Kaubanduse väljakutsed keskkonnasõbraliku ostukeskkonna loomisel

Perforeeritud riiulitega Sigma süsteem Soome supermarketis
Perforeeritud riiulitega Sigma süsteem Soome supermarketis

Ülemaailmne üleskutse plastikust loobumiseks teenib üllast eesmärku, kuid missugused on sellega seonduvad väljakutsed kaubandusmaastikul, küsib Meediagrupi turundusjuht Evelyn Lume.

Viimasel ajal mitmed kodanikualgatuse korras toimunud prügikoristuste aktsioonid on vägagi eredalt valgustanud kitsaskohti nii meil kui mujal, võimaldades selgelt väljendada mõtet, et prügi ja jäätmed on globaalne probleem, millele kiire lahenduse leidmine on hädavajalik. Sihtasutuse World Economic Forum raporti kohaselt on tõenäoline, et aastaks 2050 on maailma meredes rohkem plasti kui kalu.

Plastijäätmete kasvades on kasvanud ka tarbijapoolne huvi, kas kaubanduse valdkonnas astutakse piisavalt samme selle probleemi lahendamise suunas. Plast leiab tänapäeval kasutust paljudes erinevates tööstusharudes ning materjalina on tal omad eelised. Plasttooted on kerged, vastupidavad ja kergesti valmistatavad. Kas täielik välistamine on ikka lahendus?

Septembri alguses Iirimaal Dublinis toimunud Rootsi jaetarvikute suurtootja HL Display aastakoosolekul sõnastatud eesmärgid olid selged - ökoloogilise jalajälje vähendamiseks on kriitiliselt tähtis pakkuda kaupmeestele jätkusuutlikke ja pikaajalisi lahendusi, mis aitavad vähendada jäätmete teket ning suurendada ümbertöödeldud ja alternatiivsete, looduslikku päritolu, materjalide osatähtsust. Viimase väljatöötamisel on pandud suurt rõhku koostööle teadusinstituutidega, mille tulemuseks on loodusliku materjali baasil toodetud biolagunev plast, mille kasutust juba poekeskkonnaski hinnaribade kujul edukalt testitud. Tähtsama võtmesõnumina jääb siiski kõlama algsest toormest valmistatud materjali ehk nafta baasil toodetud mittelaguneva plasti kasutuse vältimine.

Fookusesse on võetud on ka kaubandusettevõtetes tekkivate toidujäätmete hulk, millest väga suure osa moodustavad puu- ja köögiviljad. Senised eksponeerimislahendused selle tootegrupi riiuliea pikendamisel just palju eeliseid ei oma, tihti kannatab toodete kvaliteet ning ka väljapaneku visuaalne pool. Uuringu kohaselt on 24% ostlejatest nõus vahetama oma esmase ostukoha parema ja mitmekülgsema puu- ja juurvilja valikuga kaupluse vastu (The Nielsen Perishables Group, Food Marketing Institute - The Power of Produce 2016). Prantsuse, Suurbritannia ja Põhjamaade, sh ka põhjanaaber Soome supermarketites kogub poolehoidu perforeeritud riiulitega Sigma süsteem, mis tänu õhuringlusele tagab värsketele viljadele paremad säilimistingimused. Lisaks mõjuvad kalde all ümara servaga riiulid üldpildis erakordselt atraktiivsena, mis omakorda tõstab oluliselt kogu tootegrupi nähtavust, kasvatates seeläbi ka müüki. Siinkohal on eeskujuks näiteks USA supermarketite kett Safeway, mis pärast nn öko-riiulite paigaldamist üle 400 kauplusesse kasvatas 4 aasta jooksul puu- ja juurviljade müüki 26% ning vähendades samal ajal jäätmeid 9% võrra. Nimetatud süsteem on käesoleval aastal Suurbritannias ja Iirimaal nomineeritud POPAI auhinnale kaubandusinnovatsiooni kategoorias.

Jäätmevaba ehk zero waste elustiiliga kaasaminejate hulk kasvab, mistõttu peab ka kaupmees suutma mõistliku aja jooksul vastavalt kohaneda. Keskkonnasäästlikku mõtteviisi kaubanduses toetab oluliselt lahtiselt müüdavate kaupade osakaalu suurendamine, samuti on neil toodetel võrreldes eelpakendatud kaupadega kuni 3 korda väiksemad lao-, transpordi- ja pakendamiskulud. Lisaks maiustustele, kuivatatud puuviljadele ja pähklitele leiavad tee dosaatorisse üha tihedamini ka kuivained ning kliendi jaoks on meeldiv võimalus doseerida omale sobiv kogus konkreetset toodet või luua just talle meelepärane toodete segu. Dosaatorite kasutamine kaubanduspinnal annab rohkem valikuvabadust nii ostjale kui müüjale, võimaldades viimasel rikastada tootesortimenti ja kohaldada pakkumisi just vastavalt kohaliku turu nõudmistele, tagades sellega toodete kvaliteedi ja värskuse.

Jäätmete vähendamisega seonduvaid väljakutseid jätkub nii tarbijale kui ka kauplejale, kuid ainult teavitustööst üksi on vähetõhus. Tulemused tagab, nagu ühisaktsioonidki on näidanud, tegutsemine ühise eesmärgi nimel.

Osale arutelus

  • Evelyn Lume

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt vajalik. Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara