Mootorsõidukite turul võib veel konsolideerumisi tulla

Ainult ühte kaubamärki müüvatel diileritel on põhjust karta oma positsiooni pärast, selgub Äripäeva koostatud valdkonna konkurentsiraportist.

Värskelt tuli avalikuks info, et kinnisvara-, auto- ja hulgikaubanduskontsern Eesti Talleks laiendab haaret kohalikul autoturul ja ostab Nissani edasimüüja Fakto Auto. Talleksi soov on oma portfellis müüdavate automarkide valikut suurendada, samas kui müüja tahab autoärist väljuda, selgus konkurentsiametile esitatud koondumisteatest. Talleksile kuulub juba näiteks City Motors AS, mis müüb edasi Renault ja Dacia sõiduautosid.

Amservi Grupi tegevdirektori Rene Vareku sõnul on konsolideerumist ja üleostmist viimaste aastate jooksul olnud ning kindlasti see ka jätkub. „Samas soovivad autotehased omada enda automargile fookust ning igasugusel konsolideerumisel on piirid,“ kommenteeris ta.

Eelmise aasta suur tehing raputas turgu

Eelmisel aastal ostis Inchcape Motors Estonia neli United Motorsi müügiesindust, millega sooviti suurendada esinduste arvu ja territoriaalset katvust Eestis ning laiendada Eestis esindatavate automarkide valikut. Nemad lõpetasid valdkonna ainukeste ettevõtetena eelmise aasta ka kahjumis. Suurima kahjumiga tõusis esile Inchcape Motors Estonia OÜ, mille kahjum ulatus pea 1,5 miljoni euroni. Kahjum tekkis peamiselt seoses United Motors AS äritegevuse ostuga Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Kohtla-Järvel.

KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger tõi konolideerumise külje pealt häid näiteid, kus suurima käibe kasvu ja kasumi saavad need diilerid, kes haldavad korraga mitut brändi – nagu näiteks Silberauto ja Amserv. „Ka on mootorsõidukite jaemüügiturul näha nn vertikaalset integratsiooni ehk edukamad on need kaubamärgid, mille maaletooja ja edasimüügiõigused on sama ettevõtte käest (Silberauto). Ning kolmandaks, edukamad on alati need, kes omavad müügivõrgustikku mitmes riigis (Silberauto ja Toyota Baltic).“

Toigeri sõnul võib julgelt väita, et ühe kaubamärgi jaemüügile spetsialiseerunud diileritel on põhjust karta oma positsiooni nõrgenemise pärast. „Arvestades suurte ja integreeritud müügistruktuuride suhtelist edukust, on tõenäoline turu konsolideerumise jätkumine,“ rääkis Toiger. Ta lisas, et võib eeldada, et lisaks Inchcapele otsivad Baltikumi turul oma kohta teisedki suured mootorsõidukite diilerid. „Peamised üleostmise kandidaadid ühte kaubamärki omavad jaemüüjad.“

Mootorsõidukite müüjad on optimistlikud

Mootorsõidukite müügiga tegelevate ettevõtete juhtide hulgas läbi viidud küsimustiku vastustest kumas läbi erakordselt suur optimism. Kolmandik kõigist küsitletutest kinnitas, et nende ettevõtte arengut ei takista järgmisel aastal miski.

Olulisematest probleemidest toodi esile oskustööjõu puudus, mis ei lase ettevõtetel oma tegevust piisavas ulatuses laiendada. Ühe faktorina toodi välja mure Eesti majanduse tuleviku pärast, kuna peljatakse aastaid kestnud kasvuperioodi majanduskasvu aeglustumist ja inimeste ostujõu vähenemist. Lisaks mainiti ära ka probleemid tarnekindlusega ning Eesti automüügituru väiksus ja tihe konkurents, millest annab märku sektoris tegutsevate ettevõtete arvu suurenemine.

Sektoril oli edukas aasta

2017. aasta oli sektorile väga edukas. Äripäeva Infopanga koostatud mootorsõidukite müügi valdkonna konkurentsiraporti valimisse võetud ettevõtete kogukäive kasvas aastases võrdluses 9,4% ning koondkasum 10% võrra. Viimase nelja aastaga on sektori käive kasvanud 45% ja kasum 41% võrra.

Sektoris on kolm tugevat liidrit – Silberauto AS, Toyota Baltic AS ja Auto 100 AS, kelle käive moodustab sektori ettevõtete kogukäibest ligi 28%. 2016. aastaga võrreldes kasvas kolme liidri müügitulu 10,9% võrra.

2018. aastal on Eestis 7 kuuga müüdud 8,1% rohkem sõidukeid, kui samal perioodil aasta varem. 2018. aastal oli juuni ainus kuu, kus 2018. aasta müük ei ületanud varasema aasta sama kuu müüki. Kokku on seitsme kuuga müüdud 16 327 sõidukit. Prognoos 2018. aasta teiseks poolaastaks nõnda positiivne ei ole ning aasta kokkuvõttes ennustatakse, et automüük kasvab 2018. aastal eelmise aastaga võrreldes Eestis kokku umbes 5-6%.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt vajalik. Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara