalidele.

Motiveerige oma kliente lojaalsusprogrammiga

Paljud jaemüüjad jäävad toppama, püüdes pidevalt uusi kliente meelitada. Nende reklaamid on suunatud inimestele, kes neid ei tea, nende allahindlused on esmakordsetele ostjatele ja nende müügimeeskond on õpetatud uusi ostjaid sihikule võtma. Ent hea suhte säilitamine oma praeguste klientidega on samuti oluline osa jaemüügist. Lojaalsusprogramm, mille kaudu kliendid saavad sünnipäeval tasuta kingitusi, teenivad allahindluse saamiseks punkte või saavad allahindlust uute klientide toomise eest, võib olla väga hea moodus panna neid teie ettevõtet ikka ja jälle uuesti külastama.

Tehke koostööd mõjutajate ja oma tegevusala kuulsustega

Veel üks viis jaemüügis turunduse edendamiseks on viia oma toode kellegi kätte, kel on endal suur publik. Mõjutajad sotsiaalmeedias, eriti Instagramis ja YouTube’is, on tuntud tegelased, kes võivad aidata toote ümber suminat tekitada. Kui teie tegevusalal leidub „kuulsusi“, püüdke mõni neist oma toodet soovitama või arvustama saada. Väga heaks näiteks on kirjastused, kes paluvad tuntud autoritelt tsitaate esikteoste kaantele. Need kirjanikud ei pruugi olla „kuulsused“ sel moel nagu Brad Pitt on kuulsus, aga sihtrühma jaoks on tegemist tuntud ja usaldusväärsete allikatega.

Jääge oma meetodite juurde – isegi kui need ei paista toimivat

See nipp pole küll kõige põnevam, aga teiste meetoditega kombineerides võib see olla üks tõhusamaid asju, mida saate teha muudatuste mõju suurendamiseks. Kui saadate välja reklaami, kas postiga, meilitsi või muul moel, aga ei näe tulemusi, mida te siis teete? Kui olete sarnaselt paljude teiste äriomanikega ettevaatlik reklaamile kulutatava raha suhtes, arvate ilmselt endamisi, et see oli raharaiskamine ning liigute teiste reklaamimeetodite juurde.

Aga tõsi ta on, et kordamine müüb absoluutselt. Vana mõttetera, et klient peab enne ostmist vähemalt seitse korda pakkumist nägema, vastab tõele, kuigi seitsme osas võib pisut mööndusi teha. Selle nõuande mõte on, et kordamine toimib. Jääge oma taktika juurde, kuni olete läbi viinud põhjaliku testimise ja ilma ühegi kahtluseta kinnitust saanud, et teie klientide puhul see ei toimi.

Kordava turundusega on seotud ka selle jälgimine, et jätkate kliendiga suhtlust pärast ostu sooritamist. Uurige meilitsi, kas neil on küsimusi, julgustage neid arvustust jätma või pakkuge sooduskupongi järgmiseks külastuseks. Kõik, mida saate teha oma nime neil silme ees hoidmiseks, suurendab võimalust, et nad tulevad tagasi.

Tehke koostööd mitte-konkurentidega

Ükski tegevusala ei eksisteeri mullis. Leidke kohalik ettevõte, mis teiega ei konkureeri, ent mis siiski teie kliente huvitab ja pakkuge nendega koostöös tootepaketti. Väga heaks näiteks on jõusaal, kus käivad naised, mis pakub koostöös juuksurisalongiga uusaastapaketti – uus aasta, uus sina, on ju nii? Või matkavarustuse müüja, mis paneb kokku paketi koos kohaliku kämpinguga. Tulge sellesse kohta puhkama ja saate uue õngeridva soodushinnaga või vastupidi. Leidub palju võimalusi, kuidas seonduvad, aga mitte konkureerivad ärid saavad koostööd teha teineteise müügi edendamiseks.

Väga oluline on valida kohalik ettevõte, mis mitte ainult ei seondu teie klientide vajadustega, vaid mida neil oleks ka hõlbus ära kasutada. Näide mugavast partnerlusest on bensiinijaam, mis pakub allahindlust autopesule – ja kõnealune autopesula asub neist kohe üle tee.

Jälgige oma tegevust hoolega

Iga kord, kui turunduskampaaniaga välja tulete, peaksite selle toimimist monitoorima. See aitab teil kindlustada, et jõuate kampaania eesmärkideni, ent aitab teil ka järgmiseks korraks eesmärke ja strateegiaid kohendada. Kampaaniale seatud eesmärgid ei pruugi olla need, mille kampaaniaga saavutate. Oletame näiteks, et tahtsite järelsuhtluse meilide abil suurendada korduvkülastatavust, aga tegelikkuses saite selle asemel palju rohkem tootearvustusi. See pole tingimata halb, aga on hea teada, mida järgmises kampaanias muutma peate.

Teadke, kellele te müüte

Kui olete oma tooteid kaua turundanud, teate ilmselt, et teil peab olema loodud ideaalse kliendi profiil. Ent pole võimalik toonitada, kui oluline see samm on toimivate turundusstrateegiate väljatöötamiseks. Kui te ei tea, mis teie kliente motiveerib, ei saa te ka oma tegevust kõige tõhusamal viisil neile suunata. Kui teil on ideaalkliendi standard paigas, saate hakata seda klienditüüpi jaotama teisteks tüüpideks ja korraldada teisi, igale alatüübile suunatud turunduskampaaniaid.

Mitmest klienditüübist rääkides, alati tasub käimas hoida mitut kampaaniat, mida saate omavahel võrrelda. Kui saadate välja ühe meili piiratud koguses toote kohta kliendigrupile, mis reageerib tungiva vajaduse tekitamisele, proovige välja saata veel teinegi kampaania, pakkudes sooduskuponge ostjaile, kes pole ammu teid külastanud. Alati on kasulik võrrelda ja katsetada, millist tüüpi kampaaniad teie ettevõtte jaoks kõige paremini toimivad.

Kõige kokku panemine

Kõiki neid nippe saab kasutada koos, eraldi või lisaks teie olemasolevatele turundustehnikatele. Jaeturundus ei pea olema lõputu karussell allahindlustest ja konkurentide ületamisest. Leidub palju variante, kuidas meelitada kliente lahenduste juurde, mida teil nende probleemidele pakkuda on. Müüginumbrite kukkumise korral rakendage neid nippe, et näha, kuidas need teie müüki mõjutavad.

Allikas: Erply blogi.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757